دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۷
۰ نفر

غذاهای سرخ‌کرده تا حدی به این علت برای قلب ضرر دارند که باعث ایجاد التهاب می‌شوند و التهاب یک عامل مهم در ایجاد بیماری‌های قلبی-عروقی است.

fried

به گزارش همشهری آنلاین اما این پرسش مطرح بوده است که خوردن چه مقدار غذای سرخ‌شده خطر بیماری‌های قلبی-عروقی را بالا می‌برد.

یک آنالیز بزرگ جدید که در ژورنال پزشکی «قلب» (Heart) منتشر شده است، نشان می‌دهد این مقدار چندان زیاد نیست. 

دانشمندان در این بررسی یافته‌های ۱۷ بررسی درباره غذاهای سرخ‌شده و رابطه‌شان با حمله‌های قلبی، انسداد شریان‌های کورونری (شریان‌های تغذیه‌کننده عضله قلب)، نارسایی قلب و سکته مغزی را یکجا کرند.

این بررسی‌ها شامل بیش از نیم میلیون نفر می‌شد. پژوهشگران همچنین به داده‌های به دست آمده از شش بررسی دیگر که رابطه میان خوردن غذاهای سرخ‌شده و مرگ زودرس را تجزیه‌وتحلیل کردند. افرادی که بیشترین مقدار غذاهای سرخ‌شده را خورده بودند، نسبت به افرادی که کمترین مقدار غذاهای سرخ‌شده را مصرف کرده بودند، با احتمال ۲۸ درصد بیشتر دچار بیماری قلبی شده بودند. به ازای خوردن هر وعده اضافی ۱۱۴ گرمی غذای سرخ‌شده در هفته خطر کلی بیماری قلبی ۳ درصد افزایش یافته بود. 

اما این بررسی نتوانست نشان دهد که با افزایش خوردن غذاهای سرخ‌شده احتمال مرگ زودرس بیشتر می‌شود.

غذاهای سرخ‌شده علاوه بر تحریک التهاب اغلب دارای مقداری زیادی نمک و چربی‌های اشباع‌شده زیانبار هستند.

اگر می‌خواهید غذای سرخ‌شده بخورید به طور گاهگاهی این کار را انجام دهید و از غذاهای سرخ‌شده در روغن‌های حیوانی پرهیز کنید و غذاهای سرخ‌شده در روغن‌های گیاهی را انتخاب کنید.

منبع: خبرنامه بهداشتی هاروارد

بیشتر بخوانید:

آشنایی با انواع چربی‌های غذایی| چربی‌های اشباع‌شده، اشباع‌نشده و ترانس

کد خبر 595929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha