مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس به تازگی یک مأموریت با اولویت بالا را به تقویم خود برای سال ۲۰۲۳ اضافه کرده است که ماموریت سفر به ماه است و به نظر می‌رسد این شرکت در حال راه‌اندازی یک خط تاکسی بین زمین و ماه است.

شرکت اسپیس ایکس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت interesting engineering  شرکت اسپیس ایکس قصد دارد از موشک بزرگ‌تر و کمتر استفاده شده خود خود موسوم به «فالکون هوی» (فالکون سنگین)، برای فرستادن محموله‌ها به کره ماه استفاده کند.

اسپیس‌ایکس برای انجام این مأموریت از یک فرودگر قمری ساخته شده توسط استارتاپ فضایی «استروباتیک» استفاده خواهد کرد که حامل کاوشگر ناسا موسوم به VIPER (ماه‌نورد تحقیقاتی اکتشاف قطبی) هم خواهد بود.

این ماموریت در صورت موفقیت آمیز بودن، اولین فرود آوردن یک سفینه بوسیله اسپیس ایکس روی ماه خواهد بود. از آنجا که این شرکت هوافضایی خصوصی همچنین مأموریت‌هایی را برای پرواز به ماه احتمالاً با استفاده از موشک‌های فالکون ۹ در سال ۲۰۲۲ رزرو کرده است، به نظر می‌رسد اسپیس‌ایکس در حال ایجاد یک سرویس «تاکسی ماه» است.

ناسا به علت کمبود بودجه از اسپیس‌ایکس استفاده می‌کند

مأموریت سال ۲۰۲۳ برای همه طرف‌ها بسیار مهم خواهد بود و بنابراین مأموریت‌های دیگر با احتمال بیشتری نسبت به این ماموریت ممکن است به تاخیر بیفتند. این تحول نقطه عطفی مهمی برای برنامه بلندمدت «آرتمیس» ناسا است که برای بازگشت انسان به ماه و در نهایت ساخت یک پایگاه خدمه دائمی در سطح و مدار ماه طراحی شده است. 

اسپیس‌ایکس برای آزمایش اینترنت ماهواره‌ای‌اش ثبت‌نام می‌کند

اما برای این کار، ناسا باید از منابع روی خود ماه استفاده کند. در این میان آب به یکی از منابع ضروری تبدیل خواهد شد. قرارداد VIPER ناسا سال گذشته به استارتاپ «استروباتیک» اعطا شد و این معامله شامل فرود یک محموله در قطب جنوب ماه است؛ منطقه‌ای که برای مأموریت‌های آتی «آرتمیس» در نظر گرفته شده است. 

«استروباتیک» برای اطمینان از فضای کافی برای انتقال VIPER، فرودگر  مدل «گریفین» (Griffin) را به ماه می‌فرستد که بزرگتر از  مدل «پرگرین» (Peregrine) است، اما اندازه و وزن بزرگتر این مدل به این معنی است که اسپیس ایکس مجبور است از موشک «فالکون هوی» استفاده کند.

ناسا می‌خواهد فضانوردان را تا سال ۲۰۲۴ دوباره روی سطح ماه قرار دهد، اما تحقق این هدف هنوز قطعی نیست، چرا که در دولت جدید آمریکا که در حال بررسی مجدد بودجه‌ها و جدول زمانی هستند، نامشخص است. اما ناسا می‌تواند با استفاده از مشارکت‌های خصوصی- دولتی تا حدودی این محدودیت بودجه را پشت سر بگذارد. 

اسپیس‌ایکس تاکسی ماه می‌شود

هر دو مأموریت جدید «گریفین» و «پرگرین» بخشی از برنامه «خدمات حمل و نقل قمری ناسا» (CLPS)  هستند که برای کمک گرفتن از بخش خصوصی برای ساخت و حمل فرودگرهای قمری ناسا است.

همگی این قراردادهای مذکور برای تحقق مراحل اولیه استقرار «دروازه قمری» ناسا در مدار ماه بسیار مهم هستند. این مأموریت‌ها قادر به ایجاد حضوری پایدار در طول مأموریت‌های «آرتمیس» در کره ماه هستند. 

ناسا می‌گوید: هزینه ترکیبی این مأموریت‌ها تقریباً ۳۳۱.۸ میلیون دلار است.

اسپیس ایکس همچنین قصد دارد پرواز «کرو-۲» (Crew-2) خود را در تاریخ ۲۲ آوریل با استفاده از فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار سوار بر موشک فالکون ۹ انجام دهد. این دومین مأموریت سرنشین‌دار این شرکت از زمان پرتاب ماموریت «کرو-۱» (Crew-1) در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. 

اکنون با وجود تعداد زیادی پرتاب برنامه‌ریزی شده به کره ماه توسط "اسپیس ایکس"(فارغ از پرتاب ماهواره‌های اینترنتی "استارلینک") به نظر می‌رسد این شرکت فضایی خصوصی نه تنها برای ناسا در حال تبدیل شدن به یک سرویس «تاکسی ماه» است، بلکه برخی شرکت‌های خصوصی فضایی دیگر مانند «استروباتیک» نیز از خدمات "اسپیس ایکس" بدین منظور استفاده می‌کنند.

کد خبر 595218
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha