در خانه‌های قوطی کبریتی جنوب شهر که در کوچه‌های آشتی‌کنان صف کشیده‌اند، موقع سحر فقط باید لای پنجره خانه را باز کنید تا اگر چراغ خانه همسایه روشن نشده، بدانید خواب مانده‌ و بیدارش کنید

همدلی در ماه خوب خدا

همشهری آنلاین _ نصیبه سجادی:  نان سفره مردم اینجا چرب نیست، اما باز هم فامیل و همسایه را مهمان سفره‌های ساده افطاری‌شان می‌کنند و میزبانی از روزه‌دار را برکت عمر و روزی‌شان می‌دانند. بزرگ‌ترهای هر خانه با آنکه دیگر توان روزه‌داری ندارند، مدت‌ها پیش از رسیدن ماه رمضان در نذر و نیازند که امسال هم بتوانند روزه‌های‌شان را نگه دارند و دم غروب با صدای شادمانه بچه‌ها که شنیدن اذان را نوید می‌دهند، افطار کنند. امسال با وجود شیوع ویروس کرونا بسیاری از اهالی جنوب تهران به پیشواز ماه رمضان رفته و استقبال از این مهمان عزیز را فراموش نکرده‌اند. در گزارش زیر حال و هوای کوچه‌ها و خیابان‌های محله امامزاده حسن(ع) در آستانه ماه مهمانی خدا را نقل کرده‌ایم و پای صحبت اهالی محله ابن‌بابویه نشسته‌ایم که درباره شرایط متفاوت ماه رمضان امسال گفته‌اند.

حال و هوای ماه رمضان در محله امامزاده حسن(ع) | همدلی در ماه خوب خدا
امید جلیلی/ کاسب هم محله ای

ساعت از ۱۰ صبح گذشته است. محدودیت‌های کرونایی خیابان‌های محله امامزاده حسن(ع) را حسابی خلوت کرده و کرکره اغلب فروشگاه‌ها بالا نرفته، اما میوه و سبزی‌فروشان محله که صبح زود بارشان را از میدان تره‌بار آورده‌اند، مشغول سروسامان دادن میوه‌ها و سبزی‌های روی پیشخوان خود هستند. مشتریان سبزی یکی یکی از راه می‌رسند. «مریم کریمی‌نژاد» برای تهیه سبزی آش افطاری آمده است. می‌گوید: «من و اعضای خانواده‌ام محدودیت پزشکی نداریم و چون می‌توانیم روزه بگیریم این واجب شرعی را قضا نمی‌کنیم.   بسیاری از بستگان و همسایه‌های او پیش از اعلام رؤیت هلال ماه رمضان، به پیشواز این ماه رفته‌اند.» کریمی نژاد می‌گوید: «بعضی از همسایه‌ها و آشنایانم که نگران بودند در سحر پیشواز ماه رمضان خواب بمانند از من خواستند با تلفن آنها را بیدار کنم و من از نگرانی خواب ماندن آنها پلک روی هم نگذاشتم! ‌»

حال و هوای ماه رمضان در محله امامزاده حسن(ع) | همدلی در ماه خوب خدا
زهرا عیوضی/ از اهالی شهرری
  •  مشاغل موقت ماه رمضانی

با نزدیک شدن به زمان ناهار کرکره نیمه باز رستوران‌ها و غذاخوری‌ها یکی یکی بالا می‌رود و نوشته روی شیشه بعضی از آنها نشان می‌دهد که در ماه رمضان آش و حلیم هم به فهرست غذاهای بیرون‌بر آنها اضافه شده است. فروشگاه‌های فست‌فود مشغول جمع‌آوری میزهای پذیرایی مشتریان هستند. بعضی از آنها فروشگاه موقت کفش و لباس‌های فصل راه انداخته‌اند. «امید جلیلی» در حال تبدیل پیتزافروشی خود به فروشگاه لباس است. او می‌گوید: «در ماه رمضان مردم جنوب شهر فست‌فود زیاد استفاده نمی‌کنند و این شغل رونقی ندارد. من هم هر سال در ماه رمضان لباس فصل عرضه می‌کنم.»جلیلی از تعطیلی بازار پوشاک به دلیل قرمز شدن شرایط کرونایی تهران ناراحت است و می‌گوید: «هر سال با تغییر کار موقت در ماه رمضان دچار ضرر و زیان نمی‌شدم، ولی امسال اگر تعطیلی بازار پوشاک طولانی شود، بهتر است مغازه‌ام را به محل عرضه مواد خوراکی مخصوص ماه رمضان مانند رشته خوشکار تبدیل کنم.»

  •  فرصتی برای رفع کدورت‌ها

«سیده ربابه موسوی» روزهای آخر ماه شعبان دلمشغولی بزرگی دارد که امسال هم آن را به خوبی به سرانجام رسانده است. او پیش از آغاز ماه مبارک رمضان به سراغ زوجین یا همسایه‌هایی می‌رود که با هم اختلاف دارند. موسوی می‌گوید: «مردم جنوب شهر در روزهای قرنطینه کرونایی زمان زیادی را در خانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک خود به سر می‌برند و سرگرمی زیادی ندارند، به همین دلیل موارد جزئی که میان همسایه‌ها یا اعضای مجتمع‌های آپارتمانی پیش می‌آید به بگومگو و ناراحتی می‌انجامد. این روزها که ویروس کرونا افراد زیادی را بیکار یا دچار ضرر و زیان کرده، اختلافات زناشویی هم بیشتر شده است. رسیدن ماه مبارک رمضان بهانه خوبی برای آشتی دادن افراد و از بین بردن کدورت‌هاست و به لطف خدا اهالی محله هم پادرمیانی و میانجیگری من و بزرگ‌ترهای محل را می‌پذیرند.»به اعتقاد موسوی ماه رمضان در جنوب شهر حرمت و احترام ویژه‌ای دارد و باعث افزایش محبت و دوستی اهالی می‌شود.

  • گران و غیربهداشتی نخرید

اگر وسوسه شدید که خوراکی‌های مخصوص ماه رمضان مانند حلیم، آش و زولبیا و بامیه بخرید، نوش جانتان! اما مراقب باشید این خوراکی‌های خوشمزه را گران‌تر از قیمت مصوب نخرید و حتماً از مراکز مجاز دارای پروانه کسب که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند خرید کنید. اتحادیه قنادان قیمت هرکیلو زولبیا و بامیه را ۵۰ هزار تومان اعلام کرده است. حلیم ساده کیلویی ۴۱ هزار تومان و حلیم مخصوص کیلویی ۴۵ هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت هرکیلو آش شله قلمکار ۴۵ هزارتومان و آش رشته هر کیلو ۴۰ هزارتومان است. اتحادیه کبابی، حلیم و پزندگان غذای سنتی تهران نرخ هر پرس آش و حلیم را هم ۲۰ هزار تومان تعیین کرده است. این قیمت‌ها برای همه مناطق تهران مصوب شده است.

کد خبر 594814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha