یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

مینا شهنی: سال آینده تمامی نابینایان فاقد شغل که بالای 40 سال سن دارند بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

کاظم نظم‌ده معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اعلام این خبر گفت: براساس توافقات انجام‌شده و موافقت نسبی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از سال 86 به تمامی نابینایان بالای 40 سال که فاقد هر نوع شغل هستند بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 80درصد نابینایان بالای 50 سال سن دارند افزود: سازمان بهزیستی آمار دقیقی از نابینایان بالای 40 سال را در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار می‌دهد تا نسبت به برقراری مقرری بیمه بیکاری آنان اقدام شود.

معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی درباره میزان این مستمری توضیح داد: دریافتی بیمه بیکاری برای نابینایان کشورمان حداقل دوسوم حقوق مصوب در سال است که این میزان هر سال با رشد متعارفی قابل دریافت خواهد بود.

نظم‌ده با اشاره به اینکه یکی از اساسی‌ترین مشکلات نابینایان اشتغال است بحث اشتغال پایدار معلولان را از جمله عمده‌ترین مشکل این گروه دانست.

وی گفت: معلول نابینا تا سطح دبیرستان و یا دانشگاه تحصیل می‌کند اما پس از اتمام تحصیلات، از شغل مناسبی برخوردار نخواهد بود. عموما کارفرمایان ما برای نابینایان فضای خاص جهت اشتغال در نظر نمی‌گیرند. طبعا از نظر کارفرمایان سپردن کار بدست نابینایان دشوار خواهد بود. از همین رو بهتر است شرایط تشویقی برای کارفرمایان ایجاد شود تا برای بکارگیری معلولان ترغیب شوند.

سازمان بهزیستی در سال جاری به کارفرمایانی که برای معلولان ایجاد اشتغال پایدار کنند بین 5 تا 10 میلیون تومان وام پرداخت می‌کند. اما هر یک از معلولان برای دریافت این وام‌ها حداقل تا 2 سال در نوبت قرار می‌گیرند.

معاونت امور معلولین سازمان بهزیستی درباره وام های یادشده گفت: صرف نظر از اینکه هر یک از معلولین ناچارند زمان طولانی را در نوبت انتظار دریافت وام سپری کنند، از نظر کارشناسان میزان این وام‌ها کافی نیست. براساس نظریه‌های کارشناسی برای ایجاد یک شغل پایدار برای افراد عادی حداقل 20 میلیون تومان سرمایه مورد نیاز است.

از همین رو می‌توان نتیجه گرفت ایجاد اشتغال برای معلولان نیازمند سرمایه‌ای بیش از میزان در نظر گرفته شده برای افراد عادی است حال آنکه ما ‌توان پرداخت همین 20 میلیون تومان را نیز به معلولان نداریم.

وی با اشاره به اینکه نابینایان کشورمان در حال حاضر مشکل آموزشی ندارند گفت: با امکانات موجود در بخش آموزش نابینایان کشورمان، مشکلی در زمینه آموزش و تحصیل نابینایان وجود ندارد و این گروه می‌توانند تا پایان مقطع متوسطه به راحتی تحصیل کرده و پس از آن وارد دانشگاه شوند. امروز در کشورمان امکانات آموزشی نابینایان  به حد کفایت وجود دارد.

براساس پیش‌بینی‌های سازمان بهداشت جهانی از میان جمعیت 2 میلیون و 800 هزار نفر معلول کشورمان 400 هزار نفر دچار معلولیت بینایی هستند. اما براساس آمار سازمان بهزیستی کشور از گروه یادشده تنها 76 هزار تاکنون برای دریافت خدمات به سازمان بهزیستی مراجعه کرده‌اند و سازمان بهزیستی تنها توانایی سرویس‌دهی به 34 هزار نفر از معلولان نابینا، نیمی از جمعیت شناسایی‌شده را دارد.

کد خبر 5947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز