مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان یک وسیله کمک به بینایی اختراع کرده‌اند که ممکن است به بینایی و حرکت مبتلایان به دید تونلی را بهبود بخشد.

 به گزارش هلث دی نیوز بررسی‌ها نشان داده است که این وسیله- که ترکیبی از یک دوربین کوچک، یک کامپیوتر جیبی و  یک صفحه نمایش شفاف کامپیوتر است- به طور قابل توجهی کارآیی و سرعت یافتن اشیا را در  افراد مبتلا به این نوع نقص بینایی افزایش می‌دهد.

دید تونلی به علت بیماری‌هایی مانند آب سیاه (گلوکوم) یا بیماری "‌رتینیت پیگمنتوزا" (نوعی التهاب شبکیه) به خصوص در سنین بالای 50 سال بوجود می‌آید. افراد مبتلا به دید تونلی دید محیطی یا جانبی‌‌شان را از دست می‌دهند و تنها پنجره کوچکی از دید مرکزی برایشان باقی می‌ماند که مانند نگاه کردن از داخل یک لوله است.

  افراد دارای دید تونلی در پیدا کردن راهشان از میان خیابان‌ها و ساختمان‌ها دچار مشکل هستند و  اغلب به موانع برخورد می‌کنند. به قول یک از پژوهشگران تلاش افراد دارای دید تونلی برای پیدا کردن یک شی گم ‌شده مانند به  کار بردن یک چراغ قوه قلمی برای یافتن یک کلید در یک اتاق تاریک است.

  صفحه نمایش شفاف سوار شده بر روی عینک اطلاعات بینایی مشروح و اضافی را برای کاربران فراهم می‌آورد. به این ترتیب به این افراد می‌توانند بر مشکلات ناشی از دید تونلی غلبه کنند.

  دکتر الی پلی دانشمند ارشد در موسسه پژوهش چشم شپنس و استاد بیماری‌های چشم در دانشکده پزشکی  هاروارد که سرپرست این تحقیق بوده است در این باره گفت: " ارزیابی‌‌های اولیه ما از این وسیله رضایت‌بخش بوده و امیدواریم به زودی آن را در دسترس عموم قرار دهیم."

کد خبر 3692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز