بدون‌ تردید یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه اقتصادی هر جامعه‌ای، وجود سرمایه‌های اجتماعی است که در نبود آن، سایر سرمایه‌ها اثربخشی خود را از دست می‌دهند و پیمودن راه‌های توسعه و تعالی دشوار می‌شود.

كاهش مشكلات شهري

اعتماد، آگاهی و مشارکت، بسیاری از امور توسعه را تسهیل می‌کند به عبارت دیگر، از سرمایه اجتماعی، به‌عنوان زیربنای توسعه اقتصادی هر جامعه‌ای یاد می‌کنند. اهمیت این موضوع در توسعه‌یافتگی جوامع تا جایی است که می‌توان آن را در شکوفایی اقتصاد تمام جوامع توسعه‌یافته و شهرهایی که در صدر جدول توسعه‌یافتگی قرار دارند، به‌طور آشکار دید. مباحث مربوط به سرمایه اجتماعی، نقش اجتماعی شهروندان، مشارکت عمومی‌ و حق تعیین سرنوشت در مدیریت شهر از جمله مباحثی است که در این میان مورد توجه قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر میان دیدگاه‌های شهروندان و مدیران در بعد مشارکت اجتماعی تفاوت فاحشی وجود دارد. مشارکت بالای شهروندان از اعتماد به متولیان اداره امور شهر و مسئولان نشئت می‌گیرد و هرجا که اعتماد و آگاهی وجود داشته باشد به همان میزان مشارکت افزایش پیدا می‌کند. در این میان، افزایش مشارکت نشان از افزایش اعتماد و آگاهی مردم است؛ به عبارت دیگر این ابعاد ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و به‌طور کلی می‌توان با اقداماتی تا حدودی این مسائل را رفع کرد. فراهم ساختن زمینه مشارکت فعال شهروندان در انجمن‌های داوطلبانه در تقویت سرمایه اجتماعی درون گروهی، در نظر گرفتن نقش تمامی آحاد مرتبط و درگیر کردن مردم در تصمیم‌گیری‌های اساسی، برگزاری جلسات منظم و پیوسته و رایزنی درباره مشکلات شهر با شوراها و شورایاران محله‌ها و جلب مشارکت شهروندان توسط شهرداری در طرح‌های عمرانی منطقه از جمله این اقدمات است.

همچنین شکل‌دهی به انجمن‌های اجتماعی خودیاری، شکل دهی شورای منطقه از افراد نخبه و تأثیرگذار، تقویت ارتباط و اعتماد متقابل بین ساکنان محله توسط شورایاری‌ها به‌طوری که ساکنان وقت زیادی را صرف بررسی امور محله خود کنند و با یکدیگر ارتباط کافی داشته باشند و برقراری رابطه بیشتر و صمیمانه بین نهادهای اجتماعی و ساکنان محله‌ها در جهت کسب اعتماد و افزایش آگاهی آنها در این راه اثرگذار است. به‌طور کلی مشارکت اجتماعی شهروندان در مدیریت شهری به معنای شرکت فعالانه شهروندان در امور مختلف شهر است. چنین مدیریتی، فرایندی راهبردی بوده و می‌تواند از بار مسائل و مشکلات شهری بکاهد، همچنین زمینه‌های لازم برای شرکت در مناسبت‌های شهری چون انتخابات، اسکان، بهداشت و... را فراهم کند.  
 

کد خبر 594445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha