مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵
۰ نفر

آلکسا یک شرکت آمریکایی وابسته به شرکت آمازون است که داده‌های ترافیک حدود ۳۰ میلیون وب‌سایت و رتبه‌بندی جهانی و ملی آنها و سایر اطلاعات را در اختیار می‌گذارد.

Alexa

آلکسا تخمین ترافیک سایت‌ها بر اساس نمونه‌ای از میلیون‌ها کاربر اینترنتی که افزونه (extension) آن را در مرورگر اینترنتی‌شان دارند، صاحبان‌وب‌سایت‌هایی که جاواسکریپت آن را در سایت‌هایشان گنجانده‌اند و نیز داده‌های به دست آمده از منابع دیگر انجام می‌دهد.

رتبه آلکسا تخمینی از میزان پرطرفداران بودن یک سایت «نسبت به» سایت‌های دیگر است: به عبارت دیگر رتبه آلکسا به شما می‌گوید وضعیت سایت شما نسبت به سایت‌های دیگر چگونه است. بنابراین رتبه سایت شما در آلکسا نه تنها به ترافیک آن، بلکه به تغییرات ترافیک سایت‌های دیگر هم بستگی دارد.

آلکسا  هر روز تخمینی از شمار بازدیدکنندگان روزانه و شمار صفحات دیده‌شده هر سایت را بر اساس داده‌های مربوط به سه ماه گذشته ارائه می‌دهد. سایتی که بیشترین میزان بازدیدکننده و بیشترین میزان صفحات دیده شده را داشته باشد در رتبه یک قرار می‌گیرد. سایتی که مجموع این دو رقم در آن کمترین مقدار را داشته باشد رتبه‌ای حدود ۳۰ میلیون خواهد داشت. اگر سایتی بر اساس اندازه‌گیری آلکسا در سه ماه گذشته بازدیدکننده‌ای نداشته باشد، رتبه‌ای به آن داده نمی‌شود.

اگر شمار بازدیدکنندگان یک سایت را در برابر رتبه آن در آلکسا رسم کنید، چنین شکلی به دست می‌آید:

 آلکسا چطور وب‌سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند؟

در راس این نمودار سایت google.com قرار دارد که شمار بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند و در رتبه یک قرار دارد. سایت‌هایی که در «راس» این نمودار قرار می‌گیرند (مانند گوگل)، میزان بالایی از ترافیک در مقایسه با سایت‌هایی که در «دم دراز» آن در طرف دیگر قرار می‌گیرند، دارند.

نکته مهمی که این نمودار نشان می‌دهد این است که با توجه به این شکل توزیع، تغییرات بسیار اندکی در شمار بازدیدکنندگان در سایت‌هایی که در دم دراز آن قرار می‌گیرند، باعث تغییرات بزرگی در رتبه آنها می‌شود.

در مقابل هر چه به راس این نمودار نزدیک شوید، برای بالا بردن رتبه سایت‌تان نیاز به افزایش بسیار زیادی در شمار بازدیدکنندگان دارید. به این ترتیب تفاوت ترافیک میان سایتی که مثلا رتبه ۱۰ دارد و سایتی که مثلا رتبه ۲۰۰ دارد، بسیار زیاد است.

رتبه‌بندی آلکسا چه تفاوتی با رتبه‌بندی صفحه گوگل دارد؟

رتبه آلکسا (Alexa Rank) را نباید با رتبه صفحه گوگل (Google PageRank) اشتباه کرد، این دو نظام رتبه‌بندی جنبه‌های متفاوتی از یک وب‌سایت را ارزیابی می‌کنند. آلکسا وب‌سایت را بر اساس شمار بازدیدکنندگان و مدت وقتی که در سایت می‌گذرانند، رتبه‌بندی می‌کند، رتبه صفحه گوگل بر مبنای میزان اعتبار و مرجعیت سایت است- یعنی اینکه آن سایت چقدر می‌تواند سودمند باشد. گوگل برای تعیین مرجعیت یک وب‌سایت به کلمه‌های کلیدی «سئو» (SEO) آن، کیفیت محتوا، لینک‌های پشتی و سایر متغیرها توجه دارد، با این هدف که رتبه آن وب‌سایت را در نتایج جستجوی‌اش مشخص کند. بر عکس آلکسا میزان محبوبیت سایت را صرفا بر اساس میزان ترافیک و  مدت بازدید اندازه می‌گیرد و از هیچ روش «سئو» استفاده نمی‌کند.

اینفوگرافیک | آشنایی با هرم بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

کد خبر 594428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha