سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴
۰ نفر

رتبه‌بندی آلکسا که تخمینی از محبوبیت یک وب‌سایت را نسبت به وب‌سایت‌های دیگر نشان می‌دهد، امروز به یک ابزار رایج در بازاریابی اینترنتی تبدیل شده است.

Alexa

رتبه‌ آلکسا یک رتبه «نسبی» است، یعنی میزان ترافیک سایت شما نسبت با ترافیک‌ سایت‌های دیگر نشان می‌دهد، بنابراین رتبه شما نه‌تنها به بالا و پایین‌ رفتن ترافیک سایت شما بلکه به تغییرات ترافیک سایت‌های دیگر هم بستگی دارد.

آلکسا تخمین ترافیک سایت‌ها بر اساس نمونه‌ای از میلیون‌ها کاربر اینترنتی که افزونه (extension) آن را در مرورگر اینترنتی‌شان دارند، صاحبان ‌وب‌سایت‌هایی که جاواسکریپت آن را در سایت‌هایشان گنجانده‌اند و نیز داده‌های به‌دست‌آمده از منابع دیگر انجام می‌دهد. 

آلکسا همچنین یک سرویس پولی Alexa Pro در اختیار می‌گذارد که در آن آلکسا سنجه‌های وب‌سایت شما را تائید می‌کند و اندازه‌گیری آن‌ها به‌طور مستقیم انجام می‌دهد، به‌این‌ترتیب رده‌بندی وب‌سایت شما به‌طور دقیق‌تری و نه‌فقط به‌طور تخمینی، انجام می‌شود. همچنین در این وضعیت شما به یک «میانجی کاربر» دسترسی پیدا می‌کنید و می‌توانید بررسی دقیق‌تری از داده‌های ترافیک سایت‌تان انجام دهید. به دست آوردن تأییدیه سایت شما را در وضعیت بهتری برای بالا رفتن رتبه قرار می‌دهد، اما لزوماً رتبه شما را بالا نمی‌برد.

عرضه محتوای منحصربه‌فرد

برای اینکه رتبه آلکسای سایت خود را بالا ببرید، نخستین و مهم‌ترین کار تولید محتوای باارزش و منحصربه‌فرد است که به‌طور مرتب روزآمد می‌شود و به‌این‌ترتیب شمار «دنبال‌کنندگان وفادار» سایت شما افزایش می‌یابد. اگر خوانندگان دریابند که محتوای سایت شما ارزشمند و اطلاع‌رسان است، با احتمال بیشتری به سایت شما مراجعه می‌کنند، درباره مطالب آن اظهارنظر می‌کنند و آن‌ها را بیشتر در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

موتورهای جست‌وجویی مانند گوگل هم به محتواهای با کیفیت بالاتر «پاداش می‌دهند» و صفحات وب‌سایت شما را در رده‌های بالاتر نتایج جست‌وجوی‌های خود به نمایش می‌گذارند. این وضعیت شمار بیشتری از افراد را به سایت شما جلب کند و رتبه آلکسای شما را هم بالا می‌برد.

محتوای خوب باعث می‌شود کاربران مدت بیشتری در سایت بمانند و از تعداد صفحات بیشتری بازدید کنند که دو سنجه مهم در ارزیابی آلکسا هستند.

ساختار خوب پیوندها

یک گام مهم دیگر  ایجاد «پیوندهای خارجی» (external links)  یا پیوندهای پشتی (backlinks) است، یعنی پیوندهایی که یک صفحه وب در سایت شما به صفحه وب با محتوای مرتبط در یک سایت  دیگر ارتباط می‌دهند. این پیوندها را می‌توان به ارجاعات به یک مقاله تشبیه کرد که هر چه بیشتر باشد، ارزش آن مقاله را بیشتر می‌کند. موتورهای جستجویی مانند گوگل بر اساس کمیت، کیفیت و مرتبط بودن این پیوندهای پشتی یا خارجی اعتبار یک صفحه وب در سایت شما را تعیین می‌کنند. اعتبار بالاتر صفحه باعث می‌شود که ان صفحه در نتایج جست‌وجوی گوگل در رده بالاتری قرار گیرد و کاربران بیشتری به سایت شما جلب شوند و رتبه آلکسای شما بالاتر برود.

به همین ترتیب یک ایجاد ساختار «پیونده‌ای داخلی» (Internal links)- بین صفحات وب‌ درون خود یک سایت- هم اهمیت دارد. برای ایجاد پیونده‌ای داخلی باید پیوندهایی را در متن‌هایتان در هر صفحه ایجاد کنید که کاربر را از این صفحه به صفحه‌های دیگر سایت شما هدایت کند. پیونده‌ای داخلی به کاربر امکان راحت‌تر سایت شما را مرور کند. همچنین ربات‌های مرورگر (crawler) موتورهای جست‌وجویی مانند گوگل راحت‌تر درون سایت شما جهت‌یابی می‌کنند و سایت شما رده بالاتری در نتایج جست‌وجو به دست می‌آورد. همچنین پیوندهای داخلی زمان ماندگاری کاربران را در سایت افزایش می‌دهند و این هم به‌نوبه خود رتبه آلکسای سایت را بالا می‌برند.

کاربرد کلمات کلیدی مرتبط

یک جزء مهم هر وب‌سایت‌ این است که متن‌ها با کلمات کلیدی مناسبی مرتبط شده باشند. این کلمات کلیدی را با توجه به محتواهایی که تولید می‌کنید، بررسی سایت‌های دیگری که مضمون مشابه سایت شما دارند و همچنین کلماتی که کاربران مورد هدف شما در موتورهای جست‌وجویی مانند گوگل بیشتر به دنبال آن هستند (google trends) به دست بیاورید.

توجه داشته باشید که مهم ارتباط کلمه کلیدی با محتوایی است که منتشر می‌کنید و حتی ممکن است در مواردی کلمه کلیدی را که کسی چندان به دنبال آن نیست هم به کار ببرید.

کد خبر 597583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha