چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

همشهری دو - مینا فرقانی: اگر شما هم برای رساندن حرفتان به گوش مخاطبان یا معرفی کسب‌وکارتان به مشتریان، به فناوری «وب» متوسل شده‌اید، حتما تا‌کنون به این مسئله فکر کرده‌اید که بین این همه وب‌سایت با موضوع مشابه، چگونه سایت خود را به صفحات اول نتایج جست‌وجوی موتورهای جست‌وجوگر منتقل کنید و دیده شوید.

seo

خوب است بدانيد اين پرسش و پاسخ‌هاي آن، خود باعث شكل‌گيري كسب‌وكارهايي سودده و پرمخاطب، با محوريت SEO (بهينه‌سازي سايت براي موتورهاي جست‌وجو) شده است و اگر اين كار را به‌دست افراد كاردان و مطمئن بسپاريد، واقعا سايت‌تان را به صفحات اول نتايج جست‌وجوها منتقل مي‌كنند و از اين طريق، مشتري و مخاطب بيشتري پيدا مي‌كنيد. متخصصان «سئو» از شما مي‌خواهند معرفي حرفه‌اي‌تر و استانداردي از كسب‌وكار و خدمات خود ارائه دهيد و با توجه به نياز مخاطب و مشتري، مقاله و محتوا توليد كنيد كه همين امر باعث افزايش بازديد سايت و رضايت مخاطب از محتواي آن خواهد شد. البته سئو مبحثي كاملا تخصصي بوده و ذكر تمام نكات حرفه‌اي و جزئيات آن، در اين مقوله نمي‌گنجد.

  • از قالب استاندارد براي سايت استفاده كنيد

بهينه‌سازي سايت براي موتورهاي جست‌وجو، قبل از توليد و ورود محتوا به سايت و از زمان كدنويسي قالب آن شروع مي‌شود. سايت‌هايي وجود دارند كه اگر نشاني سايت‌تان را به آنها بدهيد، خطاها و ايرادهاي موجود در قالب سايت شما را شناسايي و برايتان فهرست مي‌كنند. اين خطاها، مانع از صعود سايت شما به صفحات اول نتايج جست‌وجوها مي‌شود. همچنين آدرس صفحات سايت نيز بايد بهينه‌سازي شده باشد و علاوه بر كاربران، موتورهاي جست‌وجو نيز بتوانند آن نشاني را به خوبي بخوانند و نمايه كنند. اگر در تهيه قالب مطابق استانداردهاي لازم، مهارت نداريد، از افراد خبره در اين حوزه كمك بگيريد زيرا سنگ‌بناي سئو در اين مرحله گذاشته مي‌شود، پس به نفع‌تان است كه از ابتدا، آن را جدي بگيريد. ضمنا در نظر داشته باشيد كه بسياري از مخاطبان، با استفاده از تلفن همراه وارد سايت‌تان مي‌شوند؛ پس قالب سايت را براي بازديدهاي موبايلي نيز مناسب‌سازي كنيد.

  • از كلمات كليدي مناسب استفاده كنيد

براي هر مقاله و محتوا كه در سايت خود قرار مي‌دهيد، كلمات كليدي (كليدواژه) مناسبي انتخاب كنيد. اين كلمات بايد متناسب با موضوع مقاله باشند و نيز به زمينه‌هاي كسب‌وكار و تخصص شما اشاره كنند. دقت كنيد كه دفعات به‌كارگيري كلمات كليدي نبايد به‌قدري باشد كه فضاي مقاله از اين كلمات لبريز و آكنده شود و رشته‌كلام از دست مخاطب خارج شود. متخصصان مي‌گويند كلمات كليدي بايد بين 2تا 5درصد متن مقاله را تشكيل دهند. پس افراط و تفريط را كنار بگذاريد و حرفه‌اي عمل كنيد. خودتان را جاي كاربر و مخاطب بگذاريد و فكر كنيد او براي جست‌وجو، از چه كليدواژه‌هايي استفاده مي‌كند؛ تا حد امكان، آن كلمات را در عنوان و كليدواژه‌هاي معرفي مقاله يا محتوا به‌كار ببريد.

  • براي هر صفحه، عنوان مناسب انتخاب كنيد

عنوان صفحه را فقط براي بهبود در رتبه‌بندي و نتايج جست‌وجو انتخاب نكنيد! عنوان بايد براي مخاطب شما جذاب و گيرا باشد. شما بهتر از هر كسي مخاطب كسب‌وكار خود و ادبيات و علايق حرفه‌اي او را مي‌شناسيد؛ پس با دقت و وسواس كافي، عنوان مناسب و جذاب را پيدا كنيد. نيازي نيست در عنوان، كلمات مترادف كلمه كليدي را پشت سرهم قطار كنيد. كلمات مترادفِ كليدواژه را مي‌توانيد در بدنه مقاله يا به‌عنوان تگ به‌كار ببريد. يادتان باشد به‌كار بردن كلمات مترادف و هم‌معني، حوصله مخاطب مينيمال‌پسند امروز را كه تمام يك كتاب صد صفحه‌اي را در يك جمله خلاصه مي‌كند و با يك عكس، در اينستاگرام به اشتراك مي‌گذارد، سر مي‌برد!

  • سايت را در موتورهاي جست‌وجو ثبت كنيد

موتورهاي جست‌وجو مدتي پس از راه‌اندازي وبلاگ‌ها و وب‌سايت‌ها، نام و مطالب آنها را در خود نمايه (ايندكس) مي‌كنند. اما براي ثبت سريع‌تر سايت و مطالب خود مي‌توانيد ثبت‌نام در موتورهاي جست‌وجو را به‌صورت دستي انجام دهيد. هر كدام از موتورهاي جست‌وجو، صفحه‌اي براي «افزودن سايت» يا «ثبت‌نام سايت» درنظر گرفته‌اند كه حاوي يك فرم است. با تكميل فرم و ارائه اطلاعات درخواستي موتور جست‌وجو، مي‌توانيد سايت خود را به آن موتور بشناسانيد؛ البته اين كار بين 15 تا 60 روز زمان مي‌برد. دقت داشته باشيد سايت شما هنگام معرفي به موتورهاي جست‌وجو، بايد حداقل 5 مطلب داشته باشد؛ زيرا اين موتورها بسياري اوقات، وبلاگ‌هاي بدون محتوا را نمايه نمي‌كنند يا از نتايج جست‌وجوها حذف مي‌كنند.

  • سايت مفيد با محتواي مناسب داشته باشيد

اگر شما قالب استاندارد و بسيار حرفه‌اي براي سايت‌تان تدارك ببينيد و براي تبادل لينك با سايت‌‌هاي پرمخاطب و قوي هم حسابي لابي كنيد اما محتواي مناسبي براي سايت‌تان توليد و ارائه نكنيد، تقريبا هيچ كاري براي بهبود رتبه سايت خود انجام نداده‌ايد! چراكه شعار بزرگ‌ترين موتور جست‌وجو اين است: «محتوا پادشاه است!» در واقع لازم است كه همه سايت‌داران تلاش كنند خودشان محتواي مفيد و به‌روز توليد كنند و براساس كيفيت محتواي‌شان، رتبه‌بندي شوند و در نتايج جست‌وجوها مقام شايسته تلاش‌شان را كسب كنند.از بازنشر مطالب تكراري سايت‌هاي ديگر بپرهيزيد و محتواي خودتان را توليد كنيد.

  • منظم و به‌موقع به‌روزرساني كنيد

براساس يك روال منظم، سايت خود را با مطالب جديد به‌روز كنيد. اگر در حوزه كسب‌وكار شما اتفاق جديدي افتاده است يا بناست نوآوري يا نسخه جديدي از چيزي عرضه شود، تلاش كنيد نخستين كسي باشيد كه اين خبر را در سايت خود قرار مي‌دهد. اگر سايت خود را به‌صورت منظم بين يك بازه زماني خاص به‌روز كنيد، روبات‌هاي موتورهاي جست‌وجو مي‌فهمند كه مطالب سايت شما را بين اين بازه زماني خاص ثبت كنند. اما اگر به‌روزرساني، منظم نباشد، روبات‌ها مطالب را به‌صورت هفتگي ثبت مي‌كنند و از رقباي خود عقب مي‌مانيد. البته قرار نيست لزوما محتواي زيادي در سايت قرار دهيد؛ هدف اين است كه محتواي جديد، به‌روز و مفيد براي مخاطب توليد كنيد. حواستان به كيفيت محتواي سايت‌تان باشد؛كيفيت را فداي كميت نكنيد.

  • هر سئوكاري، سئوكار نيست!

از آنجا كه تقاضا براي خدمات سئو (بهينه‌سازي سايت در موتورهاي جست‌وجو) افزايش يافته است، اين روزها افراد و شركت‌هاي زيادي در فهرست خدمات خود، «سئو» را هم ذكر مي‌كنند. درنظر داشته باشيد كه به هر تيم يا فردي براي دريافت اين خدمت، اعتماد نكنيد. اين كار تخصصي را به‌دست افراد خبره و مورداعتمادي بسپاريد كه قبلا امتحان خود را پس داده‌اند و خيال‌تان راحت است كه صرفا قصد دسترسي به اطلاعات محرمانه سايت شما يا گرفتن پول مفت ندارند! اگر براي پشتيباني فني وب‌سايت‌تان، خودتان مهارت كافي نداريد، تمام خدمات اين‌چنيني را از يك تيم يا شركت مشخص بگيريد.

  • با سايت‌هاي ديگر تبادل لينك كنيد

خوشتان بيايد يا نيايد، بعضي از سايت‌هاي ديگر كه حتي ممكن است از رقباي شما هم باشند، مخاطب و بازديدكننده بيشتري (نسبت به سايت شما) دارند. غرور را كنار بگذاريد و نحوه عملكرد و نقاط قوت آنها را بررسي كنيد.چه اشكالي دارد؟ اگر برخلاف سياست‌ها و اهداف كسب‌وكار شما نيست، آنها را با روش خودتان (يعني بعد از بومي‌سازي در زمينه كاري خودتان) به‌كار بگيريد و پياده‌سازي كنيد. به علاوه، مي‌توانيد با آنها تبادل لينك كنيد تا مراجعه به سايت‌تان افزايش پيدا كند و بيشتر و بهتر ديده شويد. يادتان باشد شما نبايد مثل يك جزيره، تنها و دور از رقبا و مشتريان‌تان بمانيد! گاهي با آنها همراه شويد و به رشد آنها و خودتان كمك كنيد.

کد خبر 351390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha