یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: پیاده‌روی به‌عنوان ارزان‌ترین، آسان‌ترین و یکی از مؤثرترین فعالیت‌های بدنی در دنیا شناخته می‌شود اما برای اصولی انجام دادن آن، نیازمند برخی وسایل چون کفش و لباس مناسب هستیم؛ به‌ویژه اگر قرار باشد مسافتی که طی می‌کنیم طولانی باشد.

اربعین

ممكن است حتي تصميم بگيريد يك سفر را با پاي پياده برنامه‌ريزي كنيد، درست مثل حالا كه موسم اربعين در راه است و زوار زيادي مسير نجف تا كربلا را پياده طي خواهند كرد. جالب است بدانيد تاكنون حدوديك‌ميليون نفر براي شركت در مراسم اربعين در سامانه سماح ثبت‌نام كرده و عازم هستند. اگر شما هم قصد سفر‌ي اينچنيني داريد يا مي‌خواهيد پياده‌روي را به‌عنوان ورزش دنبال كنيد، با ما باشيد تا شما را در خريد لوازم مورد نياز آن راهنمايي كنيم.

  • كفش

كفش از بين تمام لوازم مورد نياز براي پياده‌روي مهم‌ترين‌شان است. اگر بخواهيد بدون هيچ هزينه‌اي پياده‌روي را شروع كنيد، بايد گفت كه اين يكي شما را گير مي‌اندازد. لازم است هوشمندانه عمل كنيد كه هم كفش مناسبي بخريد و هم زياد خرج نكنيد. 3 اصل در كيفيت يك جفت كفش پياده‌روي مؤثر است؛ انعطاف‌، سطح زيرين و وزن. هنگام خريد ابتدا كفش مورد نظرتان را در دست گرفته و آن را از سمت پاشنه تا شست پا خم كنيد، اگر بتوانيد اين كار را به‌راحتي انجام دهيد كفش مورد نظر شما انعطاف‌پذير است. اين خاصيت باعث مي‌شود هنگام راه رفتن به پاشنه و پنجه پاي شما كمتر فشار وارد شود. كفش‌هاي غيرقابل انعطاف شما را خيلي زود خسته مي‌كنند. نكته بعدي در مورد كف كفش مخصوص پياده‌روي‌ است كه نبايد خيلي تخت و پاشنه‌دار باشد، حدود ۸‌ميلي‌متر پاشنه مي‌تواند براي راحت قدم برداشتن مناسب باشد. درنظر داشته‌ باشيد كه در مواردي كه هدف شما از پياده‌روي تنها ورزش است و مي‌خواهيد سريع‌تر قدم برداريد وزن كفش اهميت زيادي پيدا مي‌كند. موضوع ديگري كه البته اهميت كمتري دارد ضد‌آب‌بودن كفش است. اگر قصد پياده‌روي طولاني در مسيرهايي داريد كه آب و هواي آن‌ باراني پيش‌بيني شده يا در فصل‌هاي سردتر سال مي‌خواهيد اين كار را انجام دهيد، بهتر است كفش شما علاوه بر ويژگي‌هاي اشاره شده ضد‌آب هم باشد. در حال حاضر قيمت برندهاي چيني اين نوع كفش در بازار بين ۷۰ تا ۱۲۰‌هزار تومان است. نمونه‌هاي ساخت داخلي را هم مي‌توانيد از ۹۰ تا ۱۵۰هزار تومان پيدا كنيد كه نسبت به نوع درجه 2 يا 3‌كفش‌هاي ساخت چين كه در بازار موجود است كيفيت بهتري دارند. اگر هم سراغ برندهاي جهاني برويد، بايد از حدود ۱۶۰هزار‌تومان تا ۳۰۰هزار تومان هزينه كنيد.

  • جوراب

شايد باورتان نشود اما خريد جوراب مناسب براي پياده‌روي مهم‌ترين عاملي است كه از تاول زدن پاي شما جلوگيري مي‌كند. جوراب‌هاي مخصوص ورزش‌هاي اينچنيني اليافي در داخل كفش دارند كه مانع رطوبت بيش از حد مي‌شوند. توجه كنيد كه جوراب‌هايي از جنس پنبه اصلا مناسب نيستند و قابليت آن را ندارند كه رطوبت را از سطح پوست شما انتقال دهند. جنس الياف جوراب‌هاي مناسب پياده‌روي بايد خاصيت كشساني بيشتري داشته باشند تا پا بتواند آزادي حركت داشته باشد. قيمت جوراب مناسب پياده‌روي از ۱۵هزار تا ۳۲هزار تومان است. برخي از جوراب‌هاي گران‌تر از اليافي توليد شده‌اند كه از هدر رفتن دماي پاي شما حين راه رفتن جلوگيري كرده و باعث مي‌شوند حس كنيد كف پاي شما گرم است. اگر قصد داريد پياده‌روي را به‌صورت حرفه‌اي دنبال كنيد مي‌توانيد اين گزينه‌ها را انتخاب كنيد.

  • لباس

برخلاف آنچه عموما فكر مي‌كنيم هميشه گرمكن‌هاي ورزشي به‌عنوان لايه اول لباس، مناسب پياده‌روي نيستند چرا كه اجازه نمي‌دهند پوست شما به درستي نفس بكشد و عرق كند. افراد خبره در زمينه پياده‌روي پيشنهاد مي‌كنند كه هميشه از چند لايه لباس به جاي يك لباس ضخيم استفاده شود.

لايه اول: انتخاب صحيح اين لايه بسيار مهم است از آن جهت كه بيشترين تماس را با پوست شما دارد. اين لايه را به هيچ وجه از جنس كتان انتخاب نكنيد چرا كه كتان مانع از تبخير شدن عرق بدن مي‌شود. براي هواي سرد، لباسي بخريد كه گرما را حفظ كند و در فصل گرما جنسي را انتخاب كنيد كه در آن از تكنولوژي ميكروفايبر استفاده‌ شده‌باشد تا كمتر گرما را حس كنيد. اين لباس‌ها را مي‌توانيد از حدود ۲۷هزار تومان پيدا كنيد كه البته اگر كيفيت پارچه بهتر و برند آن معروف‌تر‌ باشد، قيمت آن تا ۸۰ هزار تومان و بيشتر هم مي‌رسد.

لايه‌رويي: گرمكن‌هاي ورزشي براي لايه رويي مناسب هستند اما ترجيحا آن را از نوع بادگير و ضد‌آب انتخاب كنيد. به‌خصوص اگر از آن دسته‌اي هستيد كه قصد دارند سفرهاي پياده زيادي بروند. براي هواي باراني بهترين ژاكت يا گرمكن آنهايي هستند كه در پارچه آنها از تكنولوژي گورتكس استفاده شده كه هم شما را گرم مي‌كند و هم اجازه مي‌دهد هواي داخل لباس با هواي بيرون تعويض شود. تنها اشكال اين بخش از انتخاب لباس، قيمت بالاي آن است كه از حدود ۱۳۵هزار تومان به بالاست. كاپشن‌هاي بادگير بدون اين تكنولوژي را از حدود ۶۰ تا ۷۰‌هزار‌تومان مي‌توانيد پيدا كنيد.

  • شلوار

شلوارهاي جين يا پارچه‌اي براي پياده‌روي روزمره مشكلي پيش نمي‌آورند اما اگر بخواهيد پياده‌روي را به‌عنوان يك ورزش يا براي مدت طولاني انجام دهيد، انتخاب هوشمندانه‌اي نيستند. شلواري را بخريد كه پارچه آن‌ زياد متراكم و سنگين نباشد. شلوار پياده‌روي نبايد گشاد يا بيش از حد تنگ باشد. براي پياده‌روي‌هاي طولاني بهتر‌ است شلواري را انتخاب كنيد كه تعداد جيب بيشتري داشته‌باشد. به علاوه در فصل‌هاي سرد سراغ شلوارهايي برويد كه پارچه آنها سريع خشك شوند تا درصورت باراني بودن هوا به مشكل نخوريد. شلوارهاي باكيفيت متوسط را مي‌توانيد با ۲۵‌هزار تا ۵۰‌هزار تومان بخريد. قيمت شلوار با برندهاي معروف‌تر از حدود ۸۰ هزار تا ۱۳۰‌هزار تومان است.

  • كوله‌پشتي

ابراي سفر اربعين به‌جاي ساك دستي كوله‌پشتي يا در مواردي يك كيف لازم داريد. سعي كنيد يك كيف كوچك از نمونه‌هايي كه دور كمر بسته مي‌شوند، بخريد. كيف كمري دست و پاي شما را هنگام راه رفتن نمي‌گيرد و هر‌چه بخواهيد را بدون زحمت از آن بيرون مي‌كشيد. كيف‌هاي كمري با كيفيت خوب را مي‌توانيد با 2۰هزار تومان بخريد. برند‌هاي معروف‌تر و آنهايي كه داخل‌شان جاي بطري هم تعبيه شده گران‌تر هستند و قيمت‌شان به حدود ۱۰۰هزارتومان مي‌رسد. براي حمل وسايل سفر پيشنهاد ما كوله‌پشتي‌هاي سبك است تا تمام آنچه نياز داريد همراه خود ببريد. قيمت اين كوله‌ها از حدود ۶۰هزار تومان به بالاست. به كيفيت بندوزيپ كوله‌پشتي‌ها خيلي دقت كنيد كه با خراب شدنشان حال شما را هم خراب خواهند كرد.

کد خبر 352492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha