آیا می دانید سئو چه تأثیر حیاتی بر جایگاه سایت شما در نتایج گوگل دارد؟ آیا می دانید برای سئو حرفه ای سایت خود به چه نکاتی باید توجه کنید؟ آیا می دانید مهمترین انواع سئو کدام هستند و هر کدام چه عملکردی دارند؟ با ما همراه باشید تا در مقاله زیر که برگرفته از مقاله سئو سایت چیست؟ در سئو روز است، شما را با مفهوم و تعریف سئو آشنا کنیم.

seo.jpg

سئو (SEO) چیست؟

اصطلاح سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر (همچون گوگل) است.

https://www.aparat.com/v/VwGbj

به بیان دیگر، سئو یعنی شروع درآمد از کسب و کار شما در اینترنت. در نتیجه، میزان بازدید از سایت شما برای کلمات کلیدی جستجو شده، افزایش می یابد.

اهمیت سئو سایت چیست؟

● روزانه نیمی از جمعیت جهان برای انجام دادن کارهای خود از اینترنت استفاده می کنند

● روزانه در حدود ۵ و نیم میلیارد سرچ در گوگل صورت می گیرد

● بیش از ۷۰% افراد ۵ وب سایت ابتدایی در نتایج گوگل را انتخاب می کنند

● بیش از ۲۵% افراد به گوگل اعتماد کرده و نخستین سایت در لیست نتایج گوگل را ترجیح می دهند

بنابراین، با توجه به آمار ارائه شده، ضروری است که سایت خود را از جهات مختلف برای موتورهای جستجو بهینه کنید. اینگونه سایت شما در صدر نتایج جستوجو برای کاربران ظاهر می شود.

کابرد سئو و هدف از سئو وب سایت چیست؟

هر زمان کاربری کلمه کلیدی را در اینترنت جستجو کند، سئو (SEO) به گونه ای عمل می کند تا به موتورهای جستجو نشان دهد محتوای سایت شما بهترین نتیجه برای موضوع سرچ شده است. زیرا همه موتورهای جستوجو سعی می کنند بهترین و مرتبط ترین نتایج را برای کاربران نمایش دهند.

از جمله مهمترین کاربردهای سئو سایت:

۱) هدفمند کردن سایت و محتوای آن برای موتورهای جستجو

۲) بهبود تجربه کاربران از ظاهر سایت و محتوای درون آن

۳) دستیابی به بهترین رتبه ها در نتایج جستجو

۴) افزایش کمیت ترافیک سایت

۵) افزایش کیفیت ترافیک سایت

۶) کسب ترافیک ارگانیک (رایگان) برای سایت

یعنی تبلیغات رایگان و بدون هزینه موتورهای جستوجو برای سایت شما.

۷) ایجاد برندینگ

برندینگ به معنای تصویرسازی از خدمات و محصولات ارائه شده توسط یک شخص یا یک کسب و کار (همچون نوع خدمات و محصولات، کیفیت محصولات، شعار تبلیغاتی، فونت، رنگ و لگو خاص و ...) در ذهن مخاطبین است.

۸) افزایش ارائه خدمات یا فروش محصولات

۹) رشد چشم گیر کسب و کار شما

سئو برای چه سایتهایی کاربرد دارد؟

بهینه سازی برای یک سایت ضروری است. سئو برای انواع سایت ها مورد استفاده قرار میگیرد:

● مراکز خدمات درمانی و کلینیکها

● اداری و شرکتی

● دانشگاهی و مراکز آموزش عالی

● پزشکی و توانبخشی

● مهندسی

● وکلا

● روانشناسها

● فروشگاهی

● بورسی

● آموزشی

● خبری

● فرهنگی هنری

● ورزشی

● تبلیغاتی

● تفریحی

● آژانسهای مسافرتی

● مواد غذایی، رستورانها و فست فودها

● شخصی

● ...

در دنیای دیجیتال امروزی، همه کسب و کارها به سایت، و همه سایت ها به سئو نیاز دارند.

انواع سئو

سئو سایت به دو بخش کلی و مهم سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم می شود. باید توجه ویژه ای به هر دو بخش داشته باشید.

۱. سئو داخلی (on-page SEO یا on-site SEO)

سئو داخلی به استفاده از تکنیکهایی در مورد بهینه سازی صفحه و سایت شما می پردازد. در سئو داخلی موارد زیر مورد بهینه سازی قرار می گیرد:

● عنوان صفحه (Page Title)

✔ هر صفحه باید دارای یک عنوان باشد.

✔ از ۵۵ تا ۶۰ کاراکتر (شامل spaceها) استفاده کنید.

✔ باید از کلمات کلیدی مهم در عنوان صفحه استفاده شود (اما زیاده روی نکنید).

✔ نام برند یا سایت خود را در انتهای عنوان صفحه قرار دهید و با جداکننده آن را از عنوان جدا کنید.

● توضیحات متا (Meta Description)

✔ توضیحات متا برای توضیح محتوای صفحه به موتورهای جستجو است.

✔ در نوشتن آن  می توان تا ۱۵۰ کاراکتر استفاده کرد.

✔ باید از کلمات کلیدی صفحه استفاده شود.

● تیترها (Headings)

✔ تیتر اصلی صفحه با تگ H۱ مشخص می شود.

✔ از H۱ فقط یکبار در صفحه استفاده می شود.

✔ برای تیترهای مهمتر از H۲ استفاده کنید.

✔ و به ترتیب برای زیرتیترها از H۳ و ... استفاده کنید.

● استراتژی ساختار URLها

✔ در صورت امکان از کلمات کلیدی در URLها استفاده کنید (حداقل یکبار).

✔ کلمات کلیدی را تکرار نکنید.

✔ در صورت امکان URLها کوتاه باشند.

● استفاده از Title برای تصاویر

✔ با قرار گرفتن موشواره روی عکس، Title نمایش داده می شود.

✔ میتوان از Title به عنوان یک ابزار اقدام به عمل (call to action) استفاده کرد.

● استفاده از تگ آلت برای تصاویر (Alt text or Alt tag)

✔ توصیف جامع و مختصر هر تصویر در ۸ تا ۱۰ کلمه (در حدود ۱۰۰ کاراکتر)

✔ در صورت امکان از کلمات کلیدی استفاده کنید.

✔ در صورت لزوم از تگهای جغرافیایی استفاده کنید.

● بارگذاری (loading) سریع صفحه و سایت

✔ مطمئن شوید زمان پاسخگویی صفحه کمتر از ۲۰۰ میلی ثانیه باشد.

✔ از تصاویر با حجم کمتر از ۱۰۰ کیلوبایت استفاده کنید.

✔ فشرده سازی Gzip را فعال کنید.

✔ کدهای Css را در یک صفحه خارجی قرار دهید.

✔ به جای HTTP از HTTPS استفاده کنید.

✔ از هاست های ارزان و کم کیفیت استفاده نکنید.

✔ با استفاده از Google PageSpeed Insights می توانید سرعت بارگذاری صفحات سایت خود را در کامپیوتر و موبایل بررسی کنید.

● ریسپانسیو و مناسب بودن سایت برای نمایش در انواع دستگاهها (لپتاپ، موبایل، تبلت و ...)

✔ توجه داشته باشید که یکی از فاکتورهای مهم در رنکینگ گوگل، سرعت بارگذاری و نحوه نمایش سایت در صفحه موبایل است.

با استفاده از آدرس زیر می توانید مناسب بودن سایت خود برای موبایل را بررسی کنید:

https://search.google.com/test/mobile-friendly

● محتوای صفحه

✔ محتوا باید برای مخاطبان مفید باشد.

✔ از ۲ تا ۳ فونت مناسب در نوشتن محتواهای خود استفاده کنید.

✔ محتوا نباید کپی (از سایت های دیگر و یا از صفحهای از سایت خود) باشد.

✔ از محتوای همیشه سبز و یونیک استفاده کنید.

✔ فرمول دقیقی برای تعداد کلمات یک محتوا وجود ندارد، اما بهتر است بیشتر از ۵۰۰ کلمه باشد.

✔ از انواع محتواهای (مفید و جذاب) متنی، ویدئویی، عکس، پادکست و ... استفاده کنید.

✔ از نمودارها و جداول در تولید محتوا استفاده کنید.

✔ تا حد امکان از جملات کوتاه در محتواهای متنی استفاده کنید.

✔ تا حد امکان از پاراگراف های کوتاه با ۲ الی ۳ خط استفاده کنید.

● کلمات کلیدی

✔ تعداد متوسط استفاده از کلمات کلیدی در یک محتوا، کمتر از ۵% است.

✔ از به کار بردن بیشازحد کلمات کلیدی جداً پرهیز کنید.

✔ از کلمات کلیدی مرتبط با محتوا استفاده کنید.

✔ بهتر است کلمات کلیدی در ابتدای پاراگرافها و جملات استفاده شوند.

✔ در صورت نیاز روی کلمات کلیدی یک لینک داخلی به صفحات دیگر سایت خود بگذارید.

● لینک سازی داخلی

✔ استراتژی مناسبی را در نظر بگیرید.

✔ ۱ تا ۵ لینک خروجی برای هر صفحه در نظر بگیرید.

✔ مطالب مرتبط به هم را به یکدیگر لینک کنید.

✔ از عنوان کلمه (انکرتکستها) مختلف استفاده کنید.

✔ از عبارات با طول بیشتر از ۲ کلمه برای لینکسازی استفاده کنید.

✔ لینکها را در کل محتوا پخش کنید.

✔ بهتر است لینکها در ابتدای پاراگرافها قرار داشته باشند.

● لینکدهی به سایر سایتهای مرتبط

✔ گاهی اوقات با توجه به محتوا صفحه، به سایر سایت های مرتبط با کسب وک ار خود لینک دهید.

● کدهای اسکیما (schema codes)

✔ از انواع کدهای اسکیمای پراستفاده و مرتبط با کسب و کار خود برای نشانه گذاری استفاده کنید.

✔ برای پیدا کردن کدهای اسکیما به سایت Schema.org مراجعه کنید.

● قرار دادن دکمه اشتراک گذاری محتوا (تگهای اجتماعی)

✔ سعی کنید در پایین محتواهای خود دکمه اشتراک گذاری محتوا برای محبوبترین شبکه های اجتماعی را فعال کنید.

● نقشه سایت (sitemap)

✔ نقشه سایت خود را در گوگل ثبت کنید.

✔ در ارائه نقشه مسیر سایت خود به گوگل، صفحات خود را بر اساس محتواهای بهینه تر اولویت بندی کنید.

✔ در صورت ایجاد تغییرات زیاد در سایت، نقشه سایت خود را آپدیت کنید.

✔ از افزونه ها برای ایجاد نقشه سایت استفاده کنید.

۲. سئو خارجی (off-page SEO یا off-site SEO)

سئو خارجی به استفاده از تکنیکهایی جهت کسب اعتبار و محبوبیت سایت شما در خارج از سایت شما می پردازد.

● ثبت نام در موتورهای جستوجو (گوگل، بینگ، یاهو و ...) به صورت دستی

● وبلاگ نویسی

● نوشتن رپورتاژ خبری

● شبکه های اجتماعی (social media)

✔ عضویت در محبوبترین شبکه های اجتماعی و فعالیت در آنها

⮚ اینستاگرام

⮚ تلگرام

⮚ واتسآپ

⮚ لینکدین

● سرویس های اشتراک گذاری ویدئو

✔ عضویت و فعالیت در سرویس های اشتراک گذاری ویدئو

⮚ آپارات

⮚ نماشا

⮚ تماشا

⮚ دالفک

⮚ جعبه

● بازاریابی انجمنها و فرومها

✔ عضویت در انجمن های مرتبط با کسب و کار خود و فعالیت در آنها (ارائه نظرات و پاسخ دادن به سؤالات)

● بازاریابی محتوا

✔ نوشتن نظر خود به همراه آدرس سایت خود در بلاگ سایتهای مرتبط

● دایرکتوری ها

✔ عضو شدن در دایرکتوری های مرتبط با کسب و کار خود

● سوشال بوکمارکینگ (social bookmarking)

✔ قرار دادن صفحات و پستهای ایجاد شده در سایتهای بوکمارک مرتبط و مناسب

برخی از سایتهای سوشال بوکمارکینگ:

Reddit

BizSugar

Linkpad

Flicker

Google

Kinja

Delicious

Diigo

همچنین، متخصصین سئو از روش های مختلفی برای انجام سئو داخلی و خارجی استفاده می کنند. هرکدام از این روشها مزایا و معایب خود را دارد:

  1. سئو کلاه سفید (white hat SEO)

این روش بر استفاده از مجموعه تکنیکهای سئو داخلی و خارجی سایت براساس قوانین گوگل، به شکل استاندارد تمرکز دارد. این روش بهترین روش در سئو سایت به صورت اصولی است. اما سئو کلاه سفید کمی زمانبر بوده و طول میکشد تا نتایج دلخواه حاصل شوند.

  1. سئو کلاه خاکستری (grey hat SEO)

سئو کلاه خاکستری ترکیبی از روشهای کلاه سفید و سیاه را در خود دارد. زمان به نتیجه رسیدن در این روش سریعتر از سئو کلاه سفید است. اما در سئو کلاه خاکستری همچون سئو کلاه سیاه و با احتمال کمتر، خطر جریمه شدن توسط الگوریتمهای گوگل وجود دارد.

  1. سئو کلاه سیاه (black hat SEO)

سئو کلاه سیاه دقیقاً برعکس سئو کلاه سفید عمل میکند. در این روش از تکنیکهای سئو داخلی و خارجی به شیوهای خلاف قوانین گوگل استفاده میشود. سئو کلاه سیاه در سریعترین زمان ممکن به نتیجه میرسد. اما در این روش خطر جریمه شدن توسط حیوانات گوگل به شدت بالا است.

  1. سئو منفی (negative SEO)

سئو منفی، نوعی از سئو است که با استفاده از روشهای آن، افراد به دنبال تخریب اعتبار و جایگاه سایر سایتها هستند.

پنالتی گوگل (Google Penalty) چیست؟

پنالتی گوگل، در واقع همان جریمه کردن سایتها توسط گوگل است. الگوریتمهای مختلف گوگل و گاهی اوقات کارمندان گوگل شدیداً با سایتهایی که قصد نقض قوانین و استانداردهای گوگل را دارند، برخورد میکنند (مثلاً با استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سیاه، احتمال پنالتی شدن سایت وجود دارد).

نکات کاربردی که باید در سئو حرفه ای در نظر بگیرید:

۱) انتخاب هاست و سرور مناسب

هنگام جستوجوی کاربران در اینترنت، گوگل با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران، بهترین و مرتبط ترین نتایج را به آنها نشان میدهد. بنابراین، موقعیت مکانی سرور شما در رتبه سایت شما هنگام نشان دادن نتایج جستجو تأثیرگذار است.

۲) امنیت سایت

یکی از نکاتی که باید برای بهبود سئو در نظر گرفته شود، تأمین امنیت سایت است.

● تهیه کردن هاست ایمن

● تهیه کردن سیستم مدیریت محتوای ایمن

● استفاده از قالبها و افزونه های ایمن

۳) بازاریابی سئو (SEO Marketing)

سئو مارکتینگ از جمله تکنیک های مهم در بهینه سازی سایت است. مراحل زیر را در بازاریابی سئو جهت عملکرد بهتر در نظر داشته باشید:

● معین کردن اهداف

● آنالیز کسب و کارها و سایتهای رقیب (در تمام مدت)

● تعیین روش و استراتژی بهینه سازی

● اجرای استراتژی

● تحلیل نتایج

● بهبود روش و استراتژی بهینه سازی

علاوهبر ابزارها و سایتهای عنوان شده در این مقاله، برای سئو بهتر سایت خود میتوانید از ابزارهای زیر نیز استفاده کنید:

گوگل آنالیستیک (Google Analytics)

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

ابزار Yoast Plugin

۴) توجه به الگوریتم های وحشی گوگل؟!

گوگل با استفاده از الگوریتم هایی به بررسی و آنالیز سایتهای مختلف می پردازد. برای به دست آوردن صدر نتایج گوگل برای سایت خود باید با آنها آشنا باشید و به این الگوریتم ها احترام بگذارید:

● پاندا

● پنگوئن

● مرغ مگسخوار

● کبوتر

● گورخر

● موش کور

● کافئین

● RankBrain

● Mobilegeddon

● Mobile first index

● Page Layout

● Page Authority

● PayDay Loan

● BERT

● Sandbox

● Google Dance

● Neural matching

● Freshness

● E-A-T

● EMD

● Hilltob

● FERD

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به شما بگوییم سئو سایت چیست و چه کاربردی دارد. همچنین شما را با مفهوم، اهمیت، کاربرد و نکات مهم در سئو سایت آشنا کردیم. سئو یکی از مفاهیم جذاب و بسیار تأثیرگذار در دیجیتال مارکتینگ بوده که باید جایگاه والایی را برای آن در نظر گرفت.

کد خبر 554845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار