مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

حضور میلیونی مسافران در مازندران و آزاد بودن سفر به مناطق شمالی در نوروز سبب شده که بسیاری از کسبه این استان در شهرهای مختلف اجرای دوره جدید محدودیت‌های سختگیرانه کرونایی را جدی نگیرند. زیرا معقدند این محدودیت‌ها جز آسیب به اقتصاد آنها نتیجه دیگری نداشت و دولت باید با ممنوع کردن سفر در نوروز جلوی پیک چهارم را می‌گرفت.

بازار کرونا

همشهری آنلاین – اشکان جهان‌آرای: بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های در نظر گرفته شده برای دوره جدید محدودیت‌های سختگیرانه کرونایی در مازندران نگرانی مسئولان این استان برای روزهای آتی را بیشتر کرده است.

از روز شنبه -۲۱ فروردین- دوره جدید محدودیت‌های سختگیرانه کرونایی به مدت ۱۰ روز تقریبا در سراسر کشور آغاز شد تا با موج چهارم کرونا در کشور که نسبت به سه پیک پیشین خطرناک‌تر و سریع‌تر در حال پیشروی است مقابله شود.

 ممنوعیت ورود به مناطق قرمز از جمله استان‌های شمالی، ممنوعیت تردد خودروها از / به شهرهای قرمز، ممنوعیت فعالیت مشاغل سطح دو، سه و چهار، الزام ادارات به فعالیت با یک سوم ظرفیت نیروی انسانی و برخی اقدامات دیگر در این دوره ۱۰ روزه محدودیت‌های کرونایی تعریف شده است. اما مروری بر وضعیت بازار در مازندران نشان می‌دهد که میزان توجه به اجرای این محدودیت‌ها تا حد قابل توجهی نسبت به دوره‌های قبلی اجرای محدودیت‌ها کاهش یافته است. دلیل این بی‌توجهی و عادی‌انگاری هم سلب اعتماد عمده مازندرانی‌ها از اجرای این طرح‌ها به خاطر نادیده گرفتن اهمیت ممنوعیت سفر به این استان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تعطیلات نوروز است.

محمد-ج یکی از کسبه مرکز شهر ساری است که فروشگاه پوشاک خود را به صورت نیمه‌باز فعال نگه داشته و به همشهری آنلاین می‌گوید نمی‌تواند باز هم کسب و کار خود را تعطیل کند. او معتقد است این تعطیلی سراسری نتیجه‌ای جز افزایش فشار به کسبه ندارد و دلیل موج جدید کرونا در کشور را باید در بی‌توجهی ستاد ملی مقابله با کرونا جست‌وجو کرد.

این نگاه را در برخی کسبه دیگر نیز می‌توان یافت. فاطمه-ش که یک فروشگاه خرازی در شهر ساری دارد نیز برای تحویل برخی سفارش‌های مشتری به مغازه‌اش آمده و می‌گوید: بابت تمام تعطیلی‌های قبلی دولت چقدر زیان ما را جبران کرد که باز هم بخواهیم کسب و کارمان را تعطیل کنیم؟ آخر هر ماه صاحب مغازه اجاره‌اش را می‌خواهد و ادارات برق و گاز و تلفن و بانک‌ها هم نمی‌گویند چون ۱۰ روز تعطیل بودی این ماه پرداخت نداشته باش.

این شهروند به اظهارات دکتر ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: معاون وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی رسما اعلام می‌کند نمی‌توانم بگویم که چه افرادی نگذاشتند سفرهای نوروزی ممنوع شود. همان افراد به دلیل مسائل اقتصادی جاده‌ها را باز گذاشتند و سفرها را آزاد کردند. ما هم به خاطر مسائل اقتصادی نمی‌توانیم محدودیت‌ها را دوباره اجرا کنیم.

این وضعیت را در برخی شهرهای بزرگ دیگر استان نیز می‌توان مشاهده کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در شهرهایی مانند آمل، بابل، قائمشهر و چند شهر پرجمعیت دیگر استان در مناطق شرقی و غربی نیز توجه کمتری نسبت به محدودیت‌های قبلی به این دوره از محدودیت‌های کرونایی شده است. البته این به معنی باز بودن تمام بازارهای مازندران و واحدهای تجاری نیست. اما به طور مشهودی از میزان اعتماد عمومی مازندرانی‌ها به تصمیم‌های ستاد ملی مقابله با کرونا کاسته شده و تصمیم به تعطیلی کسب و کارها پس از آزاد گذاشتن سفر در نوروز را نوعی تناقض در تصمیم‌گیری می‌دانند.

خروجی این وضعیت در آمارهای رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز قابل مشاهده است. به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی در مازندران رعایت می‌شود که این عدد در بازارهای سنتی استان به زیر ۳۰ درصد هم می‌رسد.

دکتر قاسم اویس می‌گوید: با وضعیت موجود امکان کنترل همه‌گیری در جامعه وجود ندارد. متاسفانه عادی‌انگاری گروه‌های مختلف جامعه و برپایی تجمع‌های خانوادگی و جشن‌ها و مجالس عزا سبب شده که مازندران در وضعیت بسیار خطرناکی قرار بگیرد.

او به فعالیت برخی مشاغل سطح دو و سه در شهرهای مختلف استان نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: بی‌توجهی به اجرای این محدودیت‌ها نگرانی ما بابت روزهای آینده استان را بیشتر می‌کند. با این وضعیت باید تا ۱۰ روز آینده منتظر افزایش تعداد مراجعات به مراکز درمانی و شرایط سخت‌تری در استان باشیم.

آمار و ارقام تعداد بستری‌شدگان کرونایی در مراکز درمانی مازندران نیز شیب بسیار تند صعودی شیوع کرونا در مازندران را نشان می‌دهند. در حالی که یکم فروردین امسال ۴۴۱ بیمار کرونایی در مراکز درمانی این استان بستری بودند، پس از سه هفته، یعنی در روز ۲۱ فروردین این تعداد با رشد بیش از ۲۳۰ درصدی به ۱۳۸۷ نفر رسید. در جدول زیر می‌توان رشد روزانه و شیب تند صعودی بستری‌شدگان کرونایی مازندران را مشاهده کرد:

یک بام و دو هوای ستاد ملی مقابله با کرونا در مازندارن

با وجود این که آمارها و ارقام مربوط به بستری‌ها و مرگ ناشی از کرونا در مازندران شرایط بحرانی این استان را بیان می‌کنند، اما بی‌اعتمادی بخش مهمی از جامعه به تصمیم‌های ستاد ملی مقابله با کرونا پس از آزاد اعلام شدن سفرهای نوروزی سبب شده که تصمیم‌گیری‌ها درباره این استان تأثیر به مراتب کمتری نسبت به محدودیت‌های گذشته داشته باشد. به ویژه این‌که تجربه شکست خورده تعطیلی کسب و کارهای مازندران در آذر ۱۳۹۹ و دوره اجرای محدودیت‌های سختگیرانه یک ماهه که با روند رو به رشد شیوع کرونا و قرار گرفتن این استان در پیک سوم کرونا همراه بود نیز مزید بر علت شده تا توجه به هشدارهای کرونایی به پایین‌ترین حد طی یک سال اخیر برسد.

کد خبر 594319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha