وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌هایی جداگانه به وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش، فهرست بازنگری‌شده کالاها و خدمات آسیب‌رسان به سلامت را در سال ۱۴۰۰ ابلاغ کرد.

سعید نمکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سعید نمکی در این نامه‌ها به منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و  محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نوشت: به استناد «ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)» و «بند ج ماده ۷ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه» و در راستای اجرای تکلیف قانونی این وزارت، فهرست کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت برای اعلان در سال ۱۴۰۰ مورد بازنگری قرار گرفته که بخش محصولات خوراکی آن جهت استحضار به پیوست این نامه است.

وزیر بهداشت افزود: برای صیانت از سلامت جامعه خواهشمند است دستور فرمایید ضمن آموزش و اطلاع رسانی، در مورد پذیرایی در مراکز غذاخوری، بوفه های کارکنان، دانشجویان و مراکز آموزشی شبانه روزی از سرو مواد غذایی مندرج در این فهرست ممانعت شود. مواد غذایی مندرج در این فهرست به‌دلیل کالری بالا (داشتن شکر و روغن افزوده، چربی اشباع و ترانس) یا نمک و همچنین مواد نگهدارنده، به‌عنوان عوامل بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود و مصرف آنها می تواند در دراز مدت، موجب اضافه وزن، چاقی، فشارخون، دیابت و سایر بیماری های غیرواگیر شود.

فهرست کالاها و خدمات آسیب‌رسان به سلامت شامل انواع سوسیس و کالباس، پیتزا و ساندویج دارای سوسیس و کالباس، انواع سمبوسه و فلافل، انواع نوشابه‌های گازدار و انرژی زا، انواع تافی، فرآورده‌های یخی، انواع روغن و سس مایونز، فرآورده‌های ذرت حجیم شده، شیرینی تر، فرآورده‌های آرایشی مثل رژ لب، کرم پودر، مداد آرایشی چشم، بزنزه کردن پوست، محصولات لاغر کننده موضوعی، قرص ترامادول و استامینوفن کدئین است.

فهرست کالاها و خدمات آسیب‌رسان را از اینجا دانلود کنید.

کد خبر 594310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha