هفته گذشته طی مراسمی از با اخلاق‌ترین شهروند محله «باشگاه نفت» تجلیل شد، شهروندی که نسبت به محله احساس مسئولیت می‌کند و هرکاری که از دستش بر می‌آید برای محله‌اش انجام می‌دهد.

هم محله ای با اخلاق

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور:  «عبادالله کرمی» از ساکنان شهرک «هاشمی‌نژاد» سابقه حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی را نیز دارد. به همین بهانه در سرای محله باشگاه نفت با این شهروند نمونه اخلاق که توسط شهرداری انتخاب شده گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.  

عبادالله کرمی متولد سال ۱۳۳۸ و ساکن شهرک شهید هاشمی‌نژاد، یکی از محله‌های باشگاه نفت است. در مجموع بیش از ۱۷ سال می‌شود که شهروند نمونه اخلاق ما در این محله سکونت دارد: «از ابتدا تاکنون، عضو هیأت امنای شهرک هستم و در ساخت و توسعه مسجد «سیدالشهدا» شهرک هم همکاری داشتم. این مسجد از حدود ۳سال پیش فعال است. البته هنوز تکمیل نشده و کارها در دست انجام است، اما از همان زمان که فضای کافی برای برپایی نمازجماعت فراهم شد، مسجد فعالیت خود را آغاز کرد.»

  • هم‌محله‌ای‌ها لطف دارند

از کرمی سؤال می‌کنیم که چه کارهایی انجام می‌دهد و رفتارش با مردم و هم‌محله‌ای‌ها چگونه است که او را به‌عنوان شهروند نمونه اخلاق محله انتخاب کرده اند: «من خود را در آن حد نمی‌بینم که شهروند نمونه اخلاق و با اخلاق‌ترین شهروند محله لقب بگیرم، اما هم‌محله‌ای‌ها و هم شهرکی‌های خوب و با فرهنگی که داریم این لطف را در حق من کردند و به‌عنوان شهروند نمونه انتخاب شدم. اخلاق مدار بودن کار بسیار سخت و پیچیده‌ای نیست. نه اینکه چون به‌عنوان شهروند نمونه انتخاب شده‌ام بخواهم این حرف‌ها را بگویم، اما وقتی می‌بینم که در بوستان یا خیابان، شیر آبی را بازگذاشته‌اند، وظیفه خود می‌دانم که شیر آب را ببندم. یا اینکه در ماه مبارک «رمضان» به پاکبانان و کارگرانی که برای نظافت و آبادانی محله ما زحمت می‌کشند، غذا می‌دهم. لطف خدا بوده است که بارها این افتخار نصیب‌ام شده تا بسته‌هایی را تهیه کنم و به نیازمندان آبرودار بدهم. یا گاهی وظیفه خود دانستم به جوان‌هایی که در آستانه ازدواج هستند، کمک کنم. این کمک به اشکال گوناگون بوده است.

ضامن کسانی شده‌ام که برای گرفتن وام ازدواج ضامن نداشتند و اگر هم گاهی پیش آمد که به دلیل مشکلات اقتصادی بعضی از آنها نتوانستند اقساط خود را به موقع پرداخت کنند، تا حد توان برای پرداخت اقساط آنها کمک کرده‌ام. به‌طور خلاصه و مختصر بگویم تا آنجا که می‌توانم انجام وظیفه کردم و هوای هم‌محله‌ای‌هایم را دارم. چون این کار به من شادابی و احساس رضایت می‌دهد. از سوی دیگر بر این باورم اگر در کمک و یاری رساندن به هم کم‌کاری کنیم در نهایت دود آن به چشم همه ما می‌رود. انسان‌ها به‌ویژه همسایه و هم‌محله‌ای‌ها نسبت به هم مسئولیت‌های دینی و اخلاقی دارند.»

لطف هم محله ای ها بزرگترین سرمایه من

  • شهرت به حسن خلق بزرگ‌ترین افتخار است

این شهروند نمونه اخلاق نه تنها با در و همسایه که با همه اهالی محله رابطه خوبی دارد و به حسن خلق مشهور است: «خدا را شکر نه تنها با همسایه‌های دیوار به دیوار بلکه همه ساکنان شهرک و اهالی محله ارتباط خوبی دارم. به سبب همین ارتباط خوب، این افتخار را دارم که یکی دوبار در ماه به دیدار خانواده جانبازان و شهدا می‌روم و جویای حال آنها می‌شوم. اینکه مردم من را به اخلاق مداری و حسن خلق می‌شناسند، بزرگ‌ترین افتخار و سرمایه برای من است.»

  • با رفتارمان فرهنگ و اخلاق را ترویج دهیم

به باور کرمی، دستگاه‌های مختلف دولتی و ارگان‌ها با وجود اینکه در بخش فرهنگی فعال هستند، تاکنون نتوانسته‌اند در این زمینه چندان تأثیرگذار باشند: «سازمان‌ها و مراکز مختلفی مانند کمیته امداد، شهرداری، آموزش و پرورش و خلاصه همه اداره‌ها و ارگان‌ها واحد فرهنگی دارند و در زمینه‌های مختلف، کارها و برنامه‌های فرهنگی انجام می‌دهند و اجرا می‌کنند، اما منسجم نیست. این درحالی است که کارهای فرهنگی زمانی نتیجه‌بخش است که در یک مسیر انجام شود. اگر همه در یک مسیر منسجم و در راستای دین و فرهنگ‌مان پیش برویم و توجه ویژه‌ای به نسل جوان داشته باشیم، آن‌وقت نتایج خوبی حاصل می‌شود. وضعیت امروز جامعه ما نشان می‌دهد که با وجود تعریف ردیف بودجه برای این بخش‌ها در بخش فرهنگ و اخلاق موفق نبوده‌ایم.   برای ارتقای اخلاق و فرهنگ در جامعه همه باید دست به دست هم بدهیم و در راستای انجام کارهای فرهنگی، قدم‌های هماهنگ برداریم.

چون اصل و ریشه هر جامعه‌ای در فرهنگ و اخلاق است. همه باید در این خصوص احساس مسئولیت داشته باشیم. اینکه تنها یک یا چند نفر در حد توان و بضاعت خود چنین دغدغه‌ای داشته باشند، جامعه درست نمی‌شود. تک تک ما باید به شکل عملی و در رفتارمان‌ ترویج‌کننده فرهنگ و اخلاق باشیم تا فرزندان ما و جوان‌ترها یاد بگیرند و این روند نسل به نسل ادامه پیدا کند.» کرمی در ادامه می‌افزاید: «کارهای فرهنگی را می‌توان از طریق برگزاری برنامه‌های مختلف، توزیع و انتشار لوح‌های فشرده و برگزاری برنامه‌های فرهنگی شاد و مفرح انجام داد. کار فرهنگی باید از راه درست انجام شود تا ماندگار شده و مخاطب پیدا کند. در زمینه‌ ترویج اخلاق و فرهنگ، رفتار خوب و خوش‌اخلاق بودن بسیار تأثیرگذار است. کار فرهنگی زمانبر است و صبر و حوصله و برنامه درست می‌خواهد. زندگی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) را مطالعه کنیم می‌بینیم این بزرگان برای آموزش و ترویج اخلاق و فرهنگ چگونه رفتار می‌کردند و چقدر مهربان و صبور و دلسوز مردم بودند.»

لطف هم محله ای ها بزرگترین سرمایه من
«لیلا موسوی»، مدیر محله باشگاه نفت

  • پیگیر مشکلات مردم محله است

«لیلا موسوی»، مدیر محله باشگاه نفت، درباره انتخاب عبادالله کرمی به‌عنوان با اخلاق‌ترین شهروند این محله به همشهری محله می‌گوید: «برای انتخاب با اخلاق‌ترین شهروند محله یکسری ویژگی‌ها را مد نظر داشتیم که از جمله آنها شهرت به حسن خلق، نظرسنجی از معتمدان محله، مشارکت در کارها و فعالیت‌های مردمی و خیرخواهانه و مشارکت در کارهای محله بود. آقای کرمی که سابقه شرکت در جبهه و جنگ را هم دارد، همه این ویژگی‌ها را داشت و بر همین اساس ایشان به‌عنوان با اخلاق‌ترین شهروند محله انتخاب شد. در همه سال‌هایی که آقای کرمی در محله باشگاه نفت حضور دارد، همواره در کارهای خیر و کمک به هم‌محله‌ای‌ها پیشقدم بوده است. هم‌چنین ایشان در ساخت مسجد شهرک هم نقش پررنگ و اساسی داشته است.»

لطف هم محله ای ها بزرگترین سرمایه من
«داود حاج اسفندیاری»، دبیر شورایاری و از ساکنان قدیمی و معتمد محله باشگاه نفت

  • همه او را به خوش رویی و مهربانی می‌شناسند

«داود حاج اسفندیاری»، دبیر شورایاری و از ساکنان قدیمی و معتمد محله باشگاه نفت، درباره انتخاب عبادالله کرمی به‌عنوان با اخلاق‌ترین شهروند محله می‌گوید: «آقای کرمی در همه برنامه‌ها و کارهای خیر محله فعال و پیشقدم است. در جمع‌آوری کمک‌های مردمی با توجه به اعتبار و اعتمادی که مردم به او دارند، همیشه نقش دارد. در پیگیری کارهای مربوط به محله مانند ساخت مسجد و دیگر موضوع‌ها نیز به جد به دنبال رفع مشکلات است. علاوه بر اینها در برخورد با مردم، همه او را به خوش رویی و مهربانی می‌شناسند.»

کد خبر 594275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha