معمای به نمایش درنیامدن گران‌ترین تابلو نقاشی تاریخ در نمایشگاه آثار لئوناردو داوینچی در موزه لوور پاریس در سال ۲۰۱۹ و نقش محمد بن‌سلمان در آن هفته آینده با نمایش یک مستند داستانی فاش می‌شود.

«سالواتور موندی»

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنرآنلاین شاهزاده سعودی که سال ۲۰۱۷ با هزینه کردن ۴۵۰ میلیون دلار صاحب نقاشی «سالواتور موندی» یا «نجات‌دهنده جهان» شد، قرار بود این تابلو را برای نمایش به موزه لوور در پاریس امانت بدهد اما وقتی مدیران این موزه معتبر زیر بار فشارهای بن‌سلمان برای تایید اصالت تابلو نرفتند او هم تصمیم گرفت گران‌ترین نقاشی تاریخ را به لوور ندهد. به این ترتیب، انتقامی اساسی از لوور پاریس گرفت که می‌خواست «سالواتور موندی» شاه‌کلید نمایشگاه آثار داوینچی باشد.

مستند «نجات‌دهنده برای فروش» به کارگردانی آنتوان ویتکین ۱۳ آوریل در تلویزیون فرانسه روی آنتن می‌رود و به نظر می‌رسد با جنجال‌هایش بتواند دنیای هنر را دگرگون کند. کارگردان و سازندگان «نجات‌دهنده برای فروش» در گفتگو با منابع ناشناس این ایده را تقویت کرده‌اند که چگونه فشارهای بن‌سلمان برای ارائه نقاشی داوینچی به لوور به دیوار مدیران این موزه بزرگ و معتبر برخورده و به همین دلیل شاهزاده سعودی هم با ندادن تابلو از آنها انتقام گرفته است.

یکی از مقام‌های رسمی دولت فرانسه که با نام کوچک ژاک در فیلم معرفی می‌شود، در این باره گفته است: «مسئولان لوور با مطالعه‌های علمی به این نتیجه رسیدند که داوینچی فقط بخشی کوچک از تابلو را کشیده و هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد.» لوور یافته‌های علمی خود را در اختیار بن‌سلمان قرار داد اما او آنها را نپذیرفت و بر ارائه «سالواتور موندی» به عنوان اثری که تماما کار لئوناردو داوینچی است پافشاری می‌کرد.

خواسته شاهزاده سعودی از مسئولان فرانسوی بسیار روشن بود: «سالواتور موندی» را بدون هیچ توضیح اضافه کنار «مونا لیزا» در موزه لوور به نمایش بگذارید تا همه تصور کنند این نقاشی ۱۰۰ درصد کار داوینچی است. در سپتامبر ۲۰۱۹ در حالی که فقط یک ماه تا افتتاح نمایشگاه آثار لئوناردو در لوور مانده بود، امانوئل مکرون (رئیس جمهوری فرانسه) تصمیم گرفت زیر بار این درخواست‌های غیر قانونی نرود و از نمایش تابلو داوینچی چشم‌پوشی کند.

بن‌سلمان چگونه با گران‌ترین نقاشی جهان از موزه لوور انتقام گرفت؟

شرایط برای مدیران لوور به گونه‌ای پیش رفت که برای نمایشگاه آثار لئوناردو داوینچی دو کاتالوگ چاپ کردند؛ یکی با تصویر و اطلاعات «سالواتور موندی» و یکی هم بدون اطلاعات مربوط به گران‌ترین نقاشی دنیا و منتظر ماندند تا بر اساس پیشرفت گفتگوها با طرف عربستانی، کاتالوگ را بین مردم پخش کنند. سرانجام هم این نمایشگاه در اکتبر ۲۰۱۹ بدون حضور نقاشی ۴۵۰ میلیون دلاری داوینچی در موزه لوور افتتاح شد.

لوور پاریس و لوور ابوظبی هنوز نسبت به محتوای مستند «نجات‌دهنده برای فروش» واکنش نشان نداده‌اند. بن‌سلمان که پیش از آن هم برای ماجرای قتل جمال خاشقچی به شدت زیر فشار بود، می‌خواست با اصیل جلوه دادن «سالواتور موندی» از این بار تحقیر بکاهد که برای یک نقاشی جعلی ۴۵۰ میلیون دلار هزینه کرده است.

کد خبر 594132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha