مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

برداشت گندم در استان بوشهر از ۱۵ فروردین آغاز شده و این درحالی‌ست که امسال به دلیل خشکسالی ۲۲ هزار هکتار از مزارع گندم دیم از بین رفته و تاکنون فقط ۵۵۰ تن گندم برداشت شده از مزارع استان بوشهر تحویل مراکز خرید شده است.

گندم

معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت وگو با همشهری آنلاین گفت: کاهش باران در فصل زراعی اثر نامطلوبی بر سفره های آب زیرزمینی گذاشته و در زمینه کشاورزی هم مشکلاتی ایجاد کرده است.

خسرو عمرانی با اشاره به وقفه و کمبود بارندگی در سال زراعی ۹۹ -۱۴۰۰ افزود: ۹۲ هزار هکتار مزارع به صورت دیم و ۱۵ هزار و ۴۵۰ هکتار به روش آبی در سال زراعی کشت شده است اما به دلیل کمبود بارش ها در شهرستان‌های جنوبی، کشاورزان خسارت دیده اند.

وی با بیان اینکه ۶۹ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت دیم نیز قابل برداشت هستند، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کشت دیم گندم استان بوشهر به دلیل کمبود بارندگی دچار افت عملکرد شود.

همچنین با توجه به فصل برداشت، اکنون کمباین‌ها و دروگرها فعالیت خود را برای برداشت گندم آغاز کرده‌اند؛ به طوری که ۳۷۰ کمباین از استان فارس و ۲۰ دستگاه کمباین هم از استان بوشهر در درو گندم‌ها فعالیت می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از کاهش ۵۰ درصدی محصول گندم نسبت به سال قبل خبر داد و بیان کرد: سال گذشته ۱۴۳ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر برداشت شد که امسال پیش بینی می‌شود ۷۷ هزار تن گندم برداشت شود.

عمرانی اظهار کرد: میزان عملکرد برداشت گندم در هر هکتار اراضی دیم و آبی استان بوشهر ۳ تن و در اراضی دیم به ‌صورت متوسط ۲۰۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم پیش بینی می‌شود.

براساس این گزارش ۱۳ مرکز برای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان بوشهر فعال هستند و تا پایان فصل برداشت که تا یک ماه دیگر ادامه دارد مراکز تحویل گندم هر کیلوگرم گندم معمولی را ۴ هزار و گندم دورم را ۴۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کند.

بزرگترین گندم‌زارهای استان بوشهر در شهرستان‌های دشتستان و دشتی قرار دارد و در این راستا بیشتر مراکز اصلی تحویل در کارخانه‌های آرد این شهرستان‌ها مستقر است.

کد خبر 594067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha