همشهری آنلاین: دفتر بودجه کاخ سفید اعلام کرد: انتظار می‌رود کسری بودجه دولت آمریکا در سال مالی آینده به 482 میلیارد دلار برسد.

به گزارش الجزیره، این بالاترین میزان کسری بودجه آمریکا در تاریخ این کشور است و در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

دفتر مدیریت و بودجه ایالات متحده روز دوشنبه 28 ژوئیه اعلام کرد: کند شدن رشد اقتصادی عامل این کسری بودجه بی سابقه در سال آینده خواهد بود.

کاخ سفید پیشتر پیش‌بینی کرده بود که کسری بودجه آمریکا در سال مالی 2009 که از اول اکتبیر سال جاری آغاز می‌شود، به 410 میلیارد دلار برسد.

با این حال دفتر بودجه کاخ سفید همچنین ییش بینی کرده است که طی سال جاری اقتصاد، آمریکا  1.6 درصد رشد کند و در سال  2009 نیز نرخ رشد این اقتصاد به 2.9 درصد برسد.

کسری بودجه آمریکا بر اساس میزان اختلاف میان مخارج دولت و درآمد‌های دولت از ناحیه اخذ مالیات سنجیده می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان، خبر احتمال افزایش بی سابقه بودجه در سال آینده به معنای آن خواهد بود که رئیس جمهور آینده آمریکا احتمالا ناگزیر خواهد بود به جای صرف بودجه در برنامه‌های پر هزینه آنگونه که دو کاندیدای دموکرات و جمهوری خواه تعهد کرده‌اند، تلاش خود را صرف انجام طرح‌هایی جهت کاهش میزان کسری بودجه به کار گیرد.  

اعلام احتمال کسری بوجه 480 میلیارد دلاری دولت آمریکا در سال آینده همچنین موجب انتقاد دمکرات‌ها از سیاست‌های مالی جرج بوش شده است.آن‌ها معتقدند در زمان دولت بوش ضمن برباد رفتن بودجه آمریکا میزان بدهی‌های ملی این کشور نیز دو برابر شده‌است. گفته می‌شود در زمانی که بوش در سال 2001 بر سر کار آمد دولت آمریکا 5.6 تریلیارد دلار بدهی ملی داشت و اکنون میزان این بدهی به بیش از 9.5 تریلیون دلار رسیده است.

جرالد فریدمن استاد اقتصاد در دانشگاه ماساچوست آمهرست نیز در مصاحبه با الجزیره گفته است که دولت آمریکا چندان به میزان کسری بودجه این کشور توجهی نداشته است.

او گفته است که آن‌ها(اعضای دولت بوش) به رغم تقاضای کنگره به تمامی مخارج دوجنگ افغانستان و عراق اشاره نکرد‌ه‌اند. آن‌ها در واقع تنها 9 ماه اول سال آینده مالی را در برآورد خود درباره میزان کسری بودجه آمریکا لحاظ کرده‌اند.

بی بی سی نیز در بخشی از گزارش خود نوشته است:80 میلیارد دلار هزینه جنگ عراق نیز به هنگام محاسبه میزان کسری بودجه در سال 2009 لحاظ نشده‌است.

بعضی از هزینه‌های عمده دولت مانند حمایت چندین میلیارد دلاری از موسسات وام دهده به بخش مسکن آمریکا که دچار مشکل شده اند نیز در ارزیابی میزان کسری بودجه سال آینده محاسبه نشده اند.

کد خبر 59377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز