همشهری آنلاین: یک نشریه آمریکایی در مطلبی درباره بحران کنونی و دورنمای اقتصاد آمریکا در سال آینده میلادی، سال 2008 را سالی سخت برای اقتصاد این کشور دانست.

شبکه خبر در گزارشی اعلام کرد: سابت اینترنتی "کریستین ساینس مانیتور" روز 31 دسامبر با بیان اینکه "برخی تحلیلگران معتقدند که روند کند اقتصاد آمریکا ممکن است در سال 2008 بر درآمدهای شرکت‌های حاضر در بازار بورس تاثیر بگذارد"، افزود: پس از چند سال روند رو به رشد این شرکت‌ها در این عرصه، بازرگانان آمریکایی در سال 2008، دوره‌ای سخت خواهند داشت.

مسئولان بازار مالی آمریکا موسوم به "وال استریت" می‌گویند: گرچه چنین وضعی، روند اصلی پیش‌بینی شده برای بازار مالی آمریکا نیست، اما احتمال کاهشی کلّی در درآمدهای این بازار وجود دارد. چنانچه این درآمدها کاهش یابد، به دو طریق ممکن است تاثیر مهمی بر اقتصاد داشته باشند.

شرکت‌ها در قبال ایجاد اشتغال بی‌تفاوت خواهند شد، چرا که درآمدهای آنها فقط تامین کننده سرمایه لازم برای سرمایه گذاری مشترک خواهد بود. سهامداران بازارهای مالی آمریکا نیز در به دست آوردن سود دچار مشکل می‌شوند و این منبع درآمد بسیاری از خانواده‌ها، به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این روند حتی منبع دیگر درآمد و ثروت برخی از مردم یعنی "خانه" نیز از لحاظ ارزش در حال سقوط کردن است.

پیش از این درآمدهای حاصل از بخش تجاری آمریکا در سال 2007 نیز کاهش یافته و فعالیت‌های خارج از کشور شرکت‌های فعال در این بخش به منبع اصلی ادامه حرکت آنان تبدیل شده است. به گفته مایکل کاسگروو، مسئول نشریه "اکونوکلاست" (The EconoClast) که در دالاس منتشر می‌شود، بخش داخلی اقتصاد آمریکا به مرحله رکود بسیار نزدیک شده است.

مایکل کاسگروو با اشاره به موثر بودن برخی از عوامل بر نرخ ارزش سهام از جمله مقدار درآمدهای فعالیت شرکت‌ها در این بازار و تغییرهای سیاسی سال 2008 افزود: ابهام ناشی از انتخابات ریاست جمهوری بسیار بالا است. همزمان با به پیش رفتن فصل رقابت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2008، سرمایه‌گذاران از احتمال اعمال سیاست‌های جدید در همه زمینه‌ها از مالیات گرفته تا تجارت و بخش بهداشت و درمان نگرانی دارند.

نویسنده مقاله در همین حال با بیان اینکه تحلیلگران در ماه اکتبر (مهرماه) پیش‌بینی 12 درصد رشد را برای 3 ماهه چهارم امسال در مقایسه با مدت مشابه سال 2006 در زمینه درآمد شرکت‌های حاضر در بازارهای مالی آمریکا مطرح کردند، اما جدیدترین پیش‌بینی‌ها برای 3 ماهه چهارم سال 2007 که امروز آخرین روز آن است، حاکی است درآمدهای این دوره 9 درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش می‌یابد.

این عقب‌گرد احتمالا بر توان بخش تجاری در اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری برای تاسیسات جدید در سال 2008 تاثیر منفی می‌گذارد. یک بررسی که از مدیران شرکت‌های حاضر در بورس آمریکا انجام شد و نتایج آن اوائل ماه جاری میلادی منتشر شد، حاکی از افزایش بدبینی‌های آنان درباره آینده اقتصادی بازار است.

 در آخرین بررسی ماهانه انجام شده آمده است که فقط 16 درصد از مدیران اجرایی شرکت‌ها از انتظار افزایش جذب نیروی کار سخن گفته‌اند، این در حالی است که 41 درصد از آنان انتظار کاهش اشتغال‌زایی را دارند.

اقتصاددانان موسسه سرمایه‌گذاری "مریل لینچ" نیز در گزارشی به سهامداران این موسسه هشدار دادند که در سال 2008 سقوط روند درآمدهای بازار مالی همچون یک سونامی رخ خواهد داد بر اساس این پیش‌بینی‌ها، درآمدها تا 7 درصد سقوط می‌کند.

کد خبر 40519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز