چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

گروه بورس: سقوط بورس‌های جهان به‌رغم کاهش نرخ بهره درآمریکا هم چنان ادامه دارد.

در پی اعلام طرح رئیس‌جمهوری آمریکا برای کاهش مالیات‌ها، سقوط بازارهای سهام در جهان آغاز شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته با ارائه طرحی موسوم به طرح نجات خواستار تصویب  ۱۵۰میلیارد دلار بودجه برای معافیت مالیاتی در سامانه اقتصادی آمریکا شد.

بوش در نظر دارد کنگره را در این رابطه تحت فشار قرار دهد اما  کنگره آمریکا که تحت کنترل دمکرات‌ها قرار دارد با این طرح شدیدا مخالف است.

به گزارش تایمز طرح پیشنهادی بوش دقیقا همان طرح سال  ۲۰۰۱وی است که چند روز پس از وارد شدن به کاخ سفید آن‌را ارائه کرده بود.

به باور کارشناسان حتی اقدام فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) برای کاهش نرخ بهره، علامتی روشن به تحلیلگران اقتصاد جهان مبنی بر وخامت اوضاع است.این تصمیم بلافاصله موجب بروز وحشت در بازارهای مالی جهان شد.

به گزارش تلویزیون بی.بی.سی، فدرال رزرو با کاهش نرخ بهره نگرانی خود را از رکود اقتصادی آمریکا قطعی کرد. در روزهای اخیر تحلیلگران بازار سهام در مراکز عمده مالی جهان همچون بازار سهام توکیو، پاریس، لندن، فرانکفورت و نیویورک نگرانی عمیق خود را از احتمال بروز یک رکود همه جانبه در اقتصاد آمریکا آشکار کرده‌اند.

این نگرانی تلاطم‌ بازارهای سهام را در پی داشت.  اقدام بانک فدرال آمریکا در نهایت تأییدی رسمی بر این نگرانی‌ها گذاشت.

به گزارش بی‌بی‌سی، اقدام بانک فدرال آمریکا به کاهش نرخ بهره، یعنی تشویق وام گیرندگان آمریکایی به گرفتن وام بیشتر از بانک با بهره‌های جدید کمتر است و این به نوبه خود افزایش مصرف را در پی دارد.

سقوط چشمگیر بازار مسکن آمریکا از سال قبل آغاز شده است و از رکود همه جانبه خبر داده است، اما تداوم این بحران و تسری آن به سایر ابعاد اقتصادی، حاکی از آغاز یک رکود تازه و در عین حال جدی در اقتصاد آمریکا  را  آشکار کرده است.

رکودی که برخی اقتصاددانان آمریکایی آن را بعد از بحران تاریخی دهه 20 قرن بیستم بدترین رکود توصیف کرده‌اند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان هم در خبری  فوری  با اشاره به این مطلب اعلام کرد که خزانه داری آمریکا نرخ بهره را با کاهشی75/0 درصدی در میزان  5/3 درصد تثبیت کرد.

اما سی‌ان‌ان، برخلاف بی‌بی سی مدعی شد: به‌دنبال این اقدام خزانه‌داری آمریکا بازارهای سهام اروپایی خود را احیا کرده‌اند.

درحالی که بازارهای آسیایی صبح چهارشنبه تا قبل از اقدام خزانه داری آمریکا به کاهش نرخ بهره کوتاه مدت، با سقوط شدید و بی‌سابقه بازار سهام مواجه شدند.

بورس توکیو با افت ۵درصدی سهام طی ۲۸ماهه گذشته بی‌سابقه‌ترین کاهش را تجربه کرد.

کاهش سهام در بازارهای استرالیا طی ۲۸سال گذشته بی‌سابقه گزارش شد، همچنین بازار سهام در کشورهای سنگاپور، کره جنوبی و هند با 5/11 درصد کاهش از بابت رکود اقتصادی آمریکا با زیان قابل ملاحظه‌ای مواجه شدند.

از سوی دیگر وزیر اقتصاد فرانسه طرح جدید بوش را فاقد دورنگری و کارآیی لازم دانسته و به شدت آن‌را مورد انتقاد قرار داد.

صدر اعظم آلمان هم گفت: روند فعلی هیچ تأثیری در اقتصاد این کشور برجای نخواهد گذارد. آنگلا مرکل که با شبکه تلویزیونی آ.ار.د سخن می‌گفت احتمال خطر سقوط اقتصاد آلمان بر اثر نوسانات بورس را رد کرد.

وی افزود: اقتصاد آلمان دیگر همانند سابق به روند تحولات اقتصادی آمریکا وابسته نیست و اقتصاد اروپا با درصد بالای استقلال یک لنگرگاه ثبات محسوب می‌شود. صدراعظم آلمان در عین حال به شهروندان این کشور درخصوص هرگونه واکنش شتاب زده نسبت به تحولات بورس هشدار داد.

اظهارات مرکل در زمانی ایراد شد که بورس‌های آلمان نیز برای ششمین روز پیاپی به سقوط ارزش خود ادامه دادند.

این روند کاهش ارزش بورس، بعد از حملات تروریستی ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ آمریکا بی‌سابقه توصیف شده است. رئیس‌جمهوری فرانسه هم طی سخنانی در جنوب فرانسه خواستار خونسردی مدیران در برخورد با بحران بورس بین‌المللی شد.

به گزارش ایرنا از پاریس، نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه در واکنش به بحران بورس‌های جهانی که تمامی بورس‌های بین‌المللی را فرا گرفت، گفت: باید در برابر اثرات این بحران مالی بین‌المللی که در آمریکا به وقوع پیوسته، با خونسردی رفتار کرد.

سارکوزی تأکید کرد: در آینده نزدیک برای چاره‌جویی در این زمینه با مقامات کشورهای بزرگ اروپایی از جمله نخست وزیر انگلیس و صدراعظم آلمان رایزنی خواهد کرد.

دیگر گزارش‌ها حاکی است: در پی تداوم سقوط شاخص‌ها در سراسر جهان، وزیران دارایی کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا با یکدیگر تماس گرفته و به مشورت درباره‌ بحران بورس پرداختند.

به گزارش ایسنا، پس از انتشار خبر سقوط بورس‌های جهان، ژان کلود یونکر ـ نخست‌وزیر و وزیر دارایی لوکزامبورگ ـ که رئیس گروه وزرای دارایی اروپاست، در مورد رکود در اقتصاد آمریکا ابراز نگرانی کرد و گفت: احتمال می‌رود که رکود به اقتصاد اروپا نیز سرایت کند.

او در عین حال افزود: نباید سراسیمه شد، زیرا اقتصاد اروپا در حال حاضر بنیه‌ محکمی دارد.

به‌نظر یونکر، نیازی برای پیش گرفتن یک برنامه اضطراری برای حفظ حالت رونق فعلی در اروپا وجود ندارد.

کد خبر 42497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز