همشهری‌آنلاین: نرخ بیکاری در آمریکا به بالاترین رقم خود در دو سال گذشته رسید و به نگرانی‌ درباره رکود اقتصادی دامن زد.

بنا به آمار جدید دولت آمریکا، نرخ بیکاری در این کشور به بالاترین رقم خود در دو سال گذشته رسیده و به نگرانی‌های موجود درباره رکود بزرگترین اقتصاد جهان دامن زده است.
این آمار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در ایالات متحده از چهار و هفت دهم درصد به پنج درصد در ماه دسامبر افزایش یافته و شمار فرصت‌های شغلی ایجاد شده با ارقام پیش بینی شده فاصله زیادی دارد.

خبرنگار امور اقتصادی بی بی سی می‌گوید وضعیت نامطلوب بازار کار می‌تواند بر میزان مصرف - که هفتاد درصد اقتصاد آمریکا را تشکیل می‌دهد - اثر منفی بگذارد.

با این همه کاخ سفید می‌گوید نشانه های مختلفی [مثبت و منفی] از اقتصاد آمریکا به چشم می‌خورد و انتظار می‌رود در ماه‌های آتی عملکرد اقتصادی بهتر باشد.

طبق آماری که وزارت کار ایالات متحده ارائه کرده، در ماه دسامبر 18 هزار نفر به لیست پرداخت کارفرمایان در این کشور اضافه شده است، در حالی که پیش بینی اقتصاددان‌ها 70 هزار بوده است.

این رقم ایجاد فرصت‌های جدید شغلی پایین ترین رقم از ماه اوت 2003 است.

به دنبال انتشار آمار نامطلوب بازار کار ایالات متحده، بازار بورس این کشور نیز با افت روبرو شده و شاخص سهام بورس نیویورک یک درصد کاهش یافته است.

نگرانی از رکود در اقتصاد آمریکا در حالی ایجاد شده که چند ماه پیشتر، ارقام وزارت بازرگانی این کشور حاکی از رشدی غیرمنتظره در طول تابستان بود.

بر همین مبنا، برخی تحلیلگران می‌گویند آمار اخیر ممکن است با شرایط نامساعد آب و هوا نیز مرتبط باشد چرا که به گفته یک کارشناس "در ماه دسامبر بخش‌های زیادی از آمریکا دچار یخبندان بوده است."

به نظر می رسد آمار اخیر بر تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای کاهش نرخ بهره نیز بی اثر نباشد. ناظران اخیرا پیش بینی کرده‌اند که نرخ بهره با 25 صدم درصد کاهش به 4 درصد برسد.

کد خبر 40898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز