سال ۱۳۵۲ تعدادی از کارکنان و استادان دانشگاه «صنعتی شریف» تصمیم گرفتند مکانی دور از هیاهوی شهر برای زندگی مهیا کنند. برای همین شهرک «دانشگاه شریف» را در محدوده غرب پایتخت ساختند.

آبادانی

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  ساختمان‌های این شهرک از سوی تعاونی مسکن کارکنان دانشگاه صنعتی شریف در ۶ فاز ساخته و در ابتدای امر ۴ فاز از آن به اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه صنعتی شریف تحویل داده شد. فاز ۵ و ۶ آن هم در سال ۱۳۹۶ تکمیل شد و خریداران دیگری در این واحدهای مسکونی ساکن شدند. یکی از معیارهای اولیه ساکنان این شهرک، زیبایی‌های بصری این محدوده در مجاورت با طبیعت کوهستانی منطقه بود تا آن را به مکانی دنج برای سکونت انتخاب کنند، اما متأسفانه در سال‌های اخیر با صدور مجوزهای متعدد برای ساخت‌وساز در اطراف این شهرک مسکونی، آسایش و آرامشی که اهالی به دنبالش بودند، به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است. این مشکلات موجب شد تا ساکنان این شهرک طوماری از اعتراض‌هایشان را تهیه و برای شورای اسلامی شهر تهران ارسال کنند.

شواهد نشان می‌دهد ساکنان شهرک دانشگاه شریف از حداقل امکانات‌های زندگی شهری محروم هستند. برای مثال، برخی از معابر این محدوده هنوز ساخته نشده و به همین دلیل دسترسی به معابر اصلی منطقه و بزرگراه‌ها برای رانندگی دشوار است. از سوی دیگر، ساخت‌وسازهای متعدد در این بخش آرامش را از ساکنانی که این محل را برای دوران بازنشستگی و آسایش خود انتخاب کرده بودند، به کابوسی همیشگی مبدل کرده است.

چشم انتظار امکانات و آبادانی

  •  آب آشامیدنی ما از چاه تأمین می‌شود

«نادر باقربیگی» از ساکنان محله شریف درباره مشکلات محله‌اش می‌گوید: «در محله شریف، هم با مشکلات آموزشی دست و پنجه نرم می‌کنیم هم با مشکلات درمانی. آب شرب محله از آب شرب تهران تأمین نمی‌شود، بلکه از آب چاه است که از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. از سوی دیگر به دلیل ساخت‌وسازهای بی‌رویه در این محدوده، خودروهای سنگین زیادی از این محله عبور می‌کنند و تردد آنها سبب ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی و صوتی می‌شود که آرامش مردم را بر هم زده است. اغلب خیابان‌های محدوده شهرک دانشگاه شریف، هنوز آسفالت نشده‌اند. برای همین با هر بار تردد این کامیون‌های حمل مصالح، گرد و خاک بلند می‌شود و اهالی مجبور هستند همیشه پنجره منازلشان را ببندند تا خاک کمتری وارد خانه‌ها شود. بیان مکرر این مشکلات در شرایطی که عزمی برای رفعشان وجود ندارد، بی‌فایده است. این مشکلات بارها در بازدیدهای مسئولان یا مدیران شهری عنوان شده، اما هنوز اغلب آنها همچنان باقی است.»

  •  در انتظار پایان ساخت پروژه فرامنطقه ای

زمانی که از آژانس‌های املاک درباره این شهرک سؤال می‌کنیم، وجه مشترک صحبت‌های آنها دنج بودن این محدوده است، اما هیچ‌کدام از مشکلات بسیار اهالی این شهرک سخنی به زبان نمی‌آورند. «سید محمود طباطبایی»، دبیر شورایاری محله شهرک دانشگاه صنعتی شریف، به مشکلات موجود در این شهرک اشاره می‌کند: «از جمله خواسته‌های اهالی این شهرک به سرانجام رسیدن پروژه «دوگاز» است. این پروژه در منطقه ۲۲ حد فاصل بزرگراه «شهید همت» تا آزادراه «تهران ـ کرج» قرار دارد و در واقع ۳ بزرگراه اصلی منطقه به هم متصل می‌شود و تا منطقه ۲۱ ادامه پیدا می‌کند. با توجه به بارگذاری جمعیت در سال‌های اخیر در این محدوده و حجم ترافیک در خیابان «اردستانی» این پروژه باید زودتر آماده شود و مورد استفاده شهروندان قرار گیرد. با ساکن شدن جمعیت در برج‌هایی همچون «نگین غرب» یا «ارتش»، رفت‌وآمد در این بخش بیشتر خواهد شد و بهره‌برداری از این طرح، دسترسی آسان اهالی را به اغلب بزرگراه‌های شریانی محدوده غربی پایتخت فراهم می‌کند. این طرح تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته و ۶۰ درصد آن باقی مانده است. اگر مسئولان شهری با جدیت بیشتری این طرح را پیگیری و حمایت کنند، کمتر از یک سال آماده بهره‌برداری خواهد شد. هم‌چنین از دیگر پروژه‌ها نیمه کار و رها شده این شهرک می‌توان به ساخت خیابان «زحمتکش» اشاره کرد.»

چشم انتظار امکانات و آبادانی

  •  پروژه دوگاز کجاست؟

بزرگراه «وردآورد» (دوگاز) از بزرگراه «شهید خرازی» در منطقه ۲۲ شهر تهران، از غرب شهرک «آبشار» و از مقابل پروژه «تات‌مال» منشعب شده است و پس از ایجاد یک رینگ در قسمت شمالی پروژه «هزار و یک شهر» (تهران‌لند) در مجاورت رودخانه و کانال وردآورد به سمت جنوب امتداد پیدا می‌کند. این بزرگراه در ادامه مسیر خود، بزرگراه شهید خرازی، «شهید حکیم»، مترو «تهران‌ـ کرج»، آزادراه تهران‌ـ کرج، بزرگراه «مخصوص کرج» و بزرگراه «فتح» را قطع می‌کند و پس از عبور از روی کانال «فیروز بهرام» و راه‌آهن «تهران‌ـ تبریز» به سمت منطقه «شهریار» و شهرک «اندیشه» ادامه مسیر می‌دهد. عملکرد این بزرگراه علاوه بر ایجاد دسترسی‌های محلی و منطقه‌ای می‌تواند به‌عنوان بخشی از حلقه ارتباطی بین‌بزرگراهی در ۴ محور عمده بزرگراه‌های شرقی‌ـ غربی نیز مورد توجه قرار گیرد. چراکه این پروژه از مناطق ۱۸، ۲۱ و ۲۲ می‌گذرد. پروژه دوگاز در منطقه ۲۲ هنوز به نیمه‌راهش هم نرسیده و در منطقه ۲۱ هم فاز نخست آن به پایان رسیده است. ساخت پروژه دوگاز برای افرادی که در بزرگراه شهید لشکری به سمت جنوب‌ تردد می‌کردند، همین بسیاری دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع، شهردار و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، در همان روز افتتاح فاز نخست ادامه پروژه دوگاز و یعنی فاز دوم را به‌طور رسمی کلید زدند. فاز یک پروژه دوگاز در قسمت منطقه ۲۱ در پاییز سال گذشته به بهره‌برداری رسید. با ایجاد روگذر در این پروژه، ترافیک بزرگراه شهید لشکری و «کرمان خودرو» کم و سبب‌ تردد ایمن خودروها و صرفه‌جویی در زمان سفر می‌شود. به گفته شهردار منطقه ۲۱، در این پروژه، حدود ۶۰۰‌متر به‌صورت جنوب به شمال، از ادامه فاز اول پروژه تا ابتدای خیابان «اردیبهشت دو» و معبری که به خیابان «اردیبهشت سه» اتصال پیدا می‌کند و در ادامه به خیابان «داروپخش» و آزادراه تهران‌ـ کرج منتهی می‌شود، عملیات خاکبرداری، خاک‌ریزی، جدول‌کاری و آسفالت انجام شده است. هم اکنون، زیرسازی‌های فاز دوم انجام و معارضات برقی و مکانیکی برطرف و پروژه وارد مرحله آسفالت و روسازی شده است و تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. از سوی دیگر، احداث فاز دوم پروژه دوگاز در حال انجام و برای آن ۶ تا ۷ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

چشم انتظار امکانات و آبادانی

  •  خیر مدرسه‌ساز هست، اما زمین نیست

این محله نیز مانند اغلب محله‌های دیگر منطقه ۲۲ از شبکه حمل‌ونقل عمومی برخوردار نیست. طباطبایی در این‌باره می‌گوید: «تنها یک خط اتوبوس از مترو وردآورد به شهرک دانشگاه‌ تردد دارد. برای این مشکل درخواست داده‌ایم تا یک ایستگاه تاکسی و یک ایستگاه اتوبوس نیز از مبدأ مترو «وردآورد» به «جنت‌آباد»، در این شهرک مستقر کنند تا شاید بخشی از مشکلات حمل‌ونقلی اهالی کاهش پیدا کند. معضل حمل‌ونقل عمومی در منطقه غرب تهران به‌عنوان یکی از معضلات جدی و اساسی مطرح است و متأسفانه تاکنون هیچ‌گونه کار کارشناسی درباره این معضل مهم و اساسی انجام نشده است. همین مسئله موجب شده است تا مردم این منطقه از جمله اهالی این شهرک، برای انجام امور روزمره با مشکلات بسیاری خود را به مرکز شهر تهران برسانند.

در اصل منطقه ۲۲ با کمبود حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس روبه‌رو است و برنامه‌ریزی برای افزایش حمل‌ونقل عمومی در این منطقه از اولویت‌های‌کاری شورای اسلامی شهر تهران به شمار می‌رود. مشکلات این شهرک به این چند مورد معطوف نمی‌شود، بلکه میزان اغلب سرانه‌ها در این شهرک ناچیز یا اصلاً وجود ندارد. در محله شریف بیش از ۵۰ هزار نفر ساکن هستند و شهرک دانشگاه شریف بخشی از این محله است. برای مثال، سرانه بهداشت و درمان در محله شریف صفر است و تنها یک دبستان و یک مدرسه‌راهنمایی دخترانه در این شهرک وجود دارد که برای تعداد دانش‌آموزان این محدوده کافی نیست. زمین برای ساخت مدرسه وجود دارد، تنها کافی است شهرداری مشکل معارض این زمین را حل کند. خیر هم برای ساخت این مدرسه اعلام آمادگی کرده است.»

چشم انتظار امکانات و آبادانی
«مجید فراهانی» عضو شورای اسلامی شهر تهران

  • مشکلات اهالی شهرک باید رفع شود

اهالی شهرک دانشگاه شریف برای اینکه مسئولان شورای اسلامی شهر تهران هم در جریان مشکلات این بخش قرار بگیرند، مشکلاتشان را در نامه‌ای نوشتند و برای آنها ارسال کردند. برای همین «مجید فراهانی»، عضو شورای اسلامی شهر تهران، به این شهرک رفت و با اهالی از نزدیک درباره معضلات و مطالباتشان صحبت کرد. فراهانی درباره این بازدید می‌گوید: «در هفته گذشته، طوماری از اعتراض‌ها و مشکلات اهالی شهرک دانشگاه صنعتی شریف به دستم رسید. به همین دلیل فرصت شد تا در یکی از روزهای تعطیل به این محل سر بزنم و از نزدیک با اهالی صحبت کنم. متأسفانه در منطقه ۲۲ با توجه به توسعه برج‌ها و جمعیت‌پذیری انفجاری در طی سال‌های گذشته، کمترین توجه به تأمین سرانه‌های فضای سبز، آموزشی، ورزشی، سلامت و اجتماعی شده است.

منطقه‌ای که هدف از ایجادش تبدیل آن به یک قطب علمی – تحقیقاتی، قطب تفریحی – گردشگری و قطب توسعه ‌ـ اقتصادی بوده است. اکنون اهالی‌ آن با مشکلات بسیاری دست وپنجه نرم می‌کنند؛ از محرومیت‌های خدمات رفاهی گرفته تا امکانات شهری، همه و همه امروز مشکلاتی است که پیش روی مردم محله‌های مختلف این منطقه قرار گرفته است. متأسفانه در برخی شهرک‌ها از ضروری‌ترین امکانات شهری مانند تأمین روشنایی و ایجاد معبر مناسب از سوی تعاونی مسکن یا سازندگان شهرک، برای اهالی دریغ شده است. در همین راستا، جلساتی با مسئولان و معاونان شهری این منطقه برگزار شد و برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی صورت گرفت و تدابیری اندیشیده شد. مشکلات مردم این شهرک جدی است باید رفع شود.»

چشم انتظار امکانات و آبادانی

  • شهرک دانشگاه شریف چگونه ساخته شد؟

شهرک دانشگاه شریف اکنون در ناحیه ۳ منطقه ۲۲ تهران واقع شده‌است. از جمله خیابان‌ها و کوچه‌های شهرک دانشگاه شریف می‌توان به خیابان‌های «تهران»، «شیراز»، «خرمشهر»، «همدان»، «بهار»، «گلستان» و «گلها» و از مکان‌های شناخته شده این شهرک می‌توان به مسجد «امام حسین» (ع) و پارک «الغدیر» اشاره کرد. ساکنان کوی «بهار» از قدیمی‌ترین ساکنان این محدوده هستند. شهرک دانشگاه شریف از شمال به بزرگراه شهید همت و شهید خرازی با ۵۰ متر فاصله و از غرب به شهرک «الهیه غرب» و «مروارید شهر» و از جنوب به پروژه «آتی ساز» یا همان «آتی شهر» با ۲۰۰ متر، فاصله دارد. هم‌چنین شهرک «نگین غرب» از شرق به این شهرک دسترسی دارد.

ساخت شهرک دانشگاه صنعتی شریف با توجه به ماهیت فرهنگی و علمی، از ابتدا به دستان هنرمند استادان هنر معماری و شهرسازی سپرده شد تا شهرکی درخور و شایسته افراد فرهنگی و علمی ساخته شود. طراحی شهرسازی شهرک دانشگاه شریف بر اساس دیدگاه‌های شهرسازی استادانی چون «برنارد چومی»، «لوئیس مامفورد»، «پی یر روپتکین»، «کلود لوی استروس» و «مانوئل کاستلز» اسپانیایی شکل گرفت که هدف و شعار اصلی آن تأمین نیازها و آسایش شهروندان است. طراحی معماری خانه‌های ویلایی شهرک دانشگاه شریف تلفیق هنر معماری «ارمنستان»، «اسپانیا» و «ترکیه» با ریشه‌های معماری ایرانی است. همه خانه‌هایی که در خیابان‌های اصلی و قدیمی ساخته شده‌اند، بر مبنای این اصول، سازگار و پابرجا هستند. این شهرک دسترسی بسیار مناسبی به بزرگراه دارد. اما این دسترسی تنها برای افرادی که خودرو شخصی دارند، مطلوب است. در مقابل آن، سهم این شهرک از حمل‌ونقل عمومی تنها یک خط اتوبوس از مترو وردآورد به این محدوده است که همین موضوع‌ تردد را برای سایر شهروندان و اهالی دشوار می‌کند.

چشم انتظار امکانات و آبادانی

  • شهرک دانشگاه شریف به روایت آمار

 منطقه: ۲۲
 ناحیه: ۳
 جمعیت ثابت تقریبی: ۸۸۰۰
 جمعیت شناور تقریبی: ۲۰ هزار
 میانگین سنی: ۳۴ سال
 درصد باسوادی: ۹۹ درصد
 میانگین میزان تحصیلات: لیسانس

کد خبر 592941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha