سال ۱۴۰۰ هم از راه رسید و با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، زندگی عادی در شهر دوباره از سر گرفته می‌شود

سینما

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور:  شهرداری منطقه ۲۱ در پایان سال گذشته، تعدادی برنامه‌ها و پروژه‌هایی برای سال جدید تعریف کرده بود که قرار است امسال اجرایی شود. بخشی از این برنامه‌ها در حوزه اجتماعی و فرهنگی است. با «مصطفی بیگی»، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۲۱، درباره این پروژه‌ها و مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های این معاونت در آغاز سال ۱۴۰۰ گفت‌وگو کرده‌ایم.

چـراغ سبز سراهای محله به سینما
مصطفی بیگی/ معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۲۱

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار منطقه ۲۱ با اشاره به این موضوع که برای سال جدید برنامه و طرح‌های متنوعی دارند، از پروژه پلازا «تهرانسر» به‌عنوان مهم‌ترین برنامه سال ۱۴۰۰ نام می‌برد: «برای سال جدید کارهای متنوع و مختلف زیادی را با سرفصل‌های تعریف شده از سوی شهرداری تهران در برنامه داریم. علاوه بر آن، تعدادی برنامه‌های ویژه منطقه‌ای نیز در دستور کار ما قرار دارد. همان‌گونه که شهردار منطقه اطلاع‌رسانی کرد، مهم‌ترین اتفاقی که سال جدید در منطقه اتفاق خواهد افتاد، پلازا شهری است که در میدان «کمال الملک» یا همان میدان اصلی تهرانسر ایجاد خواهد شد. این فضا، یک فضای تعاملی شهری و یک قلمرو عمومی است که امیدواریم با همکاری خوب مردم کارها را به خوبی و با سرعت پیش ببریم. این پروژه جزو معدود پروژه‌هایی است که می‌خواهیم بازخورد اجتماعی آن را پیش از انجام کار و در هنگام طراحی و تدوین طرح ببینیم.

بنابراین ما به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که کلیات طرح را در قالب یک «پاور پوینت» به شهروندان ارائه دهیم که در رسانه‌های محلی و کانال مدیریت محله «باشگاه نفت» بارگذاری خواهد شد. لینک نظرخواهی هم در اختیار شهروندان گذاشته می‌شود تا مردم نظرها و پیشنهادهای خود را درباره این طرح بیان کنند. این طرح به‌طور کامل کارشناسی شده است و به سود منطقه خواهد بود و منطقه یک نشان شهری پیدا خواهد کرد.»

  • طرحی برای توسعه محله و رونق کسب و کارها

مصطفی بیگی از گرفتن رأی و نظر شهروندان تهرانسری به‌ویژه ساکنان و کسبه‌ای که در مجاورت و همسایگی این طرح قراردارند، خبر می‌دهد و تأکید می‌کند که پیش از نهایی شدن نقشه پلازا، به حتم آن را در اختیار مردم قرار می‌دهند و نقطه نظرات آنها را هم جویا می‌شوند و در طرح نهایی اعمال می‌کنند: «در برنامه سوم توسعه هم تأکید شده است که شهرداری به سمت مدل حکم‌فرمایی خوب شهری برود. در طرح پلازا هم مهم‌ترین عنصر این است که گروه ذینفعان در اینجا شناسایی شوند و بی‌شک نظرات آنها گرفته شود و در نهایت با نتیجه کارشناسی شده که از خروجی آنها حاصل می‌شود، شهرداری بتواند برنامه‌هایش را تعریف و اجرایی کند. البته شهروندان خود پیش از اینکه این طرح مطرح و چنین کارکردی برایش تعریف شود، به‌صورت خودجوش از این میدان و فضای موجود در آن برای برگزاری مراسم مختلف استفاده می‌کردند.

برای مثال، پیش از شیوع ویروس «کرونا»، مراسم دهه «محرم» و «اربعین» و دیگر مناسبت‌های دینی و ملی در این میدان برگزار می‌شد. ما تنها می‌خواهیم این محدوده را ساماندهی و فضای آن را مناسب‌تر و بهینه کنیم. می‌خواهیم پاساژگردی که در این بلوار بسیار رواج دارد رونق دهیم و اگر کسی به این محدوده می‌آید، برای این موضوع فضاهای جانبی فراهم باشد. این فضاهای جانبی به این پاساژها و افزایش درآمد آنها کمک خواهد کرد. امیدواریم که بتوانیم این طرح را به شکل خوبی انجام دهیم.»

چـراغ سبز سراهای محله به سینما

  • تلاش برای بازگشایی ققنوس و راه‌اندازی سینماهای محلی

بیگی از ادامه تلاش‌ها برای بازگشایی سینما «ققنوس» تهرانسر خبر می‌دهد و در کنار آن از راه‌اندازی سینماهای محلی برای جبران فقدان سالن سینما در منطقه ۲۱ می‌گوید: «درباره ایجاد سالن سینما باید بگویم که متأسفانه هر چقدر تلاش کردیم تا «اندیشه‌سرا» را بازگشایی کنیم، نشد. البته این موضوع هنوز از دستور کارمان خارج نشده است، اما در کنار این موضوع می‌خواهیم درسراهای محله به این سمت پیش برویم که در آنها یک سالن کوچک و سینمای محلی داشته باشیم. در حال حاضر در سرای محله «غزالی» یک استودیوی بسیار خوب طراحی شده است و بر روی پتانسیل عظیمی که وجود دارد، یعنی بازنشستگان صدا و سیما هم حساب باز کرده‌ایم و به موفقیت آن امیدوار هستیم. هم‌چنین امیدواریم در یکی دو ‌جای دیگر نیز این کار را انجام دهیم و در مقیاس‌های کوچک محلی این نقیصه، یعنی نداشتن سالن سینما، را پوشش دهیم.»

  • افزایش سرانه‌های فرهنگی منطقه در سال ۱۴۰۰

سال ۱۴۰۰ برای منطقه ۲۱ به سبب فرهنگی و اجتماعی، سال متفاوتی است. امسال اهالی منطقه به‌ویژه محله تهرانسر در انتظار اجرا و افتتاح چند طرح عمرانی هستند که به سبب آنها برخی از مشکلات و کمبودهای سخت‌افزاری در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز برطرف می‌شود و از سوی دیگر شاهد رشد و افزایش سرانه‌ها در این بخش خواهیم بود. طرح‌هایی که از تجهیز و بهسازی زمین‌های ورزشی گرفته تا کتابخانه و توسعه‌سراهای محله را شامل می‌شود و از تهرانسر تا شهرک «غزالی»، اغلب محله‌ها را در بر می‌گیرد و تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیش از ۱۴ پروژه محله‌محور که اگر مشکل پیش‌بینی نشده‌ای رخ ندهد، اغلب آنها در ۳ ماهه نخست امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

توسعه بنای سرای محله شهرک «استقلال» واقع در بوستان استقلال، یکی از برنامه‌های معاونت فرهنگی منطقه ۲۱ در سال ۱۴۰۰ است. تجهیز و بهسازی زمین چند منظوره ورزشی روباز بوستان «سروناز» شهرک «دریا» که جنب زمین چمن محله قرار دارد هم یکی دیگر از همین پروژه‌ها است که از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی اجرا می‌شود. بهسازی و تجهیز زمین ورزشی چند منظوره روباز بوستان «شهدای گمنام» شهرک «پاسداران» واقع در بوستان «گلریز» تهرانسر در بلوار «نیلوفر» نیز از دیگر پروژه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.
علاوه براین کتابخانه در محوطه سرای محله باشگاه نفت در حاشیه میدان کمال الملک، ضلع شمال شرقی بوستان نرگس با هدف افزایش سرانه کتاب و کتابخوانی ساخته می‌شود. ساخت و تجهیز فضای آموزشی و فرهنگی و توسعه سرای محله دریا در جنب باشگاه ورزشی محله هم از دیگر برنامه‌های فرهنگی برای سال ۱۴۰۰ به شمار می‌رود. بهسازی و تجهیز زمین ورزشی چند منظوره روباز مسکن ویژه تهرانسر در بلوار «یاس» نیز قرار است در سال جدید انجام شود.
 توسعه و تجهیز فضای آموزشی شهرک دانشگاه واقع در سرای محله «دانشگاه»، توسعه و تجهیز «خانه ورزش» سرای محله «فرهنگیان» و «آزادی» هم از دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی در سال ۱۴۰۰ است. محصور و مسقف کردن، مناسب‌سازی و تجهیز زمین چند منظوره روباز بوستان «یلدا» در شهرک «ویلاشهر»، ابتدای شهرک جنب زمین چمن محله، مناسب‌سازی و تجهیز زمین چند منظوره روباز بوستان یاس در محله «چیتگر» شمالی، بازسازی و تجهیز سمن‌سرا در بوستان «نیلوفر» تهرانسر غربی، ایجاد و تجهیز سرای ویژه «رسانه و هنر تهران» در سرای محله شهرک غزالی و بازسازی و تجهیز مرکز «کوثر» «وردآورد» از دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی در سال جدید هستند.

کد خبر 592893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha