وزیر امور خارجه عربستان سعودی توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل را «بسیار مفید» دانست و گفت: این اتفاق «سود فوق‌العاده‌ای» برای خاورمیانه به ارمغان می‌آورد اما باید در مساله صلح فلسطین هم پیشرفت‌هایی حاصل شود.

فیصل بن فرحان

به گزارش همشهری آنلاین، رژیم اشغالگر قدس در تلاش برای پیدا کردن جایگاه خود در منطقه به ایجاد تعامل با کشورهای عربی اصرار دارد؛ طرحی که با حمایت آمریکا و همکاری سعودی در حال پیشروی است اما اعتراضات جامعه عرب را در پی داشته و همین حاکمان عرب را به توجیه این رابطه واداشته است.

میدل ایست آی نوشت: فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، طی یک مصاحبه با سی‌ان‌ان، توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل را «بسیار مفید» دانست و گفت این اتفاق «سود فوق‌العاده‌ای» را برای خاورمیانه به ارمغان می‌آورد.

بن فرحان در پاسخ به سوالی درباره احتمال امضای توافق عادی سازی عربستان با اسرائیل خاطرنشان کرد که از سال ۲۰۰۲، توافق نامه عادی سازی بین دو کشور وجود داشته است که اشاره به طرح صلح عربی دارد. وی افزود: «عادی سازی وضعیت اسرائیل در منطقه می‌تواند مزایای فوق‌العاده‌ای را برای کل منطقه به همراه داشته باشد و از نظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بسیار مفید خواهد بود.»

با این حال آبی سرد روی چشم انداز توافق ریخت و ادامه داد: «این عادی سازی در منطقه تنها در صورت موفقیت آمیز خواهد بود که به مسئله فلسطینیان بپردازیم و بتوانیم یک کشور فلسطینی را در مرزهای ۱۹۶۷ شکل دهیم تا فلسطینیان عزت و حقوق خود را به دست آورند.»

اجلاس اتحادیه عرب که سال ۲۰۰۲ در بیروت و در اوج انتفاضه دوم برگزار شد، خواستار عقب نشینی اسرائیل از کرانه باختری و نوار غزه که در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد شد تا در ازای این اقدام، توافقی برای عادی سازی روابط اسرائیل امضا کنند اما رژیم اشغالگر قدس این تعامل را تپذیرفت. 

سال گذشته، این طرح به طور کامل توسط متحد نزدیک سعودی، امارات متحده عربی و با کمک دولت ترامپ نابود شد. در ادامه، بحرین، سودان و مغرب نیز از این توافق جدید پیروی کردند و در ازای این تعاملات هیچ امتیازی برای فلسطینیان از وطن رانده‌شده به دست نیاوردند.

این اتفاق با واکنش مردم عرب زبان روبرو شد و اعتراضات زیادی را در پی داشت اما اسرائیل به پیش‌روی خود ادامه داد و نتانیاهو در جریان مبارزات انتخاباتی خود مدعی شد که عربستان سعودی به زودی اجازه پروازهای مستقیم از تل آویو به مکه را صادر خواهد کرد و این در حالیست که شهر مکه فرودگاه ندارد!

بن فرحان در نشست خبری خود تصریح کرد که اگر در مسئله اسرائیل و فلسطین پیشرفتی حاصل شود، پادشاهی سعودی از شهروندان اسرائیلی با هر اعتقادی میزبانی خواهد کرد. عربستان سعودی مانند سایر کشورهای عربی اطراف خلیج فارس طی سالهای اخیر روابط محرمانه پنهانی با اسرائیل برقرار کرده و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، سال گذشته به طور مخفیانه با نتانیاهو دیدار کرده است.

کد خبر 592613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha