جورج فلوید (George Floyd) شهروند ۴۶ ساله اهل مینیاپولیس در آخرین دقایق زندگی حرف‌هایی زیر فشار زانوی پلیس سفیدپوست بر زبان آورد که انتشار آن‌ها به محور اصلی اعتراض‌های سیاهان و دیگر شهروندان آمریکا علیه خشونت مرگبار پلیس تبدیل شد. این اعتراض‌ها از ۲۶ می تا ۱۰ ژوئن ۲۰۲۰ ادامه یافت.(منابع مورد استفاده در این مدخل را در انتهای نوشتار ببینید).

کشته شدن جورج فلوید

به گزارش همشهری آنلاین*، جورج پری فلوید جونیور زادهٔ ۱۴ اکتبر ۱۹۷۳ – درگذشتهٔ ۲۵ مه ۲۰۲۰ مردی آفریقایی‌تبار-آمریکایی بود که در حین دستگیری پلیس در مینیاپولیس پس از آنکه یک افسر پلیس سفیدپوست بنام درک شووین زانویش را به مدت ۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه بر روی گردن وی فشار داد کشته شد. اعتراضات مربوط به برخورد پلیس با فلوید و سایر آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار به سرعت در سراسر ایالات متحده و جهان گسترش یافت.

در پی مرگ فلوید به دلیل ایست قلبی، هر چهار افسر حاضر در محل رخ دادن حادثه از کار برکنار شدند و اندکی بعد بازداشت شدند. حدود ۴۵ روز پس از آن ماجرا، متن کامل گفتگوی شهروند سیاهپوست با پلیس‌ها بر اساس تصاویر دوربین ثبت‌کننده واقعه منتشر و مشخص شد فلوید درست پیش از جان سپردن این چند جمله را گفته است: «مادر، دوستت دارم. به فرزندانم بگویید دوستشان دارم. دارم می‌میرم.»

آشنایی با رویداد اعتراض‌ها به کشته شدن جورج فلوید
تصویری از خیابان سی‌وهشتم شیکاگو واقع در شهر مینیاپولیس در ۳۰ مه ۲۰۲۰؛ ۴ روز پس از مرگ جرج فلوید.
 فلوید سمت چپ ساختمان «Cup Food» کشته شد.

بخشی دیگر از گفتگوی فلوید و التماس‌هایش به پلیس نشان می‌دهد او قصد داشته با افسرها همکاری کند و البته حالش هم خوب نبوده است: «معده‌ام درد می‌کند. گردنم درد می‌کند. همه جای بدنم درد می‌کند. لطفا کمی آب یا خوردنی به من بدهید. لطفا من را درون خودروی پلیس نبرد. من از فضاهای بسته وحشت دارم.» پیش‌تر آنچه درباره لحظه‌های آخر زندگی فلوید گفته شده بود، مربوط به چند ویدئو از رهگذران بود و حتی یک نفر پرسیده بود پلیس‌ها ضربان قلب او را هم بررسی کنند.اعتراض‌ها به کشته شدن جورج فلوید از شهر مینیاپولیس در ۲۶ مه ۲۰۲۰ آغاز شد و به سایر نقاط ایالات متحده آمریکا گسترش یافت. این اعتراضات در برخی مناطق به صورت صلح‌آمیز انجام شد و در برخی دیگر به شکل شورش، غارت و آسیب به اموال عمومی بود. این اعتراض‌ها در منطقهٔ کلان‌شهری سینت پال-مینیاپولیس به شورش تبدیل شد. شورش‌گران به غارت فروشگاه‌ها، آتش‌زدن اموال عمومی و حمله به پایگاه پلیس پرداختند.

آشنایی با رویداد اعتراض‌ها به کشته شدن جورج فلوید

اعتراض‌ها به مرگ جرج فلوید و رفتار خشونت‌آمیز پلیس، تا ۳۰ مه به حداقل ۳۰ شهر دیگر ایالات متحده آمریکا گسترش یافت. حداقل در ۱۲ شهر بزرگ ایالت متحده تا ۳۰ مه قوانین منع رفت‌آمد به اجرا درآمد. این اعتراضات به سایر کشورهای جهان نیز گسترش یافت و مردم برای نشان دادن همبستگی خود با معترضان آمریکایی و در محکومیت نژادپرستی و حمایت از پویش زندگی سیاهان مهم است، در استرالیا، انگلیس، فرانسه، آلمان و سایر کشورها اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کردند.

سازمان ملل نحوهٔ مرگ جرج فلوید را «فاجعه‌بار» خواند و همچنین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت آمریکا درخواست کرد تدابیری اتخاذ کند تا دیگر شهروندان این کشور شاهد مرگ بی‌دلیل آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار نباشند.

اعتراضات به کشته شدن جورج فلوید از شهر مینیاپولیس در ۲۶ مه ۲۰۲۰ آغاز شد و به سایر نقاط ایالات متحده آمریکا و جهان تسری یافت.

پس از این مرگ، تلاش جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها و دیگر مقامات آمریکایی منجر به ایجاد قوانین جدید و اصلاحاتی در سیستم انتظامی آمریکا شد تا رویه قدیمی اصلاح شود و امکان تکرار این حوادث کم شود. دونالد ترامپ فرمان اصلاحات را نیز امضا کرد.

آشنایی با رویداد اعتراض‌ها به کشته شدن جورج فلوید

در اعتراضات، برخی معترضان خواستار پاسخگویی نیروهای پلیس بودند و در پاسخ برخی از نیروهای پلیس استعفا دادند و اعلام کردند که دست به اصلاحات بیشتری در قوانین خواهند زد. دانشگاه‌های زیادی در آمریکا بورس‌های تحصیلی به نام او ایجاد کردند. مراسم تشییع جنازه وی نیز با حضور چهره‌های مهم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.

کشته شدن جورج فلوید

جورج فلوید در ۲۵ مه ۲۰۲۰، مدتی پس از آن که دِرِک شُووین، یکی از افسران پلیس شهر مینیاپولیس از ایالت مینه‌سوتا در ایالات متحدهٔ آمریکا، زانوی خود را برای حدود ۹ دقیقه (۸:۴۶) بر روی گردن وی گذاشت، درگذشت. رهگذرانی که در حال عبور بودند این حادثه را با دوربین موبایل ضبط و در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده منتشر کردند. در این فیلم، مرد سیاه‌پوستی که به نظر می‌آید حدود چهل سال سن دارد، به سختی در حالی که تقلا می‌کند نفس بکشد، به پلیس سفیدپوستی که وزنش را روی گردن او انداخته می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.» صدای شاهدان عینی نیز شنیده می‌شود که به مأمور پلیس می‌گویند به آقای فلوید اجازه تنفس بدهد. شاهد دیگری به پلیس می‌گوید که از بینی آقای فلوید خون می‌آید. دیگری می‌گوید که بهتر است پایش را از روی گردن او بردارد. اما افسران حاضر در محل به مردم اجازهٔ نزدیک شدن نمی‌دهند و حتی کمی تنش هم ایجاد می‌شود.

آشنایی با رویداد اعتراض‌ها به کشته شدن جورج فلوید

جزئیات روز واقعه

عصر روز دوشنبه ۲۵ مه ۲۰۲۰، یکی از کارمندان فروشگاه مواد غذایی به نام «کاپ فودز» که فلوید از آن سیگار خریده بود، به پلیس زنگ زد تا از فلوید که مظنون به استفاده از یک ۲۰ دلاری جعلی بود، شکایت کند. جورج فلوید مشتری همیشگی فروشگاه کاپ فودز بود. مایک ابومیاله، صاحب فروشگاه در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی او را مردی دوست‌داشتنی توصیف کرد که هیچ‌وقت دردسر درست نکرده بود. اما روزی که این اتفاق افتاد، آقای ابومیاله سر کار نبود و کارمند نوجوانش هم اسکناس تقلبی را به پلیس گزارش داد چون می‌خواست طبق قوانین فروشگاه عمل کند.

بنا بر مدارکی که توسط مقامات پلیس منتشر شد، کارمند فروشگاه ساعت ۲۰:۰۱ در تماس تلفنی با ۹۱۱ (شماره خدمات اورژانس و پلیس) به اپراتور گفت از فلوید خواسته سیگارها را پس بدهد اما «او قصد این کار را ندارد.» طبق این مدارک، کارمند فروشگاه به اپراتور گفت به نظر می‌آید فلوید «مست» است و «روی خودش کنترل ندارد.» کمی بعد از این تماس، حدود ساعت ۲۰:۰۸ دقیقه، دو مأمور پلیس از راه رسیدند. فلوید و دو نفر دیگر در همان حوالی در یک ماشین نشسته بودند. بنا بر گزارش منتشر شده توسط دادستانی، حدود ساعت ۲۰:۱۴ آقای فلوید که «در برابر پلیس مقاومت می‌کرد روی زمین افتاد و به مأموران گفت از فضاهای تنگ و بسته وحشت دارد.» در این لحظه درک شووین هم سر صحنه رسید و هر دو مأمور سعی کردند فلوید را در ماشین پلیس بنشانند. طبق این گزارش، در همین حین در ساعت ۲۰:۱۹ شووین، جورج فلوید را از صندلی کنار راننده بیرون کشید و روی زمین دراز کرد. فلوید در حالی که صورتش رو به زمین بود و همچنان دستبند به دستانش داشت، نقش بر زمین شد.

آشنایی با رویداد اعتراض‌ها به کشته شدن جورج فلوید

شاهدان ماجرا از همین لحظه شروع به فیلمبرداری از فلوید که پریشان به نظر می‌رسید، کردند. این لحظات که در چندین تلفن همراه ثبت و در شبکه‌های اجتماعی به شکلی گسترده منتشر شد، ظاهراً آخرین دقایق زندگی جورج فلوید را به تصویر می‌کشد. چند مأمور پلیس فلوید را گرفته بودند و در همین حال درک شووین زانوی چپ خود را بین سر و گردن او فشار می‌داد. در ساعت ۲۰:۲۷، درک شووین زانویش را از گردن فلوید برداشت اما او هیچ حرکتی نمی‌کرد. پس از آن فلوید با آمبولانس به مرکز پزشکی هنپین منتقل شد. یک ساعت بعد اعلام کرند او جان خود را از دست داده‌است.

پیشینه 

فلوید در فایتویل، کارولینای شمالی متولد شد و در محله «ترد وارد» در جنوب شرقی بخش مرکزی هیوستون بزرگ شد. او برای تیم دبیرستان جک ییتز که سال ۱۹۹۲ نایب قهرمان رقابت‌های فوتبال آمریکایی ایالت تگزاس شد، بازی می‌کرد. او بعد از آن بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵، به عضویت تیم بسکتبال کالج دولتی فلوریدای جنوبی در شهر ایون پارک که در آن درس می‌خواند، درآمد. فلوید برای تحصیل در دانشگاه اِی-اَند-اِم تگزاس در شهر کینگزویل دوباره به این ایالت بازگشت اما درسش را نیمه کاره رها کرد.

او بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ هشت بار به دلیل دزدی و حمل مواد مخدر بازداشت شد، از جمله ۱۰ ماه حبس به جرم دزدی مسلحانه در سال ۱۹۹۸، سی روز حبس بر اساس ارتکاب به جرم سرقت به زور در آوریل ۲۰۰۲، ۸ ماه حبس به جرم حمل مواد مخدر در اکتبر ۲۰۰۲، ۱۰ ماه حبس به جرم حمل مواد مخدر در سال ۲۰۰۴، ۱۰ ماه حبس به جرم حمل مواد مخدر در سال ۲۰۰۵. در نهایت در سال ۲۰۰۷ به جرم سرقت مسلحانه و آدم‌ربایی یک زن باردار به ۵ سال زندان محکوم شد. در سال ۲۰۱۴، فلوید به دنبال اشتغال و زندگی جدید به مینسوتا نقل مکان کرد. او برای مدتی راننده کامیون بود و بعد هم نگهبان رستوران و میخانه «کونگا لاتین بیسترو» شد. اما به دنبال تعطیلی گسترده کسب و کارها به دلیل بحران کووید -۱۹، او کارش را از دست داد.

آشنایی با رویداد اعتراض‌ها به کشته شدن جورج فلوید

منابع: همشهری آنلاین/ ای بی سی نیوز/ سی‌ان‌ان/ بی‌بی‌سی نیوز/ یواس‌ای تودی/ سی‌بی‌اس سانفرانسیسکو/ نیویورک تایمز

کد خبر 592553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha