مقامات وزارت امور خارجه ایران قبل از روی کار آمدن «جو بایدن» عنوان می‌کردند ملاک تهران اقدامات عملی است و نه اظهارنظر و در آخرین اظهارنظر از سوی وزیر خارجه اعلام شد که در به کارگیری سیاست فشار حداکثری تفاوتی بین ترامپ و بایدن نیست.

بایدن

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، پس از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و آغاز ریاست جمهوری «جو بایدن» اظهارنظرهایی از سوی مقامات این دولت از جمله در خصوص بازگشت به برجام مطرح شد که واکنش تهران را به همراه داشت. البته مقامات ایرانی قبل از روی کار آمدن دولت جدید در اظهارنظرهای متعدد همواره اعلام کردند که ملاک تهران، اقدامات عملی است و نه اظهارنظر و اعلام موضع.

در همین خصوص، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره احتمال پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا و اینکه آیا پیام دیپلماتیکی بین مقامات ایران و بایدن رد و بدل خواهد شد؟ عنوان کرد: موضع ما روشن است، ما اصلا فردا را نگاه نمی‌کنیم، ما به دولت‌ جدید آمریکا نگاه می‌کنیم که هر حزبی باشد چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت. چارچوب گفت‌وگو روشن است و برجام است و در این چارچوب هر کسی جبران خسارت کند و برگردد و این جنگ تروریستی علیه ملت ایران را متوقف کند، در این چارچوب همراه با بقیه می‌تواند حضور داشته باشد. ما انتخابات فردا را نگاه می‌کنیم و بیشتر از نتیجه به اقدامات دولت بعدی آمریکا توجه خواهیم کرد.

  برجام دروازه‌ای نیست که هر کس هر وقت خواست برود و هر وقت خواست برگردد

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز ۲۱ آبان ۱۳۹۹ در برنامه‌ای تلویزیونی درباره سیاست بایدن در خصوص برجام اظهار داشت: ما نه از ماندن آقای ترامپ وحشت زده می‌شویم، نه از آمدن آقای بایدن ذوق زده، ما بر اساس منافع خودمان تصمیم می‌گیریم و رفتار می‌کنیم. آقای بایدن و حزب دموکرات در مانیفست سیاسی خود قبل از انتخابات اعلام کردند که می‌خواهند به برجام برگردند. راه برای بازگشت به برجام بسته نیست.

میز مذاکرات برجام و میز ۱+۵ را ما ترک نکردیم، آنها ترک کردند و می‌توانند دوباره برگردند، ولی چالش‌هایی هم وجود دارد.باید بپذیریم در چهار سال گذشته واقعیاتی اتفاق افتاده و تحولاتی در عرصه میدانی و سیاسی رخ داده که باید مدنظر قرار بگیرد و در مورد آن صحبت و تفاهم شود.

عراقچی بیان کرد: این طور نیست که برجام دروازه‌ای باشد که هر کس هر وقت خواست برود و هر وقت خواست برگردد، به هر حال قواعد و شرایطی دارد که باید نشست و مذاکره کرد، ولی راه بازگشت باز است. همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند ما با آمریکا هیچ مذاکره‌ای نداریم، الا سر میز مذاکره ۱+۵. اگر می‌خواهند مذاکره کنند باید پشت همین میز برگردند، در چارچوب ۱+۵ و نه دوجانبه، ما برای منافع خودمان گفت‌وگو خواهیم کرد.

ما منتظر می‌مانیم که اولا ببینیم آقای بایدن سرکار می‌آید و دوما لابی‌های مختلف صهیونیستی و غیرصهیونیستی آیا اجازه می‌دهند که آمریکا سیاست خودش را عوض کند و ثالثا با چه رویکردی می‌خواهد بیاید. ما براساس منافع خودمان تصمیم خواهیم گرفت که آیا با تقاضای آمریکا برای ورود مجدد به برجام چگونه برخورد کنیم. طبیعتاً نیاز به یک سری مقدمات، گفت‌وگوها و صحبت‌هایی وجود دارد تا به یک تفاهمی برای چگونگی بازگشت آمریکا به برجام برسیم. (اینجا بخوانید)

  ایالات متحده در موضعی نیست که بخواهد برای کشوری به خصوص برای ایران شرطی بگذارد

خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۲۸ آبان نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که اگر جو بایدن پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود، آیا ایران حاضر خواهد شد برای احیای توافق هسته‌ای به آمریکا اعتماد کرده و اجازه دهد آمریکا برای بازگشت به تعهداتش بر سر میز حاضر شود؟ اظهار داشت: ما به اقدامات هر آن کسی که قرار است ریاست کاخ سفید را بر عهده بگیرد، نگاه خواهیم کرد. هنوز برای صحبت کردن در این خصوص خیلی زود و عجولانه است. منتظریم تا ببینیم وضعیت چطور می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که اگر جو بایدن آنطور که نشان داده قصد داشته باشد به برجام بازگردد، اگر بخواهد محدودیت‌ها و خواسته‌هایی در موضوعاتی چون فعالیت‌های موشکی و اهداف منطقه‌ای ایان اتخاذ کند، موضع ایران چه خواهد بود؟ اظهار داشت: ایالات متحده در موضعی نیست که بخواهد برای کشوری به خصوص برای ایران شرطی بگذارد. اگر کشوری باشد که باید به شروطی عمل کند، آن آمریکاست. آمریکا تمام ابعاد قوانین و عرف بین‌الملل را نقض کرده است. علاوه بر این، ایران در مورد آنچه قبلا در موردش مذاکره شده، دوباره مذاکره نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: برجام تمام و کمال مذاکره شده است. بخش‌های مربوط به فعالیت‌های موشکی ایران نیز در قطعنامه ۲۲۳۱ مندرج است. بنابراین ایران آن چیزی را که قبلا مورد مذاکره قرار گرفته و نهایی شده را مجددا مفتوح نخواهد کرد. علاوه بر این، ایران کشوری نیست که بر سر امنیت ملی خودش مصالحه کند.

در واقع هیچ کشوری از امنیت ملی خودش کوتاه نمی‌آید و ایران هم به عنوان یک بازیگر منطقی چنین اقدامی نخواهد کرد. الزامات دفاعی ایران قطعی است و ما در قبال آن نه کوتاه می‌آییم و نه در موردش مذاکره می‌کنیم. همه کسانی که با ما در تماس بوده و هستند این را می‌دانند. اینها بیشتر شبیه به شعارها و وعده‌های انتخاباتی است و به هیچ وجه محقق نخواهد شد.

وی گفت: این مسئله خط قرمز ماست و همه این را می‌دانند. ضمنا این موضوعی مربوط به گذشته است. چرا که ما قبلا در این مورد مذاکره کرده‌ایم. 

«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران ۲۸ آبان در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «آمریکا هنوز عضو سازمان ملل است. اگر به تعهداتش آن‌طور که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آمده پایبند باشد ما هم تعهداتمان ذیل برجام را اجرا می‌کنیم.اگر آمریکا به دنبال بازگشت به برجام باشد، آماده‌ایم در خصوص شرایط لازم برای اینکه این کشور مجدداً وضعیت «مشارکت‌کننده در برجام» را به دست آورد مذاکره کنیم.»

در این میان خبری مطرح شد درباره تماس عراقچی با تیم بایدن که در همین زمینه خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ۳۰ آبان خبر تماس عراقچی با تیم بایدن را ساختگی خواند و گفت: خبرسازی‌های زرد شیوه مرسوم برخی رسانه‌ها به ویژه در این روزها شده است.

 تا دولتی در آمریکا مستقر نشود نمی‌توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم

خطیب‌زاده دوم آذر ماه هم در پاسخ به سؤالی درباره بازگشت آمریکا به برجام بعد از ورود بایدن به کاخ سفید و شروط ایران اظهار داشت: تا دولتی در آمریکا مستقر نشود نمی‌توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم.

آنچه برای ما مهم است رفتار آمریکاست، نه اظهاراتشان. با دقت و هوشیاری تمام تحولات و گفته‌ها را پیگیری می‌کنیم. همه در دنیا و آمریکا جزء آن معدود افرادی که روان پریشانه همچنان جنگ علیه ملت ایران را در حوزه‌های اقتصادی و ضد حقوق بشری پیگیری می‌کنند، متوجه شدند این سیاست فشار حداکثری یک شکست حداکثری برای آمریکا انجامیده است.

هر کس در کاخ سفید باشد راهی ندارد، جز اینکه به حقوق ملت ایران احترام بگذارد و مواضع ما به صورت روشن در این زمینه بیان شده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز ۱۳ آذر ماه نیز در نشست مجازی «گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» در خصوص چشم‌انداز مذاکره دولت بایدن با ایران گفت: ایالات متحده باید بدون پیش‌شرط به تعهداتش ذیل برجام همانطور که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آمده است، عمل کند. نیازی نیست که برای عمل به تعهداتش حتماً عضوی از برجام باشد.... این آمریکا بود که از برجام خارج شد بنابراین این کشور باید حسن نیت خود را نشان دهد.

ما حسن نیت خود را در ۱۵ گزارش پی در پی آژانس از جمله پنج گزارشی که در دولت ترامپ منتشر شد، نشان داده‌ایم...آمریکا تاکنون از خود حسن نیت نشان نداده است و باید برای اولین بار از خود حسن نیت نشان دهد بعد از آن ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازمی‌گردد. تکرار می‌کنم به پایبندی کامل به تعهداتش بازمی‌گردد، با و یا بدون این طرح (مجلس شورای اسلامی) به تعهداتش بازمی‌گردد. زیرا این طرح مجلس با هدف بازگرداندن آمریکا و اروپا به تعهداتشان تهیه شده است.

زمانی که به تعهداتش عمل کنند، هدف این طرح محقق شده است. سپس آمریکا می‌تواند مجددا به برجام بازگردد. یک عضو برجام می‌تواند درباره گام‌های بعدی تصمیم‌گیری کند. (اینجا بخوانید)

این حرف‌ها در حد حرف است و اقدامات برای ما مهم است

خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین ۱۷ آذر ماه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات بایدن برای بازگشت به برجام خاطرنشان کرد: اینکه آمریکا می‌خواهد به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد و مسیر غلط ترامپ را اصلاح کند مسیر درستی است و ما هم به صراحت گفته‌ایم اگر آمریکا و طرف‌های دیگر برجام تعهدات خودشان را کامل و درست انجام دهند، ما هم از مسیر کاهش تعهدات برمی‌گردیم.

البته به نظر ما عاقلانه است که هر دولتی در آمریکا باشد این مسیر را طی کند.

چون مسیر قبلی جز خسارت به خودشان و منطقه حاصلی نداشته است و آمریکا این مسیر را اصلاح کند. برخی ضمائم از قول ایشان در مصاحبه گفته شده و آن ضمائم برای ما ارزش خاصی ندارد، مهم این است که آمریکا تعهد و مسئولیت قطعی دارد که آن مسیر غلط را اصلاح کند. این حرف‌ها در حد حرف است و اقدامات برای ما مهم است.

علاوه بر این، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ۱۹ آذر ماه در گفت‌وگویی اظهار داشت: آمریکای بایدن موظف است به برجام برگردد، مگر اینکه بخواهد یاغی گری و قانون شکنی کند. باید برگردد به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱. اینکه آمریکا بخواهد دوباره عضو برجام شود، باید امتیاز عضویت را دوباره به دست بیاورد. آمریکا در شأنی نیست که برای بازگشت و دریافت امتیازات عضویت که بتواند بر روند اجرای برجام تاثیرگذار باشد، برای ما شرط بگذارد.

  آمریکا باید به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ تماما عمل کند

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه همچنین ۱۳ دی ماه در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال می‌دهید جو بایدن به برجام برگردد و اگر بازنگردد چه اتفاقی برای این توافق رخ خواهد داد؟: این آخرین شانس حفظ برجام است.

برای اروپا و برای کسانی که فکر می‌کنند برجام چارچوبی برای دیپلماسی بوده، آخرین شانس است. بایدن اعلام کرده که به برجام بازمی‌گردد و فضای انتخاباتی برای دولت آتی آمریکا هم تمام شده است. در فضای انتخاباتی حرف‌هایی زده می‌شد و برخی پیام‌های متضاد از کارزار انتخاباتی بایدن دریافت می‌شد.

آنچه امروز به صورت مداوم می‌شنویم برگشت بدون قید و شرط به برجام را مطرح می‌کنند.معتقدیم آمریکا باید به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ تماما عمل کند. ما هم اعلام کردیم در صورتی که طرف مقابل به صورت مؤثر - یعنی منظور ما امضای یک ورق نیست - به برجام برگردد، ما هم تمامی اقدامات‌مان که اقدام کاهشی در چارچوب برجام بوده را برمی‌گردانیم. اما این روزی اتفاق خواهد افتاد که اجرای مؤثر برجام اتفاق بیفتد. 

 در خصوص توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، نه هیچ وقت مذاکره شده و نه می‌شود و نه خواهد شد

سعید خطیب‌زاده ۱۵ دی ماه هم در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره اظهارات مشاور بایدن در خصوص گفت‌وگوی موشکی بالستیک با ایران بعد از بازگشت آمریکا به برجام اظهار داشت: در خصوص توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، نه هیچ وقت مذاکره شده و نه می‌شود و نه خواهد شد. توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران براساس نیازهای ملی ایران تعریف و مستقل اینها را پیگیری می‌کنیم. در مورد موضوع موشک یک بار در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و موضوع خاتمه یافته است. آمریکایی‌ها می‌دانند موضوع موشک که موضوع ثانویه است از حیض انتفاع ساقط می‌شود و طرح آن فاقد وجاحت است و بر این اساس ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ کلیه قطعنامه‌ها از جمله قطعنامه ۱۹۲۹ ملغی شد و برخی محدودیت‌هایی که باقیمانده در ژانویه ۲۰۲۳ ملغی می‌شود. ما یک بار درباره برجام مذاکره کردیم و هیچ قسمتی از برجام را دوباره مذاکره نمی‌کنیم و آمریکایی‌ها بهتر می‌دانند که اینها اظهارنظرات داخلی است و برای ایران ارزشی ندارد و جواب ما اجرای کامل برجام بدون شرط، کامل و جبران مافات است.

علاوه بر این، «سید عباس عراقچی» ۱۸ دی ماه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان.اچ.کی ژاپن درباره احتمال بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام نیز اظهار داشت: این به خود آنها بستگی دارد که تصمیم بگیرند. بایدن باید به جای ابراز آمادگی با کلمات، اقدامات قاطع اتخاذ کند. ایران اقدامات بایدن و نه حرف‌های او را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت. ما از بازگشت آمریکا استقبال می‌کنیم، اما برای بازگشت آنها التماس نمی‌کنیم. ایران منتظر خواهد ماند تا ببیند چگونه می‌خواهند به توافق هسته‌ای برگردند و به تعهدات خود عمل کنند.

«مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز ۲۹ دی ماه در توئیتی با طرح این سؤال که آیا بایدن سیاست غیرانسانی «فشار حداکثری» ترامپ را کنار می‌گذارد و با لغو کامل تحریم‌ها به وعده‌های خود پایبند خواهد بود؟ عنوان کرد: برای قضاوت عجله‌ای نداریم.

پنجره فرصت برای دولت جدید ایالات متحده تا ابد بازنخواهد بود/ ابتکار عمل صرفا بر عهده واشنگتن است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز سوم بهمن ماه در در مقاله‌ای در نشریه «فارین افرز» نوشت: دولت تازه‌ وارد بایدن هنوز هم می‌تواند توافق هسته‌ای را نجات دهد، اما مشروط بر اینکه بتواند اراده سیاسی واقعی را در واشنگتن به منصه ظهور برساند تا نشان دهد که ایالات متحده حاضر است تا شریکی واقعی در تلاش‌های جمعی باشد. دولت ترامپ باید با حذف نامشروط و کاملا مؤثر تمام تحریم‌هایی که از زمان روی کار آمدن ترامپ اعمال، بازاعمال یا ذیل برچسب تازه ‌در آمده‌اند، آغاز کند. در مقابل، ایران تمام تدابیر جبرانی را که پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای اجرایی کرده، به عقب بازخواهد گرداند.

پس از آن، اعضای باقی‌مانده برجام تصمیم خواهند گرفت که آیا ایالات متحده باید اجازه یابد که کرسی پشت میزی که در سال ۲۰۱۸ آن را ترک کرد، باز پس‌ بگیرد یا نه. بالأخره توافقنامه‌های بین‌المللی، درب‌های گردان نیستند و یک طرف نمی‌تواند بعد از آنکه بر اساس هوی و هوس به سادگی یک توافق مذاکره ‌شده را ترک کرد، حق بازگشت خودکار به آن را داشته باشد  - و از مزایای آن بهره‌مند شود.....پنجره فرصت برای دولت جدید ایالات متحده تا ابد بازنخواهد بود.

ابتکار عمل صرفا بر عهده واشنگتن است. گام نخست دولت بایدن، باید تلاش برای جبران – و نه تلاش برای سوء استفاده – از میراث خطرناک شکست حداکثری ترامپ باشد. دولت بایدن می‌تواند با حذف تمام تحریم‌های اعمال‌شده از زمان به قدرت رسیدن ترامپ و تلاش برای ورود دوباره و پایبندی به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، بدون تغییر مفاد آن که حاصل مذاکرات مشقت‌بار است، آغاز کند. چنین اقدامی، موقعیت‌های تازه‌ای برای صلح و ثبات منطقه ما می‌گشاید.

از سوی دیگر «مجید تخت روانچی» نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه دولت بایدن بداند هرگونه تاخیر در لغو تحریم‌ها بیانگر ادامه خصومت با مردم ایران است، عنوان کرد: پنجره درحال بسته شدن است. اگر دولت جدید به تعهدات خود عمل نکرده و تحریم‌ها را در زمان کوتاهی لغو نکند، احتمال تعامل در برجام را از بین می‌برد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه دولت بایدن بداند هرگونه تاخیر در لغو تحریم‌ها بیانگر ادامه خصومت با مردم ایران است، عنوان کرد: پنجره درحال بسته شدن است. اگر دولت جدید به تعهدات خود عمل نکرده و تحریم‌ها را در زمان کوتاهی لغو نکند، احتمال تعامل در برجام را از بین می‌برد.

 قطعنامه ۲۲۳۱ و بازگشت به برجام الزام ماست

خطیب‌زاده ۱۳ بهمن هم درباره بازگشت آمریکا به برجام و اینکه ایران چه حداقل‌هایی را از بایدن درخواست می‌کند و اینکه آیا رفع تحریم‌های بانکی و نفتی باعث می‌شود آمریکا به برجام بازگردد، بیان کرد: ما حداقل و حداکثری نداریم. قطعنامه ۲۲۳۱ و بازگشت به برجام الزام ماست. اگر دولت بایدن دنبال تصحیح مسیر غلط آمریکاست باید اقدام کند. اظهارات مثبت و منفی و مخدوش هیچ کدام برای ما ملاک نیست. ما تنها به اقدام آمریکا نگاه خواهیم کرد و همچنان منتظریم ببینیم اقدامی صورت می‌دهد و اقدام آن مبنای پاسخ متناسب ما خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین چهارم اسفند در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر جو بایدن برای گفت‌وگو با ایران در چارچوب ۱+۵ و همچنین اشاره به موضوعات منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران گفت: آقای بایدن باید تصمیم بگیرد می‌خواهد به سیاست شکست خورده فشار حداکثری آمریکا را ادامه دهد که خوب نتیجه آن شکست حداکثری بیشتری برای آمریکا خواهد بود یا می‌خواهد از آن میراث شکست خورده فاصله بگیرد.

بایدن و دولتش آغاز بسیار ناامید کننده‌ای را در عمل به تعهداتشان داشتند

«سعید خطیب‌زاده» دهم اسفند ماه نیز در پی انتشار اخباری درباره مخالفت ایران با شرکت در نشستی با حضور آمریکا اعلام کرد با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی‌داند.

هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده است. اجرای تعهدات همه طرف‌ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستان‌ها ۵ سال پیش انجام شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۱۱ اسفند ماه نیز درباره تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بیان کرد: اینکه آمریکا در مسیر غلطی گام برداشتن خود را آغاز کرده روشن است و بسیار جای تاسف دارد که بایدن و دولتش آغاز بسیار ناامید کننده‌ای را در عمل به تعهداتشان داشتند.

*  تنها به اقدام آمریکا نگاه خواهیم کرد

سعید خطیب‌زاده نیز ۱۳ بهمن درباره بازگشت آمریکا به برجام و اینکه ایران چه حداقل‌هایی را از بایدن درخواست می‌کند و اینکه آیا رفع تحریم‌های بانکی و نفتی باعث می‌شود آمریکا به برجام بازگردد؟ بیان کرد: ما حداقل و حداکثری نداریم. قطعنامه ۲۲۳۱ و بازگشت به برجام الزام ماست. اگر دولت بایدن دنبال تصحیح مسیر غلط آمریکاست، باید اقدام کند. اظهارات مثبت و منفی و مخدوش هیچ کدام برای ما ملاک نیست.

ما تنها به اقدام آمریکا نگاه خواهیم کرد و همچنان منتظریم ببینیم اقدامی صورت می‌دهد و اقدام آن مبنای پاسخ متناسب ما خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۸ بهمن در واکنش به اظهارات مسؤولان آمریکایی درباره جنگ یمن با تأکید بر پایان جنگ‌ و محاصره یمن گفت: توقف حمایت و عدم فروش سلاح به ائتلاف عربستان در صورتی که یک مانور سیاسی نباشد، می‌تواند گامی در جهت تصحیح اشتباهات گذشته باشد.
 

  آمریکا دیر یا زود ناگزیر است به برجام برگردد و انتخاب بهتری ندارد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۹ بهمن با بیان اینکه آمریکا دیر یا زود ناگزیر است به برجام برگردد و انتخاب بهتری ندارد، گفت: توافق بهتری نصیبشان نخواهد شد و هر چه زمان بگذرد وقت خودشان را تلف کرده‌اند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران ۱۹ بهمن ماه در مصاحبه‌ با سی.ان.ان گفت که آمریکا باید ضمانت‌هایی بدهد که اقداماتی نظیر آن چیزی که دولت آمریکا اتخاذ و طی آن توافق هسته‌ای را نقض کرد، تکرار نشود.

خطیب‌زاده ۲۰ بهمن درباره مواضع بایدن درباره برجام و اینکه این مواضع به معنای به بن بست کشیده شدن برجام نیست؟ بیان کرد: ما همانطور که به حرف‌های کمپین انتخاباتی و آنچه مکتوب نوشتند اهمیتی نمی‌دهیم و گفتیم به حرف اهمیت نمی‌دهیم، امروز هم ما به حرف اهمیت نمی‌دهیم.

مبنای قضاوت و عمل ما اقدام است. چارچوب آن را برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ مشخص کرده است. آمریکا باید بی کم و کاست و بدون وقفه به برجام و تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد و بعد که به تعهداتش برگشت تازه امکان دارد پشت یک میز بنشیند و آنجا باید درباره موضوعات دیگر در چارچوب برجام صحبت کنیم.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ۲۴ بهمن با بیان اینکه برجامی که رفع تحریم‌ها در آن نباشد، اصلاً برای ما هیچ ارزشی ندارد که آمریکا برگردد یا برنگردد، گفت: اگر بخواهند تحریم‌ها را بردارند مانع نمی‌شویم ولی موضوع خسارت سر جای خودش است و ما در مذاکرات آتی حتماً به این مورد خواهیم پرداخت.

۲۷ بهمن ماه نیز سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه خبرهایی درباره گشایش‌های غیررسمی و جدید بعد از روی کار آمدن بایدن در زمینه فروش نفت ایران شنیده می‌شود،گفت که هیچ اتفاقی در خصوص بازگشت آمریکا به تعهداتش رخ نداده است. اما این به معنای این نیست که دولت جمهوری اسلامی ایران از تمامی مجاری خودش برای تامین منافع و نیازهای خود استفاده نکرده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: ماه‌ها پیش از اینکه دولت فعلی آمریکا انتخاب شود گشایش‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف در صادرات به منطقه و خارج از منطقه به ویژه در حوزه‌های نفتی داشتیم و این مسیر را ادامه می‌دهیم.سیاست‌های آمریکا شکست خورده است و این سیاست‌ها نمی‌تواند به این صورت ادامه یابد و خودشان می‌دانند و هر چه زودتر تحریم‌ها را به صورت موثر بردارند مسیر آینده بهتر خواهد بود.

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، ۱۴ اسفند به اظهارات «وندی شرمن» گزینه دولت بایدن برای تصدی سمت قائم مقام وزارت خارجه آمریکا درباره برجام پاسخ داد و در توئیترش نوشت: «برجام قابل مذاکره مجدد نیست-والسلام. اگر ۲۰۲۱ سال ۲۰۱۵ نیست، ۱۹۴۵ هم نیست. پس بیایید منشور سازمان ملل متحد را عوض کرده و حق وتو که این همه توسط آمریکا مورد سوءاستفاده قرار گرفته است را حذف کنیم. بیایید دست از ژست گرفتن که هر دوی ما از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ انجام دادیم برداشته و به اجرای برجام که هر دوی ما آن را امضا کرده‌ایم رو بیاوریم.»

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده ۱۸ اسفند ماه نیز در اظهاراتی بیان کرد: مسیری که آمریکا باید تصحیح کند، مسیر کاملا روشنی است. اجرای کامل تعهداتش و توقف این جنایت علیه مردم ایران است. چند روز قبل شاهد بودید یک دختر ۶ ساله هدف این جنایت آمریکا قرار گرفته و اجازه نمی‌دهند دارو برای آن وارد شود.

خطیب‌زاده با ذکر این نکته که آمریکا باید بداند که مردم ایران هیچ وقت جنایات امروز آمریکا را فراموش نمی‌کند، اضافه کرد: دولت بایدن تا امروز همان مسیر دولت ترامپ را رفته است.

اگر قرار بود با این بندبازی‌ها، ملاقاتی اتفاق بیفتد حتما با بندبازی‌های بهتر آقای ترامپ این ملاقات اتفاق می‌افتاد.مسیر خود را تصحیح کنند و اجرای موثر تعهداتشان را انجام دهند و آن وقت می‌توانند به عنوان یکی از اعضای برجام صحبت کنند. 

خطیب‌زاده ۱۸ اسفند ماه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران در جهت اشتباهی حرکت می‌کند و باعث می‌شود برنامه هسته‌ای آن خطرناک‌تر شود، خاطرنشان کرد: وزیر خارجه آمریکا و دولت ایالات متحده آمریکا چند سال است که در اتوبان برعکس رانندگی کردند و هر کسی از مقابل آمده فکر کردند آنها در مسیر اشتباه حرکت می‌کنند. هر چه زودتر متوجه شوند که سمت اتوبان به کدام طرف است برای جامعه جهانی و چند جانبه‌گرایی بهتر است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به نامه ۱۴۰ قانونگذار آمریکایی که از دولت کشورشان خواسته‌اند به «توافقی جامع» با ایران برای رسیدگی به همه حوزه‌های اختلاف با ایران برسد واکنش نشان داد و در توئیتر نوشت: «برجام برنامه‌ای جامع است که توسط سه کشور اروپایی به علاوه سه کشور دیگر (شامل آمریکا) و ایران به سرانجام رسید.

حرف C ( در JCPOA) نماینده کلمه جامع (COMPREHENSIVE) است. این توافق تنها توسط ایران اجرا شده است. آمریکا و اروپا باید در نهایت به جای ژست گرفتن به تعهداتی که دادند اما هرگز آنها را اجرا نکردند عمل کنند.»

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در دفتر سازمان ملل در نیویورک در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل هرگونه مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم ایران در حملات اخیر به پایگاه غیرقانونی آمریکا در «عین الاسد» را رد کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۵ اسفند ماه در اظهاراتی در دومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران، وضعیت منطقه غرب آسیا را به دلیل مداخلات خارجی بد توصیف کرد و همچنین گفت که در به کارگیری سیاست فشار حداکثری علیه ایران تفاوتی بین ترامپ و بایدن نیست. 

در آخرین اظهارنظر در سالی که گذشت، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ۲۷ اسفند در توئیتی با بیان اینکه تا زمانی که آمریکا اقدام موثری در رفع تحریم‌ها نکند، اتفاقی رخ نمی‌دهد، نوشت: بن بست موجود، تاکتیکی و داخلی نیست، بلکه به راهبرد مزورانه غرب مربوط است.

کد خبر 591957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha