سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یک سخنرانی بین المللی با بیان اینکه ایران از هیچ تلاشی برای کنترل بیماری کرونا مضایقه نکرده است، به تلاش های شهید محسن فخری زاده در جهت توسعه کیت تست بومی ایرانی کووید-۱۹ اشاره کرد

ابوالفضل عمویی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس ابوالفضل عمویی که در نشستی در حاشیه چهارمین کنفرانس رؤسای مجالس درباره مقابله با تروریسم و تقویت همکاری منطقه ای سخنرانی می کرد گفت:  ضمن تقدیر از اقدامات دولت ها و ملت هایمان در مبارزه با کووید-۱۹، بر اهمیت همکاری سازنده و موثر در مورد این موضوع در چهارچوب چند جانبه گرایی میان کشورهایمان تاکید می نماییم. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که به دلیل حساسیت بسیار این مسئله، باید به چند جانبه گرایی روی آورده و از اقداماتی که با شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ما مطابقت ندارد، پرهیز نماییم. ما از فعالیت های ارزشمند دولت ها و سازمان های خصوصی مختلف که نهایت تلاش خود را جهت یافتن راه حلی برای پایان بخشیدن به هژمون نامبارک  کرونا به کار می بندند، استقبال نموده و تقدیر و تشکر می نماییم. با این حال، ما قویا صدای افرادی که نگرانی جدی درباره احتمال اتخاذ سیاست هایی که امکان منجر شدن به ’آپارتاید واکسن ، ملی سازی واکسن ، یا ’’احتکار واکسن را دارا می باشد، منعکس می نماییم.

عمویی یادآور شد: پس از شیوع کووید-۱۹ دولت جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی جهت کنترل این بیماری همه گیر مضایقه نکرده است. با وجود این تلاشها و در این موقعیت دهشتناک بوجود آمده توسط کووید-۱۹، اعمال مستمر تدابیر یک جانبه زور گویانه و خودسرانه شامل تروریسم اقتصادی علیه کشورهای در حال توسعه به عنوان مسئله ای جدی پا برجاست.

وی با بیان اینکه تروریسم اقتصادی کشورهای هدف قرار داده شده را از دسترسی به داروهای ضروری، خدمات و تجهیزات پزشکی جهت مقابله با کووید-۱۹ محروم می کند، افزود: در حال حاضر با توسل به تروریسم اقتصادی، نقض یک معامله هسته ای تاریخی، و مجازات کسانی که به این معامله پایبند می باشند، دولت فعلی ایالات متحده امریکا همچنان به طور صریح و روشن در حال مجازات کسانی می باشد که به نص قانون و اصول قوانین بین المللی پایبند هستند؛ جهان نظاره گر است که آیا رهبران جدید ایالات متحده اقدام غیرقانونی و فاجعه بار زور گویی مکررا اتخاذ شده توسط رئیس جمهور سابق این کشور را کنار گزارده و چند جانبه گرایی همکاری و احترام برای نص قانون به عنوان یک سیاست جبران کننده را خواهند پذیرفت یا خیر؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: جناب رئیس، همانطور که می دانید، دکتر محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی فعال در توسعه واکسن کووید-۱۹، اخیرا در یک حمله شنیع تروریستی در شهری در مجاورت تهران به شهادت رسید. بسیاری از کشورها این اقدام بزدلانه تروریستی را به عنوان یک عمل غیر قانونی و شیطانی در جهت به مخاطره انداختن صلح و امنیت بین المللی و منطقه ای قویا محکوم نمودند. دکتر فخری زاده نقش اساسی و کلیدی در بسیاری از فعالیت های صلح آمیز هسته ای و پزشکی در جمهوری اسلامی ایران ایفا می کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: یکی از جدیدترین پروژه های شهید فخری زاده، توسعه کیت تست بومی ایرانی کووید-۱۹ بود که کمک شایانی به تلاشهای ملی ما جهت کنترل بیماری همه گیر کووید-۱۹ نمود. ایشان همچنین ناظر بر توسعه واکسن کووید-۱۹ بود که نه تنها می توانست از گسترش این بیماری جلوگیری نموده بلکه به همه ما کمک نماید که از مردمانمان در مقابل این دشمن جهانی میکروسکوپی دفاع کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: مسروریم اعلام کنیم که این واکسن تمام مراحل اولیه آزمایشی را با موفقیت پشت سر نهاده و اولین تست انسانی در تاریخ ۱۶ می ۲۰۲۱ به انجام رسیده است. ما مطمئنا حق بلامنازع خود مبنی بر دستگیری، محاکمه و مجازات عاملین و رژیم تروریست در پشت پرده این اقدام وحشیانه را حفظ می کنیم؛ در پایان، آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را جهت مشارکت فعالانه با دیگر مجالس حاضر در این کنفرانس جهت تسهیل در تبادل تخصص و دانش در تمامی مسائل در بر گیرنده منافع و نگرانی های مشترک، خصوصا در حوزه کووید-۱۹ اعلام می نمایم.

کد خبر 591893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha