گروه اقتصادی: عرضه ۱۰ درصد کل بنزین مصرفی به قیمت آزاد و کاهش شدید مصرف بنزین سوپر از پیامدهای تغییرات اخیر در نظام سهمیه‌بندی بنزین است.

بیژن حاج محمد رضا، رئیس سندیکای جایگاه‌داران سراسر کشور با اعلام این خبر گفت: به‌دلیل کاهش تقاضای مصرف بنزین سوپر، اغلب پمپ‌های سوپر به بنزین عادی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار ما،  این درحالی است کمبود جایگاه و متناسب نبودن تعداد جایگاه‌ها به تعداد خودرو و قطع برق موجب تشکیل صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های عرضه سوخت مایع و گاز شده‌است.

رئیس سندیکای جایگاه‌داران سراسر کشور افزود: علاوه بر قطع برق، فرسوده‌بودن تجهیزات و کیفیت پایین تجهیزات موجود شرایطی فراهم کرده که سوختگیری در جایگاه‌ها با تاخیر انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: آزادسازی قیمت بنزین برخی مشکلات و نگرانی‌‌ها‌ را کاهش داده ولی تاخیر در سوختگیری ایجاد کرده‌است.

این گزارش حاکی است که در‌حال حاضر در جایگاه‌های عرضه بنزین به‌دلیل کاهش تقاضا برای بنزین سوپر تعداد پمپ‌های بنزین معمولی افزایش یافته ولی صف‌ها کاهش پیدا نکرده است.

وی تاکید کرد: آزادسازی قیمت بنزین برخی مشکلات و نگرانی‌‌ها‌ را کاهش داده ولی تاخیر در سوختگیری ایجاد کرده‌است.

این گزارش حاکی است: در‌حال حاضر در جایگاه‌های عرضه بنزین به‌دلیل کاهش تقاضا برای بنزین سوپر تعداد پمپ‌های بنزین معمولی افزایش یافته ولی صف‌ها کاهش نمی‌یابد.

حاج‌محمدرضا افزود: در حال حاضر مصرف بنزین آزاد حدود ۱۰ درصد از کل مصرف بنزین است که از حدود ۷۰۰ هزار لیتر در روز به ۲۰۰ هزار لیتر کاهش یافته است.

تفاوت قیمت بنزین سوپر و معمولی و عرضه بنزین به‌صورت یارانه‌ای تقاضای بنزین سوپر را کاهش داده و به‌سوی مصرف بنزین معمولی سوق‌داده است.

این روند نگرانی‌ها نسبت به تشدید آلودگی هوا را افزایش داده است. حاج محمدرضا در مورد جایگاه‌های عرضه گاز نیز تاکید کرد: قطع برق در این جایگاه‌ها باعث طولانی‌ترشدن زمان ارائه خدمات شده است.

 پس از قطع گاز برای ایجاد گاز فشرده‌شده مورد نیاز باید تجهیزات این جایگاه‌ها برای مدتی فعالیت کنند تا خدمات مورد نیاز ارائه ‌شود. این تاخیر صف‌های طولانی‌تری در مقابل جایگاه‌های عرضه گاز ایجاد می‌کند.

وی خرابی تجهیزات در برخی جایگاه‌ها را نیز از جمله مشکلات دانست و گفت: براساس استاندارد باید برای هر هزار خودرو یک جایگاه باشد ولی در کشور‌ما برای هر ۱۴۴۰ خودرو یک جایگاه است.

کد خبر 59128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز