همشهری آنلاین: وزیر نفت گفت: تا زمانی که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تصمیم جدیدی در خصوص سهمیه‌بندی بنزین اعلام نکند، سهمیه بندی بنزین تغییر نمی‌کند.

غلامحسین نوذری، شنبه نهم شهریور ضمن اظهار این مطلب به ایرنا در خصوص اظهارات ضد و نقیض در وزارت نفت در مورد سهمیه‌‌بندی بنزین اظهار داشت: تا زمانی که موضوعی قطعی و نهایی نشود، مطرح نمی‌کنم.

وی با اشاره به این که تا ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تصمیم جدیدی در خصوص سهمیه‌بندی بنزین اعلام نکند، سهمیه‌بندی بنزین در کشور تغییر نخواهد کرد، در خصوص آثار اجرای این طرح بر مصرف بنزین و تردد خودروها در شهر گفت: اکنون میانگین مصرف بنزین 68 تا 69 میلیون لیتر در روز است.

 براساس پیش بینی صورت گرفته اگر بنزین سهمیه بندی نمی‌شد، مصرف بنزین به سطح 90 میلیون لیتر در روز می‌رسید. اگر وضعیت عرضه بنزین مانند دو سال گذشته بود با ورود تعداد انبوه خودرو به چرخه حمل و نقل، مشخص است که چه اتفاقی در تهران رخ می داد.

نوذری با طرح این پرسش که اگر در شرایط کنونی 20 میلیون لیتر بنزین بیشتر عرضه می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد، گفت: "هدف از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین تنها حل مشکل ترافیک نبود، بلکه اجرای این طرح به کاهش ترافیک نیز کمک کرده است.

وی هدف اصلی از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین را کاهش مصرف و رفتن به سوی استفاده بهینه از بنزین عنوان کرد و گفت: این امر هم اکنون محقق شده است.

وزیر نفت با اشاره به این که می‌توان شرایط بهتری را در این زمینه فراهم کرد، افزود: دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی که بیش از دو سوم بنزین تولیدی کشور را مصرف می‌کنند، از جمله راهکارهای ایجاد شرایط بهتر است. اگر این اتفاق بیفتد با توجه به قیمت‌های جهانی انرژی، شروع ثمردهی کارت هوشمند سوخت در کشور خواهد بود.

مهندس محمدرضا نعمت زاده، معاون وزیر نفت اخیرا اعلام کرده بود که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیشنهاد کاهش سهمیه‌های بنزین خودرو‌های شخصی در دور جدید سهمیه بندی بنزین که از اول مهر ماه 1387 اجرا می شود، مطرح کرده، اما ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور هنوز چگونگی اعمال سهمیه‌های جدید بنزین از اول مهر ماه امسال را اعلام نکرده است.

سهمیه بنزین خودروهای شخصی هم اکنون 120 لیتر در ماه است و پیشنهاد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران این است که این رقم به 100 لیتر در ماه تعدیل شود.
این شرکت با توجه به این که فصل زمستان در پیش است و سفرها کاهش می‌یابد، سهمیه بنزین برخی از خودروها را زیاد می‌داند و خواستار اصلاح آن شده است.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران حفظ میانگین مصرف بنزین کشور در سطح 65 میلیون لیتر در روز را مطلوب ارزیابی می‌کند.

کد خبر 61990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز