شلوغی جایگاه‌های عرضه بنزین در هفته‌های اخیر به موضوع داغ تابستان گرم ساکنان پایتخت تبدیل شده‌است. با مرتضی زاغی، مدیر شرکت ‌ملی پخش فرآورده‌های نفتی ‌منطقه تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • دلیل ازدحام خودروها در جایگاه‌های بنزین چیست؟

در حال حاضر تهران به 11 نقطه برای قطع برق تقسیم شده‌است. بروز خاموشی‌ها موجب می‌شود که براساس تقسیمات محلی 12‌درصد از ظرفیت سوخت‌گیری جایگاه‌ها کاسته شود. این نخستین مشکلی است که در تابستان امسال در مقابل پمپ‌ بنزین‌ها صف ایجاد کرده‌است ولی همه مشکل این نیست. اداره برق با عملکرد مناسب و هماهنگی لازم کمک کرد و مشکل کمتر شد.

 برای رفع آن ، همه جایگاه‌ها از این پس مجهز به ژنراتور خواهند‌بود. برخی که ژنراتور داشتند و نیاز به تعمیر‌داشت با کمک شرکت پالایش‌و پخش تعمیر شد. برخی نیز که تجهیزات لازم را نداشتند با اختصاص وام تا 10 میلیون تومان امکان خرید برای‌آنان فراهم شد اما با این برنامه مشکلات حل نمی‌شود. بخشی از شلوغی ناشی از افزایش مسافرت‌ و تعطیلی‌های پیاپی است.

تعطیلی مدارس و نزدیک بودن ماه‌مبارک‌رمضان، تراکم سفر ایجاد کرده‌است. طبیعی است که تراکم تقاضا به تشکیل صف منجر شود. براساس ‌آمارها در ماه جاری مصرف بنزین نسبت به ماه مشابه سال قبل روزانه حدود 3 میلیون لیتر افزایش داشته‌است. تراکم کار موجب خرابی برخی نازل‌ها نیز شده و تعمیرات هم در این فصل به این معضل افزوده‌است.

  • گفته شده برخی جایگاه‌ها به‌دلیل مشکلات پیش آمده جریمه و  یا لغو قرارداد شده‌اند. با توجه به اینکه مشکل عرضه سوخت در جایگاه‌ها ساختاری است، چنین برخورد‌هایی چه توجیهی دارد؟

 البته مشکل اصلی در تهران و شهرهای بزرگ، بن‌بست توسعه جایگاه است. پس از انقلاب اسلامی 12 جایگاه به‌دلیل قرار‌داشتن در حریم طرح‌های عمرانی و یا اختلاف‌های حقوقی تعطیل شده‌است و فقط 5 جایگاه به تعداد جایگاه‌ها افزوده شده است. فروش هر پمپ در تهران روزانه به 10 هزار لیتر می‌رسد.

 استاندارد جهانی حدود 4 تا 7 هزار لیتر است. برخی جایگاه‌ها در تهران روزانه با میزان فروش 270هزار لیتر مواجه هستند که در دنیا بی‌مانند است. تعداد جایگاه‌ها در تهران حداقل باید دوبرابر شود. با وجود این، ما بر عملکرد جایگاه‌ها نظارت می‌کنیم و اگر خلافی باشد، برخورد می‌کنیم.

  • ‌برای حل این معضل یک راه حل اساسی باید اندیشید؛ آیا در این زمینه اقدامی نشده است؟

بله، برای چنین هدفی، نامه‌ای از سوی محمد‌رضا نعمت‌زاده مدیرعامل شرکت‌ملی پالایش و پخش به محمد باقر‌قالیباف شهردار تهران نوشته شده و براین نکته تاکید‌شده که جایگاه مراکز عرضه و فروش بنزین و سوخت در برنامه‌ریزی شهری مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه براساس گزارش‌هایی که من داشته‌ام شهردار تهران دستور‌اقدام صادر کرده و طرح به مشاور داده شده‌است. به‌نظر من این کار طرحی زیربنایی برای حل این معضل در تهران است.

  • تا رسیدن به راه حل اساسی آیا پیش‌بینی راه‌های کوتاه‌مدت شده‌است؟

برنامه‌های کوتاه‌مدت براساس تصمیم وزارت نفت تلاش برای همکاری با دیگر نهاد‌ها برای احداث جایگاه است. این جایگاه‌ها یا مشا‌رکتی و یا به‌صورت دولتی ایجاد می‌شود ولی بعد به‌دلیل ممنوعیت اصل 44 به بخش خصوصی واگذار‌می‌شود. علاوه براین قصد داریم از هفته آینده جایگاه‌های نیمه سیاری را در 5 نقطه تهران راه‌اندازی کنیم. این جایگاه‌ها به تدریج به 22 جایگاه افزایش می‌یابد و یک نازل دارد و بار جایگاه‌ها را کاهش خواهد داد.

کد خبر 59661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز