سازمان دارویی اروپا (EMA) می‌گوید شواهدی وجود ندارد که واکسن کرونای آسترازنکا باعث لخته شدن خون در رگ‌ها شود و سودمندی‌های این واکسن بیشتر از خطرات احتمالی آن است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این سازمان ناظر بر داروها در اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد کاملا قانع شده است که سودمندی‌های واکسن کرونای آکسفورد/آسترازنکا بیشتر از خطرات آن است، اما موارد گزارش شده لخته شدن خون در رگ‌ها «جدا نگران‌کننده هستند و نیاز به ارزیابی علمی مشروح دارند.»

EMA می‌گوید در حال تحقیق درباره بیش از ۳۰ مورد گزارش‌شده اختلالات خونی غیر معمولی در میان بیش از ۵ میلیون دریافت‌کننده واکسن آسترازنکا است.

قرار است گزارش کامل یافته‌های این سازمان روز پنجشنبه منتشر شود.

امر کوک، رئیس EMA در یک گردهمایی خبری گفت دلیلی وجود ندارد که این سازمان توصیه‌هایش درباره واکسن آسترازنکا- یکی از چهار واکسن تایید شده برای مصرف در اتحادیه اروپا- تغییر دهد.

در همین حال دو کشور اروپایی دیگر، سوئد و لتونی، روز سه‌شنبه از چند کشور دیگر اروپایی شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا پیروی کردند و در واکنش به انتشار گزارش‌ها درباره رخ دادن چند مورد جداگانه خونریزی، لخته شدن خون در رگ‌ها و کاهش پلاکت‌های خون واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا را متوقف کردند.

کوک گفت با وجود اینکه به نظر نمی‌رسد شمار موارد لخته شدن خون در افراد واکسن‌زده  تفاوتی با میزان مشاهده شده در جمعیت عمومی داشته باشد، اما ممکن است «این خطر در برخی از رده‌های بیماران بالاتر باشد.»

او گفت: «برداشت ما این است که این عوارض ممکن است در برخی از زیرگروه‌های جمعیتی بیشتر رخ دهند. برخی کارشناسان گفته‌اند رخ دادن هر چند نادر موارد عارضه غیر معمول لخته شدن خون در وریدهای مغزی در افراد جوانتر، احتمال ارتباط با واکسن را مطرح می‌کند.

سه نفر پس از زدن واکسن آسترازنکا در نروژ دچار «علائم غیرمعمول» شدند

کارل لوترباخ، استاد اپیدمیولوژی (همه‌گیری‌شناسی) و نماینده پارلمان آلمان در مصاحبه با رادیو آلمان گفت: «ممکن است خطرات این واکسن در گروه‌های معینی مانند زنان جوان بیشتر باشد. ممکن است EMA هشدارهای خاصی را در این باره صادر کند.»

وزارت بهداشت آلمان روز سه‌شنبه اعلام کرد از لحاظ قانونی مجبور بود پس از دریافت گزارش سه مورد بیشتر از عارضه نادر لخته شدن خون در سینوس‌های وریدی مغز (CSVT) از روز جمعه استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف کند. به گفته این وزارت سه نفر از هفت نفر بیمار دچار CSVT تا به حال درگذشته‌اند.

به گفته این وزارت، به نظر می‌رسد از لحاظ آماری میزان بروز CSVT در دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا سه یا چهار برابر بیش از حد معمول مورد انتظار باشد، یعنی چهار در میلیون در برابر یک تا ۱.۴ در میلیون .

وزارت بهداشت آلمان گفت افراد جوان، به خصوص زنان جوان بیش از حد معمول در میان موارد CVST رخ داده پس از دریافت واکسن، به چشم می‌خورند. این وزارت افزود با اینکه ادامه دادن به واکسیناسیون در حین انجام تحقیقات می‌تواند کار بجایی باشد، اما باید وظیفه مراقبت از افراد دریافت‌کننده واکسن را نیز انجام دهد.

خطر لخته خون به جای آن مربوط است

کد خبر 591117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha