گشت وگذار در باغ‌های میوه ناصرآباد و بازی‌های کودکانه در کوچه‌باغ‌های این روستای کوهستانی، بخشی از خاطرات شیرین او از روستای پدری است؛ همان روستایی که ۳ سال پیش تصمیم گرفت برای حل معضلات و کمبودهایش آستین همت بالا بزند و دوباره آن خاطرات شیرین را برای کودکان امروز روستا هم زنده کند.

دهيار

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده: «فهیمه رسولی» دهیار روستای ناصرآباد با کمک اعضای شورای روستا، اهالی روستا از بانوان هنرمند و توانمند تا سالمندان و جوانان را با خود همراه کرد تا همگی با هم برای توسعه امکانات روستا و حل مهم‌ترین کمبودهایش وارد گود شوند. بانوی دهیاری که به پاس زحمات بی‌وقفه و دلسوزانه‌اش برای روستای پدری، در آخرین روزهای سال گذشته به‌عنوان بانوی دهیار نمونه شمیرانات انتخاب شد. گفت‌وگوی ما را با این دهیار نمونه درباره انگیزه‌ها، دغدغه‌ها و برنامه‌هایش برای‌ آبادانی و توسعه روستای ناصرآباد می‌خوانید.  

خاطرات شیرین کودکی درکوچه‌باغ‌های دلربای ناصرآباد و عشق به توسعه و آبادانی روستای پدری‌ آنقدر تأثیرگذار بود که معلم فیزیک دبیرستانی در تهران شغلش را رها کند و برای‌ آبادانی روستای پدری آستین بالا بزند.  
اکنون که ۳ سال از انتخابش به‌عنوان دهیار روستا می‌گذرد و به تازگی هم عنوان دهیار نمونه شمیران را به دست آورده است از ماجرای بازگشت به روستای پدری و قبول این مسئولیت می‌گوید: «اعضای شورای هر روستا به‌عنوان منتخب مردم، دهیار روستا را به بخشداری معرفی می‌کنند. وقتی اعضای ۳ نفره شورای روستا موضوع دهیاری را با من در میان گذاشتند، خاطرات خوش کودکی، پاییز رنگارنگ ناصرآباد و همه آن تابستان‌هایی که همراه پدر برای میوه‌چینی به روستا می‌آمدیم در ذهنم مرور شد. ۵ ماه بود که برای سکونت موقت به روستا آمده بودیم و قصد داشتیم دوباره به تهران برگردیم.

اما همان ۵ ماه کافی بود تا کمبود امکانات روستا را با تمام وجود لمس کنم. وقتی با پیشنهاد اعضای شورا روبه‌رو شدم بدون درنگ پذیرفتم تا شانه به شانه اهالی برای کمک به حل مشکلات روستا وارد میدان شوم.» حالا ۳ سال است که بانوی دهیار ناصرآباد، زندگی در تهران را رها کرده تا در کنار مردم روستا برای حل مشکلات آن گام بردارد. با وجود این روزهای نخست پذیرش مسئولیت دهیاری برای یک بانو روزهای آسانی نبود. می‌گوید: «اعضای شورا به توانایی‌های من ایمان داشتند. اما شاید برخی اهالی تصور نمی‌کردند یک زن در کنار انجام وظایف مادری بتواند مسئولیت‌های متعدد دهیاری را هم برعهده بگیرد. اما حالا همه افرادی که آن روزها تصور نمی‌کردند یک زن بتواند دهیار روستا شود، حالا برای حل مشکلات روستا مشوق من شده‌اند تا با کمک هم مشکلات روستا را حل کنیم.»

  • هدفم توانمندسازی و اشتغالزایی بانوان است

وقتی دهیار شدم

اگرچه بانوی دهیار روستا طی ۳ سال گذشته برنامه‌ها و طرح‌های متعددی برای حل معضلات روستا داشته اما تلاش برای توانمندی و مهارت‌آموزی بانوان روستا یکی از آن طرح‌های اثرگذاری است که زمینه را برای کارآفرینی و درآمدزایی بانوان روستا فراهم کرده است. اکنون زیرزمین دهیاری روستا با حمایت دهیار و اعضای شورای ناصرآباد به یکی از کانون‌های اشتغالزایی برای بانوان هنرمند روستا تبدیل شده است. رسولی می‌گوید: «بانوان روستایی مهارت‌ها و توانمندی‌های بسیاری دارند اما کمبود امکانات روستا سد بزرگی در مسیر شکوفایی استعدادهای آنهاست.

مدتی است که زیرزمین دهیاری را در اختیار یکی از بانوان هنرمند روستا قرار دادیم تا با راه‌اندازی یک کارگاه کوچک سری‌دوزی و خیاطی، زمینه برای مهارت‌آموزی، توانمندسازی و درآمدزایی چند بانوی دیگر هم مهیا شود.» رسولی از برنامه‌ها و طرح‌هایش برای استفاده از دیگر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بانوان روستا می‌گوید: «معیشت بیشتر اهالی ناصرآباد با فروش محصولات باغ‌های گیلاس، آلبالو، سیب، گرد، آلو و... تأمین می‌شود. این میان، بانوان روستایی گاهی حتی از مردان روستا هم فعال‌تر و باانگیزه ترند. آنها علاوه بر خانه‌داری و انجام مسئولیت‌های مادری، در کشاورزی و باغداری هم مشارکت دارند.

یکی از کارهای سنتی بانوان روستا، پخت مربا و تهیه لواشک از انواع میوه‌هاست. اما اکنون این محصولات خانگی تنها برای مصرف محلی استفاده می‌شود. در صورت تهیه دستگاه خشک‌کن میوه، می‌توانیم شرایط را برای افزایش تولید محصول توسط بانوان و امکان فروش و درآمدزایی بیشتر فراهم کنیم.» 

  • دره پرخطر روستا دیوارچینی شد

وقتی دهیار شدم

بانوی دهیار ناصرآباد برای حل مشکلات عمرانی روستا هم گام‌های مؤثری برداشته است. سال ۱۳۹۶ پیش از اینکه رسولی دهیار ناصرآباد شود، عملیات گازرسانی به روستا انجام شده بود. اما پس از انجام عملیات حفاری، ‌ تردد خودروها و عابران در کوچه‌های ناصرآباد تا مدت‌ها به سختی انجام می‌شد. یکی از نخستین و مهم‌ترین اقدامات این بانوی دهیار و اعضای شورای روستا، حل این معضل جدی بود.

رسولی می‌گوید: «ناصرآباد یک روستای کوهستانی است که شیب تند کوچه‌ها و خیابان‌هایش‌ تردد خودروها را با مشکل مواجه می‌کند. عملیات حفاری برای پروژه گازرسانی هم مشکل‌ تردد خودروها را دوچندان کرده و همه کوچه‌های اصلی و فرعی روستا پر از چاله‌های کوچک و بزرگ شده بود. در نخستین اقدام، کوچه‌های فرعی را برای حفظ حال و هوای سنتی روستا سنگفرش و آسفالت خیابان اصلی را هم ترمیم کردیم تا تردد اهالی دچار مشکل نشود.» یکی از نگرانی‌های همیشگی اهالی ناصرآباد، وجود دره‌ای پرخطر در خیابان اصلی روستا بود.

محدوده‌ای خطرآفرین که خسارت‌های مالی متعددی به اهالی وارد کرده و به نگرانی شماره یک آنها تبدیل شده بود. بانوی دهیار ناصرآباد از حل این معضل قدیمی می‌گوید: «۲ مورد سقوط خودرو به دره برای یک روستای کوچک آمار کمی نیست. دره‌ای در حاشیه خیابان اصلی روستا که نیاز به دیوارچینی داشت اما به حال خود رها شده بود. خوشبختانه با همراهی اهالی، دیوارچینی حاشیه خیابان انجام شده و حالا دیگر زمستان‌ها نگران سقوط خودروها در دره نیستیم.»

  • حمام متروکه را خانه ورزش کردیم

وقتی دهیار شدم

اگرچه روستای ناصرآباد قریب به ۵۰۰ نفر جمعیت دارد اما از آنجایی که شغل بیشتر روستاییان کشاورزی و باغداری است، شمار ساکنان روستا در فصل گرم سال به هزار و ۵۰۰ نفر هم می‌رسد. جمعیت جوان روستا همواره با مشکل نبود فضای ورزشی روبه‌رو بودند. با وجود این، یکی از کارهای مهم دهیاری طی ۳ سال اخیر، ساخت و تجهیز خانه ورزش روستا بوده که با استقبال خوب جوانان ناصرآباد همراه شده است.

رسولی می‌گوید: «علاوه بر کمک به اشتغالزایی روستاییان و حل مشکلات عمرانی، یکی دیگر از وظایف مهم دهیاری‌ها توجه به نیازهای جوانان و توسعه سرانه ورزشی روستاست. از آنجایی که جوانان روستای ناصرآباد از کمترین امکانات ورزشی هم محروم بودند، تصمیم گرفتیم حمام متروکه روستا را که به انباری مخوف و پر از نخاله تبدیل شده بود، به محلی برای ورزش جوانان تبدیل کنیم. حالا حمام متروکه روستا با همکاری اداره تربیت‌بدنی لواسانات به خانه ورزش تبدیل شده و امکانات اولیه برای پینگ‌پنگ، دارت و ورزش‌های رزمی در خانه ورزش مهیا شده است.

همچنین قصد داریم پس از ریشه‌کن شدن کرونا با جذب مربیان ورزشی، شرایط را برای ورزش بانوان روستا در خانه ورزش مهیا کنیم.» توجه به تفریحات و اوقات فراغت کودکان هم از دیگر اقدامات دهیاری ناصرآباد است. رسولی می‌گوید: «کودکان ناصرآبادی هم برای گذران اوقات فراغت هیچ امکاناتی در روستا نداشتند. به تازگی زمین بازی کودکان روستا در فضایی امن به بهره‌برداری رسیده و میزبان کودکان پرشور روستاست.»
 

کد خبر 591039

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha