پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

هنوز هم وقتی راهی کوچه شهید «رضوانی»، مکان سابق قلعه تاریخی جی، در خیابان «شهید سبحانی» می‌شویم، حال و هوای قلعه را می‌توان حس کرد.

مدرسه بهاری

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی : هنوز هم وقتی راهی کوچه شهید «رضوانی»، مکان سابق قلعه تاریخی جی، در خیابان «شهید سبحانی» می‌شویم، حال و هوای قلعه را می‌توان حس کرد. اگر خوب دقیق شوید، از میان دیوارهای آجری و فراز درخت میانه کوچه می‌توان سر و صدای بچه‌هایی را شنید که در تابستان از آن بالا می‌رفتند. می‌شود دخترانی را دید که زیر همین درخت‌ چادر پهن می‌کردند برای جمع کردن توت. در میان هیاهوی فروشندگان دوره‌گرد امروزی می‌توان همه این سوز و بریز را شنید و به روزهایی سفر کرد که هنوز خبری از آب‌لوله‌کشی نبود و مردم از پاکنه آب مورد نیاز خانه را تهیه می‌کردند. به گفته قدیمی‌های محله جی، بیرون از قلعه، در خیابان شهید سبحانی و نزدیکی سرای محله جی، مکانی به نام پاکنه بود.

اهالی قلعه آب مورد نیاز برای آشپزی و شت‌وشو و آشامیدن را از آنجا تأمین می‌کردند. بعد از مدتی در اواسط کوچه رضوان یک آب‌انبار راه‌اندازی و دسترسی به آب آشامیدنی برای اهالی آسان‌تر می‌شود. با این حساب، اهالی دیگر مجبور نبودند برای چند جرعه آب خارج از قلعه به دل دشت و دمن بزنند. راه‌اندازی آب‌انبار در قلعه جی، میانه‌های کوچه شهید رضوان امروزی سبب اتفاقات خیر دیگر هم برای قلعه‌نشینان شد و آن راه‌اندازی حمام خزینه بود. مکان حمام خزینه درمانگاه فعلی چهارده‌معصوم(ع) بود. معمولاً از این حمام روزها زن‌ها و بچه‌ها و عصرها هم مردها استفاده می‌کردند.

کد خبر 591033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha