«امیر غفارمنش»، بازیگر، هنرپیشه و کارگردان باسابقه و محبوب سینما، تلویزیون و تئاتر که برای ما یادآور برنامه‌های خاطره‌انگیزی چون «ساعت خوش»، «سیب خنده»، «آژانس دوستی»، «آرزوهای شیرینم و «دردسرهای عظیم» است.

امیر غفارمنش

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور:  سال­ها است که ساکن منطقه ۵ است و در غرب پایتخت سکونت دارد. غفارمنش حدود ۱۷ سال می‌شود که ساکن محله «شهران شمالی» است و به قول خودش آن زمان که به این محله آمد، بسیار ساکت و آرام و به سبب باغ‌هایی که داشت، بسیار خوش آب و هوا بود. به بهانه سال جدید سراغ این هنرپیشه و کارگردان هم‌محله‌ای رفتیم و با او درباره سال ۱۳۹۹ و «کرونا»، عید و سال جدید هم­کلام شدیم.

 سال ۱۳۹۹ با همه تلخی و شیرینی‌هایش رو به پایان است. این سال از دیدگاه شما چگونه بود و چطور گذشت؟
در سال ۱۳۹۹ هرچند من درگیر کار بودم، اما در مجموع سال خوبی نبود. در یک جمله باید بگویم سالی تلخ و سخت برای همه مردم ایران بود.


 بهترین و بدترین خاطره شما از این سال چیست؟
خاطره خاصی ندارم. چون غالباً همه دوستان و آشنایان و اطرافیان در خانه خودشان بودند و رفت‌وآمد و دید و بازدید اتفاق نیفتاد. بسیاری از دوستان تحت شرایط پیش آمده و در قرنطینه، دچار افسردگی و مشکلات روحی شدند و پیام‌هایی هم که می‌دادند، نشان از حال روحی بد آنها داشت. این خانه‌نشینی حال‌شان را بد کرده بود. بسیاری هم شرایط کسب و کارشان خوب نبود و همه اینها سبب شده است تا خاطره خاصی از سال ۱۳۹۹ نداشته باشیم.


 دومین عید کرونایی هم از راه رسید. با نوروزهای کرونایی چه می‌کنید؟ عید پارسال را چگونه سپری کردید و برای عید امسال چه برنامه‌ای دارید؟
باید بپذیریم که کرونا هست و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. پدر و مادرم سال‌ها است که فوت کرده‌اند. امسال عید با پدر و مادر همسرم تلفنی حال و احوال خواهیم کرد. باتوجه به شرایط موجود، مسافرت هم نمی‌توان رفت. در خانه می‌مانیم و تلاش خواهیم کرد تا با تلفن یا فضای مجازی و برقراری تماس تصویری با دوستان و آشنایان دید و بازدید داشته باشیم.


 پیش‌بینی شما از سال ۱۴۰۰ و آغاز قرن جدید چیست و فکر می‌کنید بهتر از سال ۱۳۹۹ خواهد بود؟
من پیشگو نیستم و نمی‌دانم چه اتفاقی در سال ۱۴۰۰ خواهد افتاد، اما انسان با امید زنده است و امیدوارم سال جدید سال گشایش در همه ابعاد زندگی مردم ایران باشد. امیدوارم کرونا از بین برود و اقتصاد رونق بگیرد و مشکلات مردم حل و حال همه خوب شود.


 برای ایام عید یا سال آینده در سینما و تلویزیون فیلم و سریالی دارید؟
برای ایام عید قرار است برنامه‌ای برای شبکه دو سیما با همکاری «محمد مسلمی» داشته باشم، اما هنوز قطعی نشده است. هم­چنین سال آینده سریال «روزهای آبی» را به کارگردانی آقای «حاج‌غلامی» و تهیه‌کنندگی آقای «امیری» و بازی هنرمندانی چون «اکبرعبدی»، «فریبا متخصص»، «مهران رجبی»، «نادر سلیمانی»، «علی سلیمانی» و «رامین ناصرنصیر» و «افشین سنگ‌چاپ» دارم که قرار است در ماه مبارک «رمضان» پخش شود.


 بزرگ‌ترین آرزوی شما برای سال جدید و قرن جدید چیست؟
من از خدا برای مردم سلامتی، برکت، عشق و آگاهی را می‌خواهم. این ۴ چیز را سال‌های سال از خدا خواسته‌ام و امسال هم همین‌ها را برای همه مردم درخواست خواهم کرد.


 برای کسانی که ایام عید را در خانه می‌مانند چه فیلم یا کتاب‌هایی را توصیه می‌کنید که خودتان تماشا یا مطالعه کردید و جالب و لذت‌بخش بوده است؟
خواندن کتاب «مهمان انقلاب» که ترجمه دوست عزیزم رامین ناصرنصیر است به مردم توصیه می‌کنم. داستان این کتاب درباره ماجرای گروگانگیری است و خاطرات شخصی را بازگو می‌کند که عاشق ایران بوده است. من از خواندن این کتاب بسیار لذت بردم و خواندن آن را به همه دوستان توصیه می‌کنم. کتاب «بند محکومین» و «انسان در جست‌وجوی معنا» هم دیگر کتاب‌هایی است که خودم آنها را خوانده‌ام و خواندن آنها را به دیگران هم توصیه می‌کنم. فیلم‌های پیشنهادی من هم «شنای پروانه» و «جهان با من برقص» است.


 همان‌گونه که اشاره کردید کرونا کام همه مردم را تلخ کرده و صدمات روحی و اقتصادی زیادی زده است. به باور شما این بیماری یا مصیبت جهانی چه درس و پیامی برای ما انسان‌ها دارد؟
به گمانم اگر از زاویه دیگری هم به کرونا نگاه کنیم، بد نیست. همه می‌دانیم که روزی مرگ به سراغ‌مان خواهد آمد، اما واقعاً آن را باور نداریم و تا وقتی مرگ جدی نشده است هنوز اشتباهات خودمان را تکرار می‌کنیم و دل همدیگر را می‌شکنیم و به زیرآب زدن‌های‌مان در زندگی و محل کار ادامه می‌دهیم و هم­چنان روی بسیاری از اشتباهات خود چه مسئول و چه غیرمسئول پافشاری می‌کنیم. اگر مرگ را باور کنیم دیگر بسیاری از اشتباهات را تکرار نخواهیم کرد. بنابراین کرونا شاید بتواند به این دیدگاه ما زاویه جدیدی بدهد، چون به خوبی نشان داد و به ما فهماند که ما آدم‌ها برای همیشه ماندگار و مانا نیستیم و هر لحظه ممکن است یکی از ما دیگر در کنارمان نباشد. اگر از این زاویه به کرونا نگاه و روی آن تأمل کنیم، درس‌های بزرگی به ما داد که می‌تواند سبب تحول ما در زندگی شود تا قدر یکدیگر و قدر همین با هم بودن‌های ساده را بیش­تر بدانیم.

عید در خانه می‌مانیم

  • گندم و جو سبز نکنیم

بازیگر هم‌محله‌ای از سنتی‌ها نوروزی می‌گوید که دوسالی می‌شود در سایه کرونا به حاشیه رفته است. غفاری‌منش می‌گوید: «من هر آنچه را که سبب یک زندگی اجتماعی شود و خانواده و فامیل دور هم جمع شوند دوست دارم. درباره سبزه‌های نوروزی هم باور دارم که امسال مردم به جای کاشت سبزه بهتر است نهال بکارند، چون صحبت‌های دانشمندی را در شبکه‌های مجازی می‌خواندم که به این موضوع اشاره کرده بود چند تن «گندم» و «جو» و دیگر غلات به سبب سبزه‌های نوروزی که به اندازه مصرف یک سوم خانواده‌های ایرانی است، از بین می‌رود! بنابراین بهتر است به جای کاشت سبزه گل یا گلدانی را در سفره هفت‌سین بگذاریم یا از سبزه نهال مرکبات استفاده کنیم و اگر این سنت را عوض کنیم به گمانم نه تنها ایرادی ندارد که بسیار هم خوب است. چون همین سبزه‌هایی که هدر می‌دهیم از نظر اقتصادی آسیب بزرگی به کشور وارد می‌کند.»

  • لذت قدم زدن در هوای بارانی حوالی تجریش

غفاری‌منش با اینکه سال‌هاست در غرب تهران زندگی می‌کند اما از قدم زدن در حوالی تجریش لذت می‌برد: «من سال­ها است که ساکن غرب تهران هستم و این محدوده زیبا و خوش آب و هوا را هم بسیار دوست دارم. اما به دلیل نوستالژی که وجود دارد، اگر بخواهم برای پیاده‌روی جایی را انتخاب کنم، دوست دارم از میدان «تجریش» تا میدان «راه‌آهن» قدم بزنم. به‌ویژه تجریش را در هوای بارانی بسیار دوست دارم.»

کد خبر 590564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha