سایه سنگین کرونا این بار بر سر حوزه کتاب و کتابخوانی خراب شد تا طرح عیدانه کتاب که امید کتابفروشان و اهالی کتاب بود به سال بعد موکول شود. این در حالی است که مسئولان خانه کتاب می گویند بعد از دو سال همه زیرساختهای لازم برای اجرای این طرح آماده بوده است.

كتاب - نمايشگاه - طراحي لباس

همشهری آنلاین/ فاطمه عسگری نیا: سال ۱۳۹۴ بود که اجرای طرح های فصلی موسسه خانه کتاب با هدف حمایت از کتابفروشی ها کلید خورد و تا سال ۱۳۹۷ هر ساله از ۲۲ اسفندماه تا پایان تعطیلات نوروز ادامه داشت. به گونه ایی که در سال ۱۳۹۷ در قالب این طرح فرهنگی بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان کتاب خرید و فروش شد. اما سال ۱۳۹۸ به سبب نبود تامین اعتبارات کافی، این طرح متوقف شد تا امید به تکرار اجرای آن به سال ۱۳۹۹ بسته شود. این در حالی است که ورود مهمان ناخوانده ای به نام ویروس کرونا در آستانه سال ۱۳۹۹ به کشور موجب شد تا با وجود تامین همه شرایط لازم، اجرای طرح عیدانه به سال آینده موکول شود.

  • کرونا امیدمان را نا امید کرد

«حسین اسلامی» یکی از کتابفروشان راسته انقلاب می گوید:« طرح عیدانه کتاب یکی از طرح های خوب بود که هم از سوی کتابفروشان مورد استقبال قرار می گرفت هم از سوی شهروندان متاسفانه این طرح سال گذشته به بهانه عدم تامین اعتبار لازم اجرا نشد و وعده اجرای مجدد آن به نوروز ۹۹ داده شد که متاسفانه امسال هم در سایه ویروس کرونا اجرا نمی شود. » او با اشاره به بازار کساد این روزهای بازار کتاب می گوید:« از دو هفته گذشته که دانشگاه ها تعطیل شده و مردم خود را در خانه ها قرنطینه کرده اند بازار کتاب و کتاب فروشی بی رونق تر از همیشه شده است.»

« کریم محمدی» یکی دیگر از کتابفروشان هم دراین باره می گوید:« متاسفانه در وضعیت اقتصادی پیش رو و کاهش خرید کتاب از سوی مردم همه امید فعالین این بخش به طرح های فصلی به خصوص طرح عیدانه کتاب بود که متاسفانه این طرح هم امسال اجرا نمی شود تا دو ماه آخر سال به سیاه ترین دوران فعالیت کتابفروشی ها تبدیل شود. » او می گوید:« البته در این شرایط حتی اگر طرح عیدانه هم برگزار می شد کسی استقبال نمی کرد .مردم ماندن در خانه و مراقبت از سلامتی را در این شرایط به هر چیز دیگری ترجیح می دهند.»

  • نوروزی بی کتاب

مردم هم از عدم اجرای طرح عیدانه کتاب که خبر آن از دو روز گذشته در رسانه ها منتشر شده گلایه مندند. «نسترن مومنی » یکی از شهروندان تهرانی در این باره می گوید: « طرح عیدانه کتاب این فرصت را در اختیار همه قرار می داد تا در کنار تهیه تمام ملزومات شب عید مردم کتاب و کتابخوانی را فراموش نکنند .این در حالی است که توقف این طرح هر سال به یک بهانه تاثیر منفی در حوزه کتاب و کتابخوانی دارد. »

«سعید کریمان» یکی دیگر از شهروندان تهرانی می گوید:« در سالهایی که طرح عیدانه کتاب اجرا می شد سعی می کردیم هدیه نوروزی اطرافیان را کتاب تهیه کنیم و همه از این هدیه همه استقبال می کردند چون ماندگار بود اما با توقف این طرح در دوسال اخیر متاسفانه این گونه اقدامات دیگر در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی انجام نمی شود. »

  • سال آینده عیدانه کتاب را داریم

مدیر عامل موسسه «خانه کتاب» در پاسخ به نگرانی فعالین حوزه کتاب و اهالی و دوستداران کتاب و کتابخوانی به خبرنگار ما می گوید:« طرح عیدانه کتاب امسال قبل از سال نو برگزار نمی شود اما به محض رفع نگرانی ها از ویروس کرونا این طرح را با همکاری کتابفروشیها برگزار خواهیم کرد. »

«نیکنام حسینی پور»، اظهار می دارد: «برخلاف فراهم بودن همه زیرساخت های فنی برای برگزاری طرح عیدانه کتاب۹۹ و اعلام آمادگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران و شهرداری مشهد برای تامین بودجه، به سبب شیوع ویروس کرونا و کاهش تردد مردم در شهرها، اجرای این طرح به سال آینده موکول شده است. »

او ادامه داد: «طی مشورت های انجام شده و نظرات کارشناسی در معاونت امور فرهنگی وزارت «فرهنگ و ارشاد اسلامی» و موسسه خانه کتاب و همچنین نظرسنجی از تعدادی از کتابفروشان، با هدف رعایت توصیه های بهداشتی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، نظر به اینکه سلامتی شهروندان در این شرایط در اولویت است و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا نیز ماندن در خانه را به هموطنان توصیه کرده است، پس از عادی شدن شرایط موجود در کشور و از بین رفتن این بیماری، طرح عیدانه کتاب۹۹ را در تاریخی که از پیش اطلاع رسانی خواهد شد، برگزار می کنیم. »

کد خبر 488932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha