یک موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس روز پنجشنبه با فرستادن ۶۰ ماهواره استارلینک به مدار پایینی کره زمین شمار آنها را ۱۲۰۰ عدد رساند.

Starlink

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسپیس‌نیوز مرحله اول موشک هشت دقیقه و نیم پس از پرتاب به زمین بازگشته و روی سکوی قرار گرفته روی یک کشتی فرود آمد. این بوستر یا موشک مرحله اول ششمین پروازش را انجام می‌داد.

اسپیس‌ایکس با افزوده شدن ۶۰ ماهواره‌ استارلینک در این ماموریت مجموعه‌ای شامل ۱۲۰۰ ماهواره اینترنتی در مدار پایینی کره زمین دارد (فقط ۳۱۰ ماهواره در سال جاری میلادی افزوده شده است). از هفت ماموریت فالکون ۹ در سال ۲۰۲۱ پنج ماموریت به فرستادن ماهواره‌های استارلینک اختصاص داشته است.

همچنان که اسپیس‌ایکس بر شمار مجموعه ماهواره‌های استارلینک می‌افزاید، این شرکت در حال گسترش پوشش آزمایش مداوم «بتا»ی سرویس اینترنت پهن‌باندش هم هست. این شرکت در ابتدا آزمایش بتا را به نوار شمالی بخش قاره‌ای ایالت متحده محدود کرده بود، اما بعد این سرویس را به جنوب کانادا و بخش‌هایی از بریتانیا گسترش داد.

اسپیس در هنگام پرتاب اخیر ماهواره‌های استارلینک اعلام کرد سرویسش در بریتانیا را که محدود به جنوب انگلستان می‌شد، اکنون به بقیه انگلستان، اسکاتلند و ویلز گسترش داده است. اسپیس‌ایکس همچنین سرویس «بتا» را در غرب آلمان و  جزیره جنوبی نیوزیلند نیز دارد آغاز می‌کند و قصد دارد در هفته‌های آینده این پوشش را در هر دو کشور گسترش دهد.

اسپیس‌ایکس انتظارات درباره این آزمایش بتا را پایین‌ نگه داشته  و آن «بهتر از هیچ چیز» نامیده است، با سرعت میانگین ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت در ثانیه و قطعی‌های گاهگاهی. اما برخی از کاربران در فروم‌های آنلاین سرعت‌های بسیار بیشتر گاه‌گاهی در حد ۳۰۰ مگابیت در ثانیه البته با قطعی متناوب را گزارش کرده‌اند.

کد خبر 590259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha