بازارها و بازارچه‌های منطقه ۱۸ از همه نقاط تهران مخاطب دارد و حالا که نزدیک ایام نوروز هستیم این بازارها شلوغ و پر رفت‌وآمد شده‌اند.

موتورسوار خوب

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی‌ :  البته در این بین نباید فراموش کرد که در چنین فضایی بازار کار موتوری‌ها داغ‌تر از همیشه است؛ چراکه در نقل و انتقال کالا سریع ترند و پشت ترافیک نمی‌مانند. البته حضور موتوری‌ها در سطح معابر بازار خالی از دردسر نیست و گاهی اوقات حرکات نامتعارف در بین خودروها، حرکت در مسیر اتوبوس‌های تندرو، ویراژ جهت خلاف در خیابان و پیاده‌روها باعث از بین رفتن انضباط ترافیکی و کاهش امنیت و نارضایتی شهروندان می‌شود. مسئولان اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۸ با درک این مسائل در هفته‌های پایانی سال اقدام به برپایی طرح ویژه نوروزی در محدوده‌های بازار و بازارچه اصلی از جمله تقاطع بهرامی‌ـ حیدری، تقاطع الغدیرـ معلم و چهارراه قهوه‌خانه و... سرهنگ «علی جعفری» رئیس راهور منطقه ۱۸ در این‌باره اطلاعاتی در اختیارمان گذاشت. 

سرهنگ جعفری عنوان می‌کند که اجرای طرح ویژه نوروزی «موتوریار» و «موتورسوارخوب» در سطح معابر شلوغ و پر رفت‌وآمد با هدف تشویق موتورسواران به رعایت نظم و انضباط ترافیکی و رعایت قانون و مقررات تا پایان اسفند ماه ۹۹ برپاست و مأموران اداره راهنمایی و رانندگی در نقاط تعیین شده حضور مستمر دارند.
رئیس اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۸ عنوان می‌کند که طی سال گذشته کارشناسان همه نقاط حادثه‌خیز و پرخطر را شناسایی و با مشارکت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۸ نسبت به رفع مشکلات فیزیکی اقدام کردند. اکنون با بررسی میزان تصادفات رانندگی مشخص شده که موتورسواران ۷۰‌درصد و رانندگان خودرو حدود ۳۰‌درصد از آمار تخلفات را به خود اختصاص داده‌اند.

 به استقبال ۱۴۰۰ با موتورسوار خوب

  • تجربه شیرین موتورسواران خاطی!

رئیس اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۸ به همراه کارشناسان تصادفات اجتماعی راهور در معابر شلوغ و پر رفت‌وآمد و بازارهای نوروزی حضور پیدا می‌کند تا طرح موتوریار و موتورسوار خوب را به اجرا در آورند. در این طرح از جریمه و توقف وسیله نقلیه و انتقال به پارکینگ خبری نیست. موتوری‌های متخلف و خطاکار باید برای مدت معینی لباس و کاوری با عنوان موتوریار پلیس را به تن کرده و در جایی که مأموران راهور برایش تعیین کرده‌اند، بایستند و به موتورسواران متخلف اخطار دهند و آنها را به رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی ترغیب کنند.
رئیس اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۸ از استقبال و بازخوردهای مثبتی که طی چند هفته گذشته شاهد آن بوده، صحبت می‌کند و می‌گوید: «هرچند این طرح نوروزی از اول اسفند ماه آغاز شده اما بازخوردهای مثبت فراوانی داشته است.

قبل از اجرای طرح موتوریار برخی موتورسوران فکر می‌کردند کار پلیس راهور فقط اعمال جریمه است، اما پس از مشارکت در این طرح خود آنها اعتراف کردند که تصورشان اشتباه بوده و اگر مأموران راهور با رانندگان و موتورسواران متخلف برخورد می‌کنند صرفاً برای ایجاد امنیت در معابر و افزایش حس آسایش و امنیت شهروندان است نه چیز دیگر.»جعفری عنوان می‌کند که در طرح «موتوریار» موتورسوران متخلف کاور مخصوص به تن می‌کنند و برای مدتی خودشان را جای مأموران راهنمایی و رانندگی می‌گذارند و به‌صورت عملی آنها را قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی آشنا کنند. رئیس اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۸ با بیان اینکه در محدوده بازارها و بازارچه‌ها به‌طور میانگین روزانه حدود ۲۵۰ هزار موتورسیکلت‌ تردد دارند، می‌گوید: «طی ۲ هفته گذشته ۱۵۳ موتورسوار متخلف با اجرای این طرح فرهنگی و ترافیکی پی به اشتباه‌شان بردند و رفتارشان را اصلاح کردند که به نظر می‌رسد با توجه به حجم بالای‌ ترددها در هفته‌های پایانی سال این تعداد افزایش پیدا کند.»

 به استقبال ۱۴۰۰ با موتورسوار خوب
 سرهنگ علی جعفری /رئیس راهور منطقه ۱۸
  • همه آثار مثبت یک طرح فرهنگی

اجرای طرح موتوریار در منطقه ۱۸ در بین شهروندان بازخوردهای مثبت و اثرگذاری داشته است. سرهنگ جعفری می‌گوید: «رهگذرانی که به‌طور اتفاقی شاهد اجرای این طرح ترافیکی و فرهنگی در معابر بودند برخورد جالبی داشتند. برخی اذعان می‌کردند برای نخستین بار است که می‌بینند موتورسواران متخلف لباس و کاور مأموران راهنمایی و رانندگی را به تن می‌کنند و جلو تخلف دیگر موتورسواران متخلف را می‌گیرند و به آنها تذکر می‌دهند.» رئیس اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۸ عقیده دارد که اجرای طرح موتوریار، تا ۸۵‌درصد در اصلاح رفتار غلط موتورسواران متخلف مؤثر بوده است و به گفته او تا همین میزان هم درکاهش تصادفات رانندگی، خسارت‌های مالی و جانی تأثیر خواهد گذاشت. سرهنگ جعفری می‌گوید: «آمار تصادفات رانندگی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تا حدود ۳۲‌درصد کاهش داشته که نشان می‌دهد همیشه فرهنگسازی و ارتقای فرهنگ رانندگی می‌تواند باعث کاهش آمارتصادفات رانندگی شود.»

  • تقدیر از «موتورسواران خوب» شهر

سرهنگ جعفری از اجرای یک طرح تکمیلی در ادامه طرح موتوریار صحبت می‌کند و می‌گوید: «پلیس به همان اندازه که به فکر اصلاح رفتار اشتباه موتورسوران متخلف است به همان اندازه خود را نسبت به تشویق موتورسواران قانونمدار و منضبط در قالب طرح «موتورسوار خوب» موظف می‌داند.»
جعفری ادامه می‌دهد: «در اجرای این طرح فرهنگی از مشارکت و همکاری شورایاران و مدیران‌سراهای محله بهره‌مند هستیم تا در هر فصل این افراد را در محله‌ها شناسایی و از آنها با اهدای جایزه تقدیر کنیم.»
 رئیس اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۸ به ویژگی‌های این گروه از موتورسواران نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «اینکه از آنها هیچ‌گونه تخلف رانندگی ثبت و ضبط نشده باشد، یا اینکه به دلیل برخی رفتارهای شهروندمدارانه شایسته تقدیر باشند. به فرض هیچ‌وقت وسیله نقلیه‌شان را در پیاده‌روها و معابر عمومی پارک یا در مسیر ویژه اتوبوس‌های تندرو حرکت نمی‌کنند و...» وی از شهروندان ساکن در محدوده منطقه ۱۸ درخواست کرد که اگر در محل زندگی‌شان موتورسوار نمونه و قانونمدار می‌شناسند او را به همراه علت این انتخاب به روابط‌عمومی یا واحد اجتماعی اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۸ معرفی کنند تا کارشناسان با بررسی موارد اعلام شده نسبت به شناسایی و معرفی موتوسواران نمونه اقدام کنند. دفتر اداره راهنمایی و رانندگی منطقه ۱۸ در شهرک ولی‌عصر(عج)، خیابان یاسر، جنب بوستان قائم و ساختمان آموزش ترافیک شهرداری منطقه ۱۸ واقع است.

  • دیگر تکرار نمی‌کنم

منصور، درباره اجرای طرح موتوریار می‌گوید: «برای رفتن به محل کارم عجله داشتم که در بلوار شهیدان بهرامی توسط مأموران راهنمایی و رانندگی متوقف شدم. تخلف من حرکت در خلاف جهت و در مسیر ویژه اتوبوس بود که پلیس متوجه شد و دستور ایست داد.»
وی که کاور موتوریار به تن کرده تا در مسیر ویژه اتوبوس‌ها به موتورسواران متخلف اخطار دهد، می‌گوید: «از کارم شرمنده‌ام و دیگر آن را تکرار نکنم و از همه دوستانم نیز خواهش می‌کنم که به قانون احترام بگذارند.»

 به استقبال ۱۴۰۰ با موتورسوار خوب

  • کارم اشتباه بود

یاشار، از جوانان هم‌محله‌ای است که در بین دوستان هم‌سن و سالش به «یاشار دست فرمون» شهرت دارد و این بار جلو قانون سر تعظیم فرود آورده است. او می‌گوید: «من چندین حکم قهرمانی در مسابقات موتورسواری «کراس» دارم. سابقه تصادف ندارم و به دلیل لایی کشیدن متوقف شده‌ام.» طبق گفته کارشناسان راهور منطقه ۱۸ حرکت حادثه‌ساز و سبقت غیرمجاز از دلایل توقف این موتورسوار بوده است. یاشار می‌گوید: «هر چند دست فرمان خوبی دارم، اما کارم اشتباه بود چون نزدیک بود با یکی از رهگذران برخورد کنم.»

  • کار پلیس راهور سخت است

میثم برای چندمین بار است که توسط مأموران راهور متوقف می‌شود با این تفاوت که این بار به جای دریافت برگه جریمه موظف شده کاور موتوریار راهور را به تن کند و به موتورسوران متخلف مثل خودش تذکر دهد. او که تا به حال تصوری از کار پلیس راهور نداشته، می‌گوید: «کارشان واقعاً سخت است و هر کسی از پس آن برنمی آید. در سرما و گرما مجبورند در خیابان‌ها حضور داشته باشند تا امنیت در شهر برقرار باشد. حالا که این لباس را به تن کردم بیش از همیشه احساس وظیفه می‌کنم و قول می‌دهم که دیگر موتورسوار متخلف نباشم.»

کد خبر 589695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha