مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

یاسین دهقان-  یزد - خبرنگار: شروع سال تحصیلی با همه شادی‌هایش برای برخی از والدین، مسئولان آموزش و پرورش و پلیس راهنمایی و رانندگی روزهای پر اضطرابی برای جان دانش‌آموزان است.

دانش‌آموزان موتورسوار

با باز شدن مدارس، شاهد توقف تعداد زیادی موتورسیکلت مقابل مدارس مقطع اول و دوم متوسطه و هنرستان‌های استان هستیم که نشان می‌دهد دانش‌آموزان یزدی بدون گواهینامه از موتور استفاده می‌کنند و جانشان را کف دستشان می‌گذارند. موتور در بین دانش‌آموزان به وسیله‌ای افتخارآفرین تبدیل شده و بسیاری از خانواده‌ها تحت فشار شرایط حاکم بر مدرسه ناچار می‌شوند برای فرزندانشان موتور بخرند. بعضی از دانش‌آموزان سرعت را عامل اصلی استفاده از موتور می‌دانند و عقیده دارند به دلیل زمان کوتاه برای رسیدن به مدرسه بهترین وسیله موتور است. برخی دیگر به دلیل ضعف خدمات حمل و نقل عمومی در منطقه مسکونی‌شان، موتور را برگزیده‌اند و می‌گویند چاره‌ای جز این ندارند. همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا آمار راکبان موتورسیکلت روز به روز افزایش یابد به‌طوری که سال گذشته از میان ۴۶ فوتی موتورسوار در استان ۱۶نفر آنها زیر ۲۰ سال سن داشتند.

فرهنگسازی عامل مهمی ‌برای بهبود این شرایط است. این کار باید با همکاری والدین، آموزش و پرورش و پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شود. خانواده‌های یزدی باید توجیه شوند که خریدن موتور برای دانش‌آموزان زیر سن ۱۸ سال افتخار نیست. آنها باید فرزندانشان را توجیه کنند که این کار جز به خطر انداختن سلامت آنها سرانجام دیگری ندارد. از سوی دیگر نهادهای مسئول از جمله شهرداری باید با تقویت حمل و نقل عمومی، با ارائه خدمات مناسب فرصت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ‌را برای همه دانش‌آموزان فراهم کنند تا نبود سایر وسایل نقلیه، بهانه‌ای برای استفاده از موتور نباشد. پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در این میان نقش پررنگی دارد. بازدید از مدارس و توقیف موتورهایی که جلوی مدارس یا در کوچه‌های اطراف پارک می‌شوند، یکی از راهکارها است.

بسیاری از همسایگان مدارس، سال‌هاست به دلیل مزاحمت‌های دانش‌آموزان موتورسوار، پارک موتورها در کوچه‌های اطراف و همچنین خطرات تردد موتورسواران در زمان تعطیل شدن مدارس به تنگ آمده‌اند و خواستار جمع‌آوری این موتورها و ممانعت از پارک مجدد آنها هستند؛ خواسته‌ای که تاکنون محقق نشده است. این دانش‌آموزان که سرشار از هیجانات نوجوانی و جوانی هستند با اجرای حرکات خطرناک و نمایشی با موتورها هم باعث ترس دیگران می‌شوند و هم حادثه‌ساز و خطرآفرین هستند و در این شرایط والدین از این‌که اسباب تردد فرزندانشان به مدرسه را فراهم کرده‌اند، خرسندند!

  • آمار تلفات دانش‌آموزان موتورسوار

رئیس پلیس راهور استان یزد با بیان این‌که بازگشایی مدارس با دغدغه‌هایی برای تردد دانش‌آموزان به مدارس همراه است، می‌گوید: بخشی از دانش‌آموزان با وسایل نقلیه عمومی، برخی با سرویس‌های ویژه مدارس و برخی با دوچرخه به مدرسه می‌روند اما بیشترین معضل زمانی است که دانش‌آموزان مقطع اول و دوم متوسطه با موتور به مدرسه می‌روند. «رضا زارع» می‌افزاید: استفاده دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال از موتورسیکلت مجاز نیست و حتی در زمان رانندگی نیز نکات ایمنی به‌ویژه استفاده از کلاه ایمنی را رعایت نمی‌کنند در حالی که ۹۰ درصد از کسانی که در تصادف کشته می‌شوند، مرگشان ناشی از نداشتن کلاه ایمنی است.

وی ادامه می‌دهد: سال گذشته ۴۶ راکب موتور در تصادفات جان خود را از دست دادند که ۱۶ نفر از آنها کمتر از ۲۰ سال سن داشتند، این نشان می‌دهد که آمار تلفات ناشی از استفاده از موتور برای افراد زیر سن قانونی، روز به روز افزایش می‌یابد. رئیس پلیس راهور استان یزد همچنین اضافه می‌کند: بیش از ۲۷۰۰ نفر براساس تصادفات در سال گذشته در استان مجروح شدند که ۶۵ درصد از آنها موتورسواران بودند و این آمار نیز نشان‌دهنده جایگاه نامناسب موتورسواران در صدمات ناشی از تصادفات است. معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با بیان این‌که جمع‌آوری موتورهای دانش‌آموزان بهترین راهکار نیست، می‌گوید: این موضوع باعث می‌شود که دانش‌آموزان موتورهای خود را در کوچه‌های اطراف پارک کنند که احتمال سرقت و نگرانی دانش‌آموزان از این حیث افزایش می‌یابد.

«علیرضا مصباح‌فر» ادامه می‌دهد: لازم است در این زمینه کار پژوهشی انجام شود و به سمت تغییر آگاهی والدین و دانش‌آموزان برویم. این مسئول تاکید می‌کند: باید امکانات اجتماعی را بالا ببریم تا دانش‌آموزان قدرت انتخاب داشته باشند و بدانند اگر موتور سوار نشوند برای رفتن به مدرسه از چه وسیله‌ای استفاده کند. وی ادامه می‌دهد: در این مسیر باید مشوق‌هایی برای استفاده نکردن از موتور برای دانش‌آموزان لحاظ شود تا هزینه استفاده از موتور نسبت به سایر وسایل حمل ‌و نقل عمومی ‌بیشتر شود و دانش‌آموزان از استفاده از موتور منصرف شوند.

  • ارائه آموزش‌های مورد نیاز به دانش‌آموزان

مسئول آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور یزد مهم‌ترین موضوع در جلوگیری از استفاده از موتور در بین دانش‌آموزان را آموزش عنوان می‌کند و می‌افزاید: پلیس راهور به سهم خود با همکاری شهرداری نسبت به آموزش کودکان در پارک ترافیک اقدام می‌کند. «علیرضا آدمی‌زاده» با بیان این‌که بستر خوبی برای ارائه این آموزش‌ها فراهم شده و مورد استقبال گسترده مقاطع پیش دبستانی و اول ابتدایی قرار گرفته است، می‌افزاید: اگر همه دستگاه‌های متولی آموزش به این مقوله مهم اهمیت بدهند، شرایط به مراتب بهتر خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: پلیس راهور برای آموزش در مقاطع اول و دوم متوسطه نمی‌تواند چندان نقشی ایفا کند اما از هیچ تلاشی برای کاهش استفاده از موتور در بین دانش‌آموزان دریغ نخواهد کرد. مسئول آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور یزد از مراجعه کارشناسان راهنمایی و رانندگی به مقاطع مختلف تحصیلی و ارائه آموزش‌های لازم در ساعات محدود اشاره می‌کند و می‌افزاید: این آموزش‌ها براساس بضاعت نیروی انسانی پلیس راهور ارائه می‌شود و باید با همکاری دستگاه‌های دیگرتقویت شود.

کد خبر 455954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha