مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۷
۰ نفر

نقرس، بیماری التهابی و دردناک مفاصل را ناشی از مصرف زیاد برخی غذاها می‌دانند؛ اما آیا واقعا این چنین است؟

liver

به گزارش همشهری‌آنلاین نقرس شکلی دردناک از التهاب مفاصل یا آرتریت است که هنگامی بروز می‌کند که میزان‌ بالای ماده زائد اسید اوریک در بدن تجمع می‌یابد. اسید اوریک بالا رفته در مفاصل رسوب می‌کند و بلورهای تیزی را تشکیل می‌دهد که باعث بروز التهاب، قرمزی و درد مفصل می‌شوند.

رژیم غذایی شما ممکن است نقرس شما را بدتر کند، اما علت ایجاد آن نیست.

بسیاری از افرادی که مقدار زیادی غذاها و نوشیدنی‌های مربوط شده به نقرس مانند صدف‌های خوراکی، گوشت قرمز و مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، هیچ‌وقت نقرس نمی‌گیرند. این غذاها و نوشیدنی‌ها حاوی مقدار زیادی ماده‌ای به نام «پورین» هستند که هنگام تجزیه‌ شدن در بدن به اسید اوریک تبدیل می‌شود.

اما در کسی که میزان اسید اوریک خونش طبیعی است (و زمینه نقرس ندارد)، بعید است صرف خوردن این غذاها باعث نقرس شود. این غذاها احتمالاً در افرادی که قبلاً میزان بسیار بالای اسید اوریک دارند، مشکل ایجاد می‌کنند.

میزان بالای اسید اوریک در برخی افراد احتمالاً به‌این‌علت رخ می‌دهد که بدنشان دچار یک عارضه زمینه‌ای است که مانع از دفع کارآمد اسید اوریک از سیستم می‌شود یا باعث تولید بیش‌ازحد اسید اوریک- یا به‌طور بالقوه هردوی این‌ها می‌شود.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تغییر رژیم غذایی به‌تنهایی برای کاهش حملات دردناک نقرس کافی نیست. اما اگر دچار نقرس هستید، با مشورت با پزشکتان می‌توانید از حملات آینده بیماری جلوگیری کند. پزشک شما برای پیشگیری از عود بیماری ممکن است داروی پایین آورنده اسید اوریک به‌علاوه تغییرات در سبک زندگی مانند کاهش وزن و مصرف رژیم غذایی سالم و متعادل را برای شما تجویز کند.

کد خبر 589606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha