عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت روز جهانی زن، با بیان اینکه ۷۲۰ زن در شهرداری تهران پست مدیریتی دارند، گفت: ۲۵۷ سال نیاز داریم تا سطح دستمزد زنان با مردان برابری کند.

زهرا نژادبهرام

به گزارش همشهری‌آنلاین، زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در صحن شورای با اشاره به اینکه در آستانه ۸ مارس «روز جهانی زن» و با تاکید بر پایان دادن به تبعیض‌های جنسیتی و افزایش حمایت از مشارکت کامل و برابر زنان، گفت: بر اساس گزارش شکاف جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۰، دنیا هنوز ۱۰۰ سال تا دستیابی کامل به برابری جنسیتی راه در پیش روی خود دارد. این برآورد ماحصل بررسی چهار شاخص مشارکت اقتصادی، امکانات آموزشی، بهداشت و توانمندسازی سیاسی است. اگرچه وضعیت ایران در دو شاخص امکانات آموزشی و بهداشت امیدوارکننده و رو رو به رشد است اما رتبه کلی ایران ۱۴۸ از ۱۵۳ کشور مورد بررسی است و حتی در کشورهای منطقه و شمال آفریقا رتبه ۱۶ از ۱۹ کشور را دارد. پیام این آمار برای ما این است که برای نزدیک شدن به صدر جدول و کاهش شکاف جنسیتی در ایران باید روی دو شاخص مشارکت اقتصادی و توامندسازی سیاسی متمرکز شویم.

وی با بیان اینکه سهم زنان از بازار کار ایران حدود ۱۶ درصد است و ۲۵۷ سال نیاز داریم تا سطح دستمزد زنان با مردان برابری کند، افزود: به رغم به دست داشتن بیش از ۵۰ درصد از کرسی‌های دانشگاهی برای زنان تنها حدود ۳۰ درصد از آنان هیئت علمی هستند و دردناک است که از میان این همه مرکز آموزش عالی در کشور تنها یک مرکز با مدیریت زنان اداره می‌شود، آن هم به دلیل اینکه آن مرکز دخترانه است. این وضعیت در حوزه سیاست هم دیده می‌شود، به طوری که از میان ۲۹۴ حزب و تشکل سیاسی به جز احزاب زنانه، تنها یک حزب دبیرکل زن دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران سهم زنان از پست‌های مدیریتی در کشور را کمتر از ۵ درصد و سهم زنان از کرسی‌های نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را تنها ۴ درصد اعلام کرد و اظهار کرد: این آمار درحالیست که بیش از ۸۵ درصد زنان ایران باسواد هستند. از میان ۳۳ هزار دهدار تنها ۲۵۰۰ تن (حدود هفت درصد) و از میان ۱۳۰۰ شهردار تنها ۱۰ تن زن هستند. همچنین از میان ۱۰۹ هزار عضو شورا در شهر و روستا تنها ۲۸۰۰ تن زن هستند.

نژادبهرام با طرح سوالاتی از رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: آقای رئیس‌جمهور چند تن از وزرا شما زن هستند مگر نه آنکه نیمی از رای‌دهندگان به شما زن بودند. جند تن از استانداران و روسای سازمان‌های دولتی زن هستند؟! در بزرگترین مذاکره جهانی بعد از جنگ دوم جهانی یعنی مذاکرات برجام چند زن مشارکت داشتند؟! آقای رئیس مجلس جند تن از مشاوران و معاونین شما زن هستند؟ مگر نه آنکه نیمی از رای‌دهندگان به شما زن بودند. چند لایحه و طرح برای ارتقاء مشارکت اقتصادی زنان و ایجاد فرصت‌های جدید برای اشتغال آنان تدارک دیدید و چه میزان بر مبنای مشارکت بیشتر زنان در عرصه سیاست سهمیه‌بندی کردید.

وی خاطرنشان کرد: گره آنجاست که هنوز نتوانستیم در سایه جمهوریت نظام سیاسی کشور و اسلامیت آن به یک رویکرد واحد نسبت به زنان دست یابیم. گره آنجاست که خوانش‌های متعدد از اسلام فرصت‌های ابراز نظر دارند و سردرگمی به دلیل نداشتن یک رویکرد مشخص نسبت به زنان سکان مدیریتی را گاهی بر این عرصه می‌برد و گاهی بر آن عرصه. گره آنجاست که گروه‌ها و احزاب سیاسی و حاکمیتی هنوز در بستر فضای نامشخص؛ تکریم زنان را تنها در حفاظت می‌دانند نه در حرکت و تحول.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در تشریح اقدامات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران برای زنان گفت: ما مدیریت شهری پایتخت را در حالی به دست گرفتیم که بر اساس رنکینگ بین‌المللی مؤسسه لگاتوم، رتبه ایران ۱۰۸ از ۱۴۹ بود و امروز در سال آخر فعالیت رتبه ۱۱۹ از ۱۶۷ را داریم. شاخص‌های لگاتوم به ما می‌گوید مرفه‌ترین کشورها آنهایی نیستند که تولید ناخالص داخلی بالایی دارند، بلکه کشورهایی هستند که شهروندانشان شاد، سالم و آزاد هستند؛ شهروندانی که احساس رضایت از زندگی و خوشبختی دارند. بی تردید نقش زنان به عنوان مادران شاد، همسران با نشاط، دختران موفق و... در این رنکینگ نقش مهمی ایفا می‌کند. دقیقا همین جاست که نقش و مسئولیت ما در مدیریت شهری پایتخت علی‌رغم شرایط سخت و دشوار حاکم بر جامعه پررنگتر می‌شود. 

وی در پایان با بیان اینکه اکنون امیدوارکننده است که ۷۲۰ زن در شهرداری تهران پست مدیریتی دارند، نسبت به اینکه هیچ یک از معاونان شهرداری تهران از میان زنان انتخاب نشده‌اند انتقاد کرد و گفت: مناطق بی‌دفاع شهری را سامان دادیم و مناسب‌سازی را برای شهروندان و البته زنان باردار، مادران کالسکه به دست، مادران کودک در آغوش و... در دستور کار قرار دادیم برای ارتقاء مهارت‌های اجتماعی زنان در شهرمان در سراهای محلات و مراکز سلامت کارگاه‌های آموزشی برگزار کردیم. برای افزایش حس تعلق زنان به شهر، تلاش نمودیم تصاویر زنانِ قهرمان را در بیل بوردها و تابلونگارهای شهری به نمایش درآوریم؛ و بسیاری موارد دیگر...

کد خبر 589219
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha