مریخ‌نورد «استقامت» سازمان فضایی آمریکا (ناسا) که دو هفته است روی سطح مریخ قرار دارد، برای نخستین بار بازوی رباتی‌اش را حرکت داده است.

Percy

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از pace.com مریخ‌نورد «استقامت» (Perseverance) در ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) بر روی سیاره سرخ نشست تا به دنبال رد پایی حیاتی احتمالی باستانی روی مریخ بگردد و نمونه‌هایی از سنگ‌های سیاره را گردآوری کند تا یک سفینه فضایی بعدی آن را برای بررسی بسیار بیشتر به کره زمین بازگرداند.

اما پیش از اینکه این ربات شش‌چرخه به اندازه یک ماشین که  به طور خودمانی «پرسی» نامیده می‌شود، ماجراجویی‌های علمی‌اش را شروع کند، باید اول خودش را گرم کند، یا به عبارت دیگر اجزایش را امتحان کند تا ثابت شود که هیچ چیز در حین فرود مخاطره‌آمیزش آسیب ندیده است.

کارشناسان ناسا روز چهارشنبه ۱۳ اسفند در حساب توئیتری مربوط به «استقامت» از قول او  نوشتند: «این هفته کلی چکاپ سلامتی کرده‌ام و دارم آماده کار کردن می‌شوم. من همه وظایف آماه در فهرستم را چک کردم، از جمله آزمایش‌های ابزارها، تصویربرداری و حرکت دادن بازویم. دارم خودم را برای یک ماراتون علمی گرم می‌کنم.»

بازوی رباتی «استقامت» اکنون که برای نخستین بار در سطح مریخ حرکت داده شده است، می‌تواند تا درازای ۲.۱ متر باز  شود و مجموعه‌ای از ابزارها را در دست بگیرد.

از جمله مهترین این ابزارها مته‌ای است که برای گردآوری نمونه‌های از سنگ‌های مریخ به کار می‌رود. این مته سه سر متفاوت دارد که برای کارهای متفاوت به کار می‌روند. این بازو همچنین دارای ابزارهای مهم آنالیز است که مریخ‌گرد برای مانور دادن برای هدف قرار دادن سنگ‌ها به آنها نیاز دارد.

آزمایش کردن حرکت بازوی رباتی شاخص مهمی بود که مریخ‌گرد باید در ۳۰ روز اول مریخی‌اش (هر روز مریخی اندکی بیشتر از روز زمینی است) به آن می‌رسید. هنگامی که این مرحله آمادگی «استقامت» با موفقیت به پایان برسد، پرواز آزمایشی همراه رباتی‌اش، یک بالگرد کوچک که «نبوغ» نامیده می‌شود، انجام نخستین پرواز با موتور بر روی سیاره‌ای به جز زمین را انجام خواهد داد.

کد خبر 588887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha