با استفاده از ۱۰ روش می‌توانید به اثبات حرف‌های خود برسید.

روانشناسی - شخصیت

به گزارش همشهری‌آنلاین، تنها تعداد کمی از افراد در مواقع صحبت می‌توانند دیگران را متقاعد کنند. توانایی قانع کردن دیگران بسیار کاربردی است و در بسیاری از موقعیت‌ها کار افراد را راه می‌اندازد. در ادامه ۱۰ روش برای متقاعد کردن دیگران آورده شده است.

۱. حضوری درخواست کنید

درخواست انجام کار از دیگران توسط ایمیل آسان است، اما اگر واقعاً به انجام آن احتیاج دارید، باید حضوری از آن‌ها درخواست کنید. تحقیقات جدید از دانشگاه واترلو در کانادا نشان داده است که قرار دادن کسی در موقعیت انجام شده به احتمال زیاد موفقیت آمیز است، حتی اگر او را در رودربایستی قرار دهد. اساساً، هنگامی که از شخصی درخواستی دارید و رو در رو از او تقاضا می‌کنید، رد کردن آن غیرمنطقی است.

۲. به دشمنان خود لطف کنید

بر اساس "ثر بنجامین فرانکلین، اگر کسی را دارید که واقعاً از او بدتان می‌آید یا او از شما بیزار است، باید از این حس خود صرف نظر کنید و به او لطف کنید. اقداماتی ساده مانند سرو قهوه یا چای برای آن‌ها یا پرسیدن اینکه آیا آن‌ها به کمک نیاز دارند، به طرز موثری نوع نگرش آن‌ها را عوض می‌کند. اینگونه خود را موظف می‌دانند لطف‌تان را پس دهند و مهم نیست هدیه چقدر کوچک باشد، آن‌ها خودشان را مدیون شما می‌بینند.

۳. زبان بدن را بیاموزید

اگر واقعاً می‌خواهید شخصی را در یک مکالمه ترغیب کنید، سعی کنید زبان بدن او مانند حالت ایستادن، لمس چانه یا فرو بردن دست در مو را تقلید کنید. این حرکت به عنوان «اثر آفتاب‌پرست» شناخته می‌شود و کارشناسان معتقدند به شما کمک می‌کند با ایجاد احساس روبه‌رو شدن با هم‌سرشت خود در مردم، آن‌ها را کنترل کنید.

۴. درخواست‌های ابلهانه را تا پایان روز رها کنید

اگر لازم است از مافوق خود تقاضایی ابلهانه داشته باشید، مانند مرخصی در یک روز شلوغ کاری، بهتر است تا پایان روز که احتمالاً برای مقابله با آن خیلی خسته است، منتظر بمانید. این روش معمولاً در بازجویی‌های پلیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. جایی که سال‌های طولانی انتظار، فرد مظنون را خسته و احتمال اعتراف آن‌ها را بیشتر می‌کند. در برخی شرایط، این تکنیک حتی می‌تواند اعترافات کاذب یا پاسخ‌های «بله» نادرستی را به همراه داشته باشد که در آن پاسخ‌دهنده سعی می‌کند سوالات زود پایان یابند.

۵. برای برنده شدن در بحث، سریع‌تر صحبت کنید

افرادی که سریع و با اعتماد به نفس صحبت می‌کنند بسیار متقاعدکننده‌تر هستند، زیرا آن‌ها به معنای واقعی کلمه اطلاعات را سریع‌تر از آنکه شنونده بتواند ارزیابی کند، انتقال می‌دهند. این همان فرضیه‌ای است که بسیاری از معلمان و فروشندگان طبق آن سخنرانی می‌کنند؛ زیرا کاملاً می‌دانند با گفت‌وگوی سریع می‌توانند توهم دانش همه‌جانبه و پیوندهای «منطقی» ایجاد کنند.

۶. بر آنچه به آن‌ها می‌رسد تاکید کنید

اگر در حال معامله با شخصی هستید، اکثر قریب به اتفاق مکالمه شما باید درمورد سودی باشد که نصیب او می‌شود. این یک تکنیک کلاسیک است که باعث می‌شود شنونده بیشتر وقت خود را صرف تصور یک سناریوی فرضی کند که در آن برنده است. این کار برای فروشندگان ماشین‌های دست دوم است که اغلب سعی می‌کنند زندگی‌تان را با داشتن ماشین برایتان توصیف کنند و شما را برای خریدن ماشین بدون گفتن بدهی‌ای که به گردن‌تان گذاشته می‌شود، راضی کنند.

۷. همیشه از نام افراد استفاده کنید

انسان‌ها اساساً افرادی خودخواه هستند و نام‌های ما بخش عمده‌ای از کسی را که فکر می‌کنیم هستیم تشکیل می‌دهند. روان‌شناسان دریافته‌اند استفاده مکرر از نام شخص در مکالمه باعث می‌شود آنچه می‌خواهید انجام دهد، زیرا معتقد است شما واقعاً او را دوست دارید. برای مثال، به جای اینکه بپرسید «آیا می‌توانید ماشین من را بشویید؟ شما همیشه عالی انجام می‌دهید» از این جمله‌ استفاده کنید: «دیوید، می‌توانید ماشین من را بشویید؟ هر وقت آن را می‌شویید، عالی به نظر می‌رسد.»

۸. هدف‌تان را بالاتر از چیزی که می‌خواهید قرار دهید

به احتمال زیاد اکثر ما درخواست‌های معمولی را ارائه می‌دهیم تا مورد پسند واقع شود، اما به گفته کارشناسان این که دیگران به این باور برسند که شما سازش می‌کنید، کلید رسیدن به خواسته شماست. به عنوان مثال بگویید می‌خواهید ۱۰۰هزار نفر صفحه فیس‌بوک شما را دنبال کنند بهتر است از یک استاد راهنمای شبکه‌های اجتماعی بپرسید به ۵۰۰هزار نفر احتیاج دارید و سپس وقتی ۱۰۰هزار گرفتید سازش نشان دهید. با ارائه یک گزینه غیرواقعی، به طور خودکار به درخواست اصلی خود می‌رسید.

۹. تظاهر کنید نصیحت و مشاوره از طرف شخصی بسیار محترم است

با ارائه توصیه‌های شخصی خود به عنوان شخصی که مورد احترام است مانند پدر یا یک متخصص برجسته، احتمال انجام دادن کار توسط فردی که می‌خواهید، بیشتر است. این به این دلیل است که ارائه اطلاعات به عنوان نقل قول، آن را بسیار ارزشمندتر به نظر می‌رساند.

۱۰. سرتان را هنگام توضیح دادن، تکان دهید

با تکان دادن سرتان درحالی‌که چیزی را توضیح می‌دهید، به شخص مقابل این تصور را می‌دهید که درمورد چیزی که صحبت می‌کنید، اطلاعات کامل دارید. این پدیده در «اثر آفتاب‌پرست» فرو می‌رود؛ یعنی طرف مقابل مانند شما می‌شود، زیرا او نیز احتمالاً سر تکان دادن شما را تقلید می‌کند و خود را گول می‌زند و وانمود می‌کند تمام حرف‌های شما را می‌فهمد و در جریان اتفاقات در حال رخ دادن، است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 588267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 12
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • بابادی IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    18 3
    سپاس
  • هانیه IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    13 5
    واقعا خوب بود تکنیک های خومه
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    7 6
    عالیه من زمانی که این تکنیک‌ها و انجام میدم واقعا موفق میشم
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    10 4
    خوب نبود
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    10 7
    روشها ضمن اینکه دیگران را ترغیب به انجام کار کند باید درست هم باشند نه با هر روشی که هم دزدیه و هم کلاهبرداری
  • Kimį IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    12 10
    عالی بود و کاربردی