پس از تذکر نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی دقایقی جو مجلس متشنج شد. 

جلسه  9 آذر مجلس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش هزینه‌ای، محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز که به عنوان مخالف پیشنهادی قصد صحبت داشت در ابتدا خواستار بیان تذکری شد. 

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به او گفت که این موضوع تبدیل به رویه‌ای شده است که نمایندگان در ابتدای صحبت‌های خود یک تذکر را بیان می‌کنند و از صباغیان خواست که توضیحاتش را در بیان مخالف پیشنهاد بیان کند. 

در واکنش، صباغیان خطاب به قالیباف اظهار کرد: آقای قالیباف بگذارید حرفم را بزنم یک رویه‌ای ایجاد کرده‌ایم که پیشنهاد دهنده باید در جایگاه هیات رییسه حاضر شده و نامش را بنویسد و به شما بگوید تا اجازه طرح پیشنهاد را بدهید. این ذلت و خواری نمایندگان است که باید به شما التماس کنند. 

وی ادامه داد: از طرف دیگر یک رویه‌ای ایجاد کرده‌اید که پیشنهاد نمایندگان را از سیستم حذف می‌کنید این مجلس دفعه اولی نیست که در آن بودجه بررسی می‌شود، آقای قالیباف اینجا مجلس است و پادگان نظامی نیست همه ما نماینده مردم هستیم، شما هم نماینده مجلس هستید و نماینده برتر نیستید، همه باید به وظایف نمایندگی‌مان عمل کنیم. 

نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای قالیباف شما در مجلس یک حزب تشکیل داده‌اید که کسی نمی‌تواند حرف بزند، یک فراکسیون برای خود تشکیل داده‌اید آیین‌نامه هم به درستی اجرا نمی‌شود شما یک نماینده مثل سایر نمایندگان هستید باید اجازه دهید که ما صحبت کنیم شما فقط مجری مجلس شورای اسلامی هستید. 

صباغیان با فریاد صحبت‌هایش را بیان می‌کرد که همین فریادها و جمع شدن تعدادی از نمایندگان دور صندلی او برای دقایقی جو مجلس را متشنج کرده بود، به گونه‌ای که تعدادی از نمایندگان در واکنش به صحبت‌های او با صدای بلند اعتراض می‌کردند. 

امیرآبادی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از نمایندگانی که اطراف صباغیان جمع شده بودند خواست که او را به آرامش دعوت کنند. 

صباغیان در ادامه‌ صحبت‌هایش اظهار کرد: هیات رییسه حق حذف هیچ پیشنهادی را ندارد و باید طبق آیین‌نامه عمل کند اگر مشکل در تعداد زیاد پیشنهاد است تدبیری بیندیشید نه این‌که آن‌ها را حذف کنید. انتظار ما از رئیس مجلس شورای اسلامی اجرای آیین‌نامه است. 

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر صباغیان گفت: در ابتدا از همه نمایندگان می‌خواهم که اجازه دهند آقای صباغیان صحبت‌هایش را مطرح کند اشکالاتی به حرف ایشان وجود داشت که خود مجلس به آن عکس‌العمل نشان داد اما در عمل درخواست من این است که همیشه اجازه دهید حرف مخالف شنیده شود. 

وی ادامه داد: البته آقای صباغیان هم باید قانون را رعایت کنند، ایشان قرار بود در مقام مخالف صحبت کنند اما تذکری بیان کرد که این خلاف آیین‌نامه است. درباره محتویات صحبت‌های ایشان چون خطاب به شخص بنده بود حرفی نمی‌زنم و تذکر هفتاد و پنجی هم نمی‌دهم. 

بعد از صحبت‌های صباغیان، تعداد دیگری از نمایندگان به عنوان تذکر و یا در ابتدای صحبت‌هایشان به عنوان پیشنهاد دهنده مخالف و موافق از عملکرد قالیباف در مجلس شورای اسلامی دفاع کردند. 

وقتی که مجددا صباغیان قصد طرح بیان پیشنهادی را داشت تعدادی از نمایندگان در واکنش با دو دو کردن مخالفت خود را با حرف‌های پیشین او نشان دادند. 

قبل از صباغیان، خلیل بهروزی‌فر نماینده فومن در تذکری از حذف پیشنهادات نمایندگان در سامانه انتقاد کرد که در پاسخ به آن قالیباف اظهار کرد: طرح تمامی پیشنهادات نمایندگان در جلسه علنی امکان پذیر نیست و معاونت قوانین درباره وارد بودن یا نبودن اظهار نظر کرده که در سیستم ثبت شده است. 

به گزارش ایسنا، موضوع حذف پیشنهادات از سامانه به جلسه روز گذشته برمی‌گردد که طبق تصمیم هیات رییسه معاونت قوانین پیشنهاداتی که خلاف برنامه ششم توسعه است را از سامانه حذف کرده است چون طبق آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی نمایندگان اجازه طرح پیشنهاداتی را ندارند که مغایر با آیین‌نامه است. 

کد خبر 588226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    2 1
    احزاب نداریم.