سحر قاسم نژاد: همه گوشی به دست‌ها و به قول مخابراتی‌ها، کاربران تلفن همراه از مدت‌ها پیش به ناچار این واقعیت تلخ را پذیرفته‌اند که هنگام خرید گوشی موبایل فکر خرید جنس غیرقاچاق با گارانتی اصلی را هم به سرشان راه ندهند.

به عبارت بهتر، در شرایطی که فقط 20 درصد نیاز بازار از طریق مبادی قانونی وارد می‌شود نمی‌توان اصولا چنین توقع بی‌جایی از فروشنده‌ها داشت.

در نتیجه فعلا قریب به اتفاق مشتری‌های سیم‌کارت‌های دائم و موقت ترجیح می‌دهند از سؤال و جواب بی‌ثمر با فروشنده صرف‌نظر کنند و صحت خرید خود را به بخت و اقبالشان بسپارند اما نکته جالب‌تر اینکه معمولا وقتی گوشی‌های تازه از راه رسیده به‌علت یا بی‌علت دچار سکته می‌شوند و به روغن سوزی می‌افتند اکثر قریب به اتفاق برگه‌های رنگ به رنگ گارانتی یا همان ضمانت بعد از فروش متفرقه از آب در می‌آیند به همین علت صاحبان گوشی که اساسا اطمینانی به عملکرد این شرکت‌های خدماتی ندارند یا قید مراجعه و پیگیری را می‌زنند یا اینکه زحمت راه را بر خود هموار می‌کنند که دراین صورت هم متوجه می‌شوند که اصولا 99‌درصد گوشی‌ها، بیماریشان ویروسی است و مشمول گارانتی نمی‌شود.

اما خبر خوب اینکه انجمن فروشندگان سیم کارت گوشی و لوازم جانبی تصمیم گرفته به‌زودی با راه‌اندازی یک شرکت تعاونی عرضه‌کننده گوشی و لوازم جانبی خریداران را از بلاتکلیفی نجات دهد. افشار فروتن لاریجانی رئیس این انجمن به همشهری می‌گوید: شرکت تعاونی بعد ازتاسیس و برای توزیع سالم، گوشی و لوازم جانبی وارداتی مجاز با گارانتی اصلی را  به خریداران عرضه خواهد کرد.

بازار نه چندان گرم

لاریجانی  بازار سیم کارت‌های تازه از راه رسیده«همراه اول» یا همان سیم کارت‌های 150 هزار تومانی را نه چندان گرم توصیف می‌کند و می‌افزاید: محدودیت‌های این سیم کارت‌های شبه‌اعتباری مانع از استقبال چشمگیر بازار شده است.

او تاکید می‌کند: البته در بازار رقابتی فعلی که خریدار حق انتخاب را براساس نیاز و سلیقه برای خود محفوظ می‌داند نمی‌توان هجوم متقاضیان را هم انتظار داشت.

رئیس انجمن فروشندگان سیم کارت ادامه می‌دهد: سقف اعتبار 20 هزار تومانی و لزوم سپرده گذاری برای استفاده بیشتر از خدمات از دیگر دلایلی است که اقبال بازار را از سیم کارت‌های جدید کاهش داده،  هر چند که با توجه به زمان اندک سپری شده از عرضه شاید فعلا زمان مناسبی برای اظهار نظر در این خصوص نباشد.

گوشی‌های تجملی

هستند کسانی که معتقدند اگر در خانه چند میلیاردی زندگی می‌کنی خودروی چند صد میلیونی سوار می‌شوی و لباس‌های ما رک دار چند صد هزار تومانی می‌پوشی باید گوشی منحصر به فرد چند میلیونی هم به دست بگیری تا به‌اصطلاح جنست جور شود.البته تولید‌کننده های«مد» و گوشی تلفن همراه چند وقتی است که دست به دست هم داده‌اند تا محصولی تجملی به بازار بفرستند. در حال حاضر هم پای این تولیدات تازه به دوران رسیده به داخل مرزها باز شده تا قسمتی از بازار گوشی همراه ایران آن طور که می‌گویند «فشن» شود.

بنابراین وبا این اوصاف از شنیدن این خبر شگفت زده نشوید: یک گوشی تلفن همراه که در بدنه و قسمت‌های مختلف آن سنگ‌های قیمتی به کار رفته در بازار تهران 450 میلیون ریال قیمت دارد. البته این تمام داستان نیست: گوشی‌های گران قیمت در بازار بیشتر به سفارش تولید‌کنندگان معروف پوشاک مثل ور ساچه، گوچی وD&G ساخته و عرضه می‌شوند. این گوشی‌ها هیچ ویژگی فنی منحصر به فردی ندارند بیشتر از سری 8800 نوکیا است.

بعضی از گزارش‌ها هم حکایت از آن دارد که گوشی‌های مارک فراری انگلیس از یک میلیون و 400 هزار تا 10 میلیون تومان بسته به قلابی و اصلی بودن آن قیمت دارد. قیمت گوشی‌های نوکیا سری 8800  که  قابی طلایی دارد هم به 3 میلیون و 500 هزار تومان می‌رسد.

البته رئیس انجمن سیم کارت گوشی و لوازم جانبی در این‌باره می‌گوید: با توجه به تقاضای محدود برای این نوع از گوشی‌ها بعید به‌نظر می‌رسد نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های تولید‌کننده اقدام به واردات آنها کنند، بنابراین احتمالا اکثریت این گوشی از طریق مبادی قانونی وارد کشور نشده است هر چند که قطعا بعضی از شرکت‌ها به‌صورت بسیار محدود نمونه‌هایی را وارد بازار کرده‌اند. افشار فروتن لاریجانی تاکید می‌کند: این گوشی‌ها از هیچ نوع ویژگی فنی منحصر به فردی بهره‌مند نیست و صرفا جنبه تجملی دارد.

کد خبر 58817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز