علی ابراهیمی: در هفته‌های اخیر، معاون طرح و مهندسی شرکت ارتباطات سیار در گفت‌وگو با موبنا واگذاری سیم‌کارت‌های 150 هزار تومانی همراه اول را مستلزم ایجاد ظرفیت مناسب شبکه تلفن همراه در این اپراتور دانسته است.

 این دومین مسئول شرکت مخابرات است که در مورد عملی نبودن واگذاری سیم‌کارت‌های 150 هزار‌تومانی در زمانی اعلام نظر می‌کند که هنوز اظهارات رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات در گوش بسیاری از متقاضیان خدمات تلفن‌ همراه کشور طنین انداز است. 

گرچه شرکت ارتباطات سیار شرکتی است که در چارچوب شرکت مخابرات ایران در‌حال خصوصی سازی است اما هنوز مشخص نیست ساختار این شرکت چه زمانی از یک شرکت دولتی به شرکتی خصوصی و متعهد به مقررات بازار رقابتی تبدیل می‌شود.

اعلام عرضه سیم‌ کارت‌‌های 150 هزار تومانی توسط اپراتور اول در واقع موجب کاهش ارزش سیم‌کارت‌های دولتی در بازار شد و تقاضا برای خدمات این شرکت را کاهش داد. در عین حال بسیاری از مصرف‌کنندگان با توجه به کاهش ارزش سیم‌کارت دولتی که خدمات آن با قیمت مشابه بخش خصوصی از تنوع لازم برخوردار نیست، به سوی خدمات بخش خصوصی روی‌آوردند.

رقابت نابرابر

این‌که کاهش تقاضا برای اپراتور اول، نبود امکانات فنی برای ارائه خدمات و یا محدودیتی که پروانه صادره برای این اپراتور قائل شده، زمینه عقب نشینی مدیران این شرکت را فراهم کرده، هنوز مشخص نیست. با این وجود باید به تفاوت‌هایی بین بخش خصوصی و دولتی توجه کرد. از هنگامی‌که این شرکت مشمول مقررات بخش خصوصی شود اظهار نظرهای مقامات آن می‌تواند خسارات فراوانی را به‌دنبال داشته باشد. این شرکت هنوز از فرصت‌های بیشتری نسبت به بخش خصوصی برخوردار است. برخورداری از رانت دولتی موجب شده تا خطاهایی که هر شرکت خصوصی را متضرر می کند، به این شرکت آسیبی وارد نکند.

اما هنگامی‌که قواعد بازار خصوصی براین شرکت حاکم شود دیگر نمی‌توان از اجحاف به مشترکان، ارائه‌خدمات نامناسب و غیر استاندارد، قطع شبکه بدون هیچ عذرخواهی، هشدار‌ها، وعده برقراری خدمات اینترنتی و تاخیر چند ساله در آن، دریافت هزینه‌های غیر معقول از مشترکان و بسیاری از خطاهایی که امروز هیچ بار مالی برای این شرکت ندارد، چشم پوشی کرد.  مسئله دیگر تورم نیروی انسانی در این شرکت است. موضوعی که متأسفانه گرفتاری بزرگ همه شرکت‌‌های دولتی است و هنگام خصوصی شدن بار‌سنگین مالی را بر این شرکت‌ها تحمیل خواهد کرد.

اپراتور سوم

همچنین قرار است امسال مزایده اپراتور سوم تلفن همراه برگزار‌شود. امید می رود که دست‌اندر‌کاران برگزاری این مزایده به‌گونه‌ای عمل‌کنند تا شرکت‌های معتبر و بزرگ در این مزایده شرکت کرده و هم اعتبار مزایده مذکور زیر سؤال نرفته و هم در یک رقابت سالم بهترین اپراتور برای ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه در کشور برگزیده شود. با توجه به شرکت‌‌هایی که تاکنون برای حضور در مزایده اپراتور سوم اعلام آمادگی کرده‌اند، امید نمی‌رود که شرکت معتبری در این مزایده مشارکت کند. از 3 شرکت خارجی و یک شرکت ایرانی که به‌صورت کنسرسیوم قصد شرکت در این مزایده را دارند، هیچ کدام از جمله شرکت‌های معتبر و بین‌المللی مطرح در این بخش نیستند.

کد خبر 53234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز