یک موشک شرکت اسپیس‌ایکس مجموعه‌ی دیگری از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک را بامداد روز سه‌شنبه ۱۲ اسفند به فضا خواهد برد.

موشك استارلينك

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از اسپیس، شرکت اسپیس‌ایکس می‌گوید: «موشک فالکون ۹ تنها ۹۰ ثانیه با پرتاب فاصله داشت تا ۶۰ ماهواره‌ی استارلینک را از مجتمع پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی در کیپ کاناورال فلوریدا به فضا ببرد اما به صورت خودکار این پرواز متوقف شد.»

اندی تران، ناظر تولید اسپیس‌ایکس در طول پخش زنده‌ این پرتاب گفت: «به طور کلی موشک و محموله‌ی همراه آن در وضعیت خوبی قرار دارند و فرصت مناسب برای پرتاب در تاریخ ۱ مارس (۱۱ اسفند)  ساعت ۲۰:۱۵ به وقت ساحل شرقی آمریکا (۴:۴۵ دقیقه بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) خواهد بود.

لغو پرتاب روز یکشنبه آخرین تاخیری است که  این ماموریت استارلینک تجربه می‌کند. این ماموریت در ابتدا قرار بود در اوایل ماه فوریه انجام شود اما به دلیل شرایط جوی نامناسب و مشکلات نرم‌افزاری لغو شد.

این ماموریت با نام «استارلینک ۱۷»، بیستمین ماموریت استارلینک و ششمین پرتاب این شرکت در سال ۲۰۲۱ خواهد بود. اسپیس‌ایکس در حال حاضر ۱۰۰۰ ماهواره استارلینک در مدار دارد و قصد دارد با تشکیل یک مجموعه ماهواره در فضا،  اینترنت پر سرعت جهانی مخصوصا برای نقاط دور افتاده ایجاد کند.

اسپیس‌ایکس ۶۰ ماهواره اینترنتی جدید استارلینک را پرتاب کرد| شمار ماهواره‌های اینترنتی از ۱۰۰۰ گذشت

موشک فالکونی که استارلینک ۱۷ را به فضا می‌برد شامل یک بخش بوستر (تقویت‌کننده) یا مرحله اول است که تاکنون هفت پرواز انجام داده و ماموریت‌های به مدار فرستادن ماهوره‌های ایریدیوم-۸، تل‌استار ۱۸ و «ونتیج» (Vantage) را به علاوه‌ی پنج پرواز جداگانه‌ی استارلینک به سرانجام رسانده است.

این موشک بوستر به زودی سومین موشکی خواهد بود که هشت سفر به مدار زمین انجام داده است و اگر همه‌چیز به درستی پیش برود بر روی سکوی شناور در اقیانوس اطلس فرود خواهد آمد تا مجدد مورد استفاده قرار گیرد. موشک‌های فالکون ۹ اسپیس‌ایکس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ۱۰ پرواز مجدد انجام دهند. این موضوع بخشی از برنامه‌ی کاهش هزینه‌ی شرکت برای پرتاب موشک به فضا با قابلت استفاده مجدد است.

علاوه بر بخش بوستر، بخش محموله‌ی این موشک نیز چندبار مصرف است. نیمی از موشک سومین پرواز خود را انجام می‌دهد، در حالی که نیم دیگر چهارمین پرواز خود را تجربه می‌کند. دو کشتی GO Searcher و GO Navigator شرکت اسپیس‌ایکس نیز برای بازیابی این قطعات مستقر شده‌اند.

طبق گفته‌ی اسکادران چهل‌وپنجم هواشناسی نیروی فضایی ایالات متحده آمریکا، به احتمال ۷۵ درصد هوای دوشنبه شب برای پرتاب موشک اسپیس‌ایکس مناسب خواهد بود.

کد خبر 588029
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha