رویداد بین‌المللی مد و لباس «فجر» برای نخستین بار در مجموعه فرهنگی و هنری برج «آزادی» برگزار شد.

توليد كنندگان وطني

همشهری آنلاین_سحر جعفریان:  رویدادی که در هفته پایانی بهمن ماه، پای بسیاری از مسئولان و مدیران حوزه پوشاک بومی و ملی، طراحان و تولیدکنندگان لباس، صاحبان برندهای مطرح ایرانی را به سالن‌های اصلی این نماد سنگی پایتخت در نهمین تکه از آن بازکرد. رویداد و جشنواره‌ای که امسال با نگاه ویژه به بازخوانی پوشش‌های دیار «کاشان» و با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت‌کننده داخلی و خارجی طراح و تولیدکننده برگزار شد تا با گرد هم آوردن فعالان عرصه مد و لباس به احیا و اعتلای صنعت پوشاک ایرانی مدد رسانند. در گزارش زیر ضمن گفت‌وگو با مسئولان و کارشناسان مد و لباس، ظرفیت بزرگ‌ترین برج قدیمی شهر و منطقه را با هدف برگزاری «رویداد» و فستیوال‌های ملی و بین‌المللی بررسی کرده‌ایم.  

  • از لباس بومی تا اداری

تـولیدکنندگان وطنی را حمایت کنید

مانکن‌های چوبی و فلزی که با رخت و پوشش‌های متنوع ایرانی آراسته شده‌اند، تقریباً همه قسمت‌های سالن‌های اصلی مجموعه برج آزادی را پر کرده‌اند. لباس‌های بومی و محلی، مجلسی و رسمی، اداری و مذهبی، کیف و کفش، زیورآلات و بالاپوش‌های مردانه با پارچه‌های رنگ به رنگ، ویترین‌های عفاف و حجاب، همگی از بخش‌های مختلف و پربازدید این ایونت بین‌المللی هستند که هر یک، بازدیدکنندگان ویژه خود را دارند.

به هر سو که چشم می‌چرخد، عکاسان تند تند شاتر می‌زنند و خبرنگاران با شتاب به دنبال مسئولان برگزاری رویدادمی‌دوند. تولیدکنندگان و طراحان هر یک، کنار محصول خود آماده ایستاده‌اند تا سؤال‌های‌گاه تکراری وگاه چالشی بازدیدکنندگان را پاسخ دهند. اینجا هم رعایت نیم‌بند فاصله‌گذاری‌های فیزیکی و بهداشتی، زدن ماسک و مدام آغشته کردن دست‌ها به الکل در کنار «وبینار» برگزار شدن بخش‌هایی مانند نشست‌های تخصصی، شیوع «کرونا» ی وحشی را یادآور می‌شود. ۲۸ تا ۳۰ بهمن ماه، برج آزای پذیرای مهمانان جشنواره پوشاک ایرانی بود.  

  • تنوع هنر ایرانی روی پارچه‌ها

تـولیدکنندگان وطنی را حمایت کنید

کارگروه تخصصی مد و لباس ایران از سال ۱۳۸۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی وقت، کار خود را آغاز کرد تا فرهنگ پوشش ایرانی که یکی از دیرپاترین جلوه‌های تلفیقی هنر و زیبایی است، بین اقشار مختلف جامعه نهادینه شود.

«سیده مرضیه شفاپور»، دبیر کارگروه تخصصی دهمین جشنواره مد و لباس، با تأکید بر هدایت تولیدکنندگان و طراحان پوشاک به سوی تولید و طراحی طرح‌های بومی و اسلامی می‌گوید: «با توجه به تنوع پارچه در ایران و زینت آنها با انواع هنر مانند سوزن‌دوزی، سنگ‌دوزی، منجوق‌دوزی، پولک وزی، گل‌دوزی و جواهردوزی، می‌توان در جهان حرف نخست را در صنعت پارچه و مد زد. با این تفکر، چندسالی است شعار و موضوع جشنواره‌ها را به شهر و استانی معین معطوف می‌کنیم تا فعالان حوزه مد و پارچه، آثار خود را براساس آن تولید کنند.

«ایران دخت»، «ویترین ملی» و غرفه‌هایی از ایده تا اجرا از جمله ویژگی‌های مهم جشنواره امسال بوده‌اند.» شفاپور در ادامه هم‌چنین از دلایل انتخاب مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی به‌عنوان محلی برای برگزاری بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین جشنواره پوشاک ایران می‌افزاید: «برج آزادی برجسته‌ترین نماد ترکیبی معماری و هنری در ایران و پایتخت است. همین ویژگی کافی است تا ما نیز برای برگزاری جشنواره بین‌المللی مد و لباس از آن بهره‌ببریم که باید عنوان کنم، این بهترین انتخاب بود. انتخابی که نوعی از دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی را به سود هر ۲ طرف، یعنی مجموعه برج آزادی و سامانه جامع مد و لباس کشور رقم زد.»

 اهالی و تولیدکنندگان چه می‌گویند؟  

تـولیدکنندگان وطنی را حمایت کنید

دهمین جشنواره مد و لباس در حالی برگزار شد که بسیاری از اهالی از روش برگزاری آن گلایه داشتند. «سارا محمدی» ساکن محله «استاد معین» می‌گوید: «سالی یکبار هم که در برج آزادی برنامه جالبی برگزار می‌شود، شرایط بازدید برای عموم را فراهم نمی‌کنند. می‌گویند کرونا است. اما به گمانم می‌شد با افزایش بازه زمانی برگزاری آن و نظارت بیشتر بر رفت و آمدها، مجوز بازدید علاقه‌مندان محلی را صادر کنند.»

«احمد صابری» یکی از تولیدکنندگان برند پوشاک ایرانی نیز بر این باور است: «پیش از جشنواره لباس باید به جشنواره و بازار پارچه پرداخت. کیفیت و کمیت موجود پارچه‌ها در بازار به قدری آشفته است که بر استاندارد محصولات در این عرصه اثر منفی اثر گذاشته است. این آشفتگی از قیمت پارچه تا کیفیت‌های درجه ۳ به پایین آن را شامل می‌شود. شاید برای همین است که بازخورد آثار برگزیده این جشنواره‌ها را در ویترین مغازه‌ها شاهد نیستیم. از مردم می‌خواهیم از تولیدکنندگان وطنی حمایت کنند.»

  • دروازه‌ای به دنیای فرهنگ و سنت 

تـولیدکنندگان وطنی را حمایت کنید

برج آزادی از جمله مهم‌ترین نمادهای شهری تهران و منطقه ۹ است که نه تنها دروازه ورود به شهر محسوب می‌شود که دروازه‌ای به دنیای زیبای فرهنگ و سنت است. این مؤلفه اثربخش کافی است تا بسیاری از مدیران و فعالان حوزه‌های مختلف اجتماعی، برج آزادی را برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های خود برگزینند. این را «سید عباس عظیمی»،

مدیر مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی، می‌گوید و ادامه می‌دهد: «برج آزادی با توجه به قدمت و عقبه فرهنگی، فضای معماری شگفت‌انگیز و وسیع، این ظرفیت را دارد که محلی برای اجرای رویدادهای مختلف باشد. رویدادهایی که به حیات بخشی برج آزادی در گذر از زمان و در سایه رشد تکنولوژی، ظهور معماری‌های نوین کمک می‌کند. این در حالی است که فضاهای پیرامونی برج، از دسترسی معابر گرفته تا تأمین پارکینگ نیز باید مورد توجه مدیران مرتبط قرار گیرد.»

عظیمی می‌افزاید: «سالن‌های بزرگ، گالری‌ها، کتابخانه تخصصی، موزه‌ها و آمفی‌تئاتر برج آزادی، ضمن اینکه از اماکن مهم گردشگری تهران محسوب می‌شوند، با اجرای رویدادهای تقویمی و اجتماعی در آنها می‌توان به بازآفرینی هویت پایتخت و ایجاد فضایی با نشاط و با حس تعلق افزوده پرداخت. ما در مجموعه برج آزادی تمایل و توانایی استقبال از تجمعات فرهنگی و هنری را داریم.»

کد خبر 587692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha