یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
۰ نفر

نسا خلخالی-‌ ارومیه – خبرنگار: در آخرین روزهای تابستان و فقط چند روز مانده به بازگشایی مدارس تب و تاب آماده شدن دانش‌آموزان برای فصل تحصیلی جدید داغ شده است. با توجه به گرانی بی‌سابقه سبد خرید مدرسه در این ایام خانواده‌ها هم با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

رخت گران  مدرسه

نوشت‌افزار و دفتر و قلم، کیف و کوله‌ و کفش‌هایی که نسبت به سال گذشته با چند برابر قیمت عرضه می‌شوند. در این میان رئیس اتحادیه پوشاک و خیاطان ارومیه هم از افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت لباس فرم مدارس در ارومیه خبر می‌دهد که به چالش اقتصادی جدید برای خانواده‌ها تبدیل شده است. وضعیت بد اقتصادی جامعه بر کسی پوشیده نیست و انتظار می‌رود در شرایط موجود مسئولان بیش از پیش به فکر مردم باشند و با حمایت از آحاد ملت در کنارشان باشند. بی‌شک تحصیل یکی از مهم‌ترین اصول زندگی هر فرد است که نمی‌توان از آن چشم پوشید. مسئولان نیز همواره بر لزوم تحصیل تک‌تک کودکان اعم از برخوردار و کم‌برخوردار تاکید می‌کنند. اما این مساله با بالا رفتن روزانه هزینه‌های تحصیل هم همراه شده است. در گرانی لباس‌های فرم مدارس، خانواده‌ها گلایه‌مند و دلزده از خریدهای اجباری صحبت‌های مختلفی را درباره حذف چنین مخارجی مطرح می‌کنند.  

  • لباس‌هایی که ‌اندازه دانش‌آموزان نیست

یکی از شهروندان ارومیه‌ای که فرزندش امسال وارد کلاس دوم ابتدایی می‌شود، به همشهری می‌گوید: قیمت لباس‌های فرم مدارس نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است. به طوری که سال گذشته این پوشاک ۴۴ هزار تومان بود اما امسال ۱۰۰ هزار تومان بابت لباس فرم دخترم پرداخت کردم. هنوز هم هیچ لباسی دریافت نکرده‌ام تا ببنیم چه کیفیتی دارد.  

«طاهره زینالی» از نحوه خرید لباس‌های فرم مدارس گلایه می‌کند و می‌گوید: ابتدا که به مدرسه مراجعه کردم آدرس یک تولیدی را دادند و تاکید کردند حتما باید از این واحد تولیدی خرید کنید. آن‌ها تاکید داشتند برای ‌اندازه‌گیری فورا به این محل مراجعه کنیم اما وقتی به واحد تولیدی مراجعه کردم چند دست لباس آماده را به تن دخترم کردند و گفتند باید یکی از این سایزها را انتخاب کنید چراکه ما سری‌دوز هستیم و تک‌دوزی نداریم.  

وی ادامه می‌دهد: حتی کوچک‌ترین سایز موجود هم برای دختر من خیلی بزرگ است و وقتی خواستم سایزش را کوچک‌تر کنند ۱۰۰ هزار تومان دیگر نیز طلب کردند و گفتند هزینه دوخت لباس فرم با سایز مخصوص ۲۰۰ هزار تومان است و به هیچ وجه حتی کوچک‌ترین تغییری در سایز لباس‌ها نمی‌دهیم. حال سوال این‌جاست که اگر قرار است لباس‌های فرم با سایز فرزندانمان دوخته نشود چرا ما را مجبور به خرید از تولیدی‌های مشخص‌شده می‌کنند، در حالی که هزینه دوخت لباس فرم در خیاطی‌های تک‌دوز به مراتب کمتر است.

این شهروند تاکید می‌کند: در همه جای دنیا ابتدا جنس را تحویل می‌گیرند و بعد هزینه را پرداخت می‌کنند یا تنها مبلغ کمی را به ودیعه می‌دهند اما واحدهای تولیدی مشخص‌شده با این‌که به گفته خودشان سری‌دوز هستند و اجناسشان آماده است، تمامی هزینه را دریافت می‌کنند و پس از گذشت چند هفته هنوز لباس‌ها را تحویل نداده‌اند. لباسی که پس از تحویل آن باید به یک خیاطی مراجعه و آن را برای ‌اندازه شدن سایز دخترم کوچک‌تر کنم.  

  • افزایش هزینه‌های تحصیل

یکی دیگر از شهروندان که فرزندش امسال در پایه هفتم تحصیل خواهد کرد، می‌گوید: تاکنون برای لوازم‌التحریر فرزندم مبلغی افزون بر ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کرده‌ام. حالا هم که برای خرید روپوش مدرسه آمده‌ام ۲۵۰ هزار تومان پول می‌خواهند. آیا این انصاف است؟   «رحیم اشرفی» ادامه می‌دهد: چرا مسئولان به فکر مردم نیستند؟ مگر ما چقدر درآمد داریم که روزبه‌روز هزینه‌های تحصیل را بالا می‌برند؟ به جز این هزینه‌ها باید پول کتاب‌های درسی و مبلغی هم به مدرسه در زمان ثبت‌نام بپردازیم. هنوز سال تحصیلی شروع نشده نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای مدرسه رفتن فرزند بزرگ و ۹۰۰ هزار تومان برای فرزند کوچکم هزینه کرده‌ام. مبلغی که در طول سال چند برابر هم خواهد شد و باید مخارج دیگر هم در نظر گرفته شود. اگر این شرایط ادامه پیدا کند دیگر توانایی پرداخت هزینه‌ها را نخواهم داشت و باید فرزندانم ترک تحصیل کنند.  

  • معرفی متخلفان به بازرسان 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان ارومیه با تاکید بر این‌که نوسانات اخیر ارزی در کشور باعث افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی یک دست لباس فرم مدارس شده است، اظهار می‌کند: از سال گذشته تاکنون قیمت مواد اولیه مانند نخ، سوزن و دکمه ۳ برابر شده که در افزایش قیمت لباس فرم مدارس موثر بوده است؛ البته ‌از ۵ ماه گذشته تاکنون قیمت لباس‌های فرم مدارس ابتدایی تغییری نکرده است. در مورد مدارس متوسطه هیچ نظری ندارم.  

«داوود پورعلی» می‌افزاید: چند مورد شکایت گران‌فروشی و سایزبندی داشتیم که با پیگیری‌های لازم مشکل حل شد. از شهروندان خواهشمندیم در صورت وجود هرنوع شکایتی به اتحادیه مراجعه کنند یا بازرسان اتحادیه و سازمان صنعت، معدن و تجارت را که به طور مشترک از واحدهای تولیدی بازرسی می‌کنند، در جریان شکایاتشان بگذارند.  وی از ادامه روند دوخت لباس‌های فرم برای ۱۲۰ هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی توسط ۹۱ واحد تولیدی در ارومیه خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به گران شدن قیمت پارچه، دکمه، نخ و سوزن افزایش قیمت لباس فرم مدارس دور از انتظار نبود.  

  • تعطیلی ۹ واحد تولیدی به علت گرانی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان ارومیه قیمت هر یک دست لباس فرم مقطع ابتدایی را تا ۱۲۰ هزار تومان اعلام و اظهار می‌کند: شرایط اقتصادی جامعه اصلاً خوب نیست و تاکنون ۹ واحد تولیدی این شهرستان را به تعطیلی کشانده است. در صورت ادامه این روند شاهد افزایش هرچه بیشتر شغل‌های کاذب خواهیم بود و دولت باید کاری کند.  

پورعلی درباره حمایت‌های دولتی اظهار می‌کند: تمام مواد اولیه کارخانجات تولید پارچه وارداتی هستند و این در حالی است که بهترین کانی‌ها برای تولید پارچه در معادنمان وجود دارند و در صورت حمایت دولت برای استخراج آن‌ها می‌توانیم خودمان مواد اولیه پارچه تولید کنیم و دیگر نیازمند واردات نباشیم. چراکه اکنون با وجود تحریم‌ها در تهیه مواد اولیه پارچه با مشکلات جدی مواجه هستیم.  این مسئول با تاکید بر این‌که تمامی پارچه‌های استفاده‌شده در لباس فرم مدرسه کاملاً ایرانی است و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد، بیان می‌کند: مواد اولیه تهیه پارچه، خارجی است و کارخانه‌ها برای تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه هستند. این کمبودها از مهم‌ترین علل افزایش قیمت پارچه و در نتیجه لباس‌های فرم مدارس است.  

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان ارومیه، جلوگیری از واردات لباس فرم از سایر شهرها و حمایت از تولیدکنندگان بومی را یکی دیگر از حمایت‌های لازم می‌داند و تاکید می‌کند: فقط تولید لباس‌های فرم مقطع ابتدایی به عهده واحدهای تولیدی داخلی است و لباس‌های فرم مقطع متوسطه از سوی تولیدکنندگان پایتخت دوخته و به سایر شهرها ارسال می‌شود. ما هیچ دخالتی در دوخت، تهیه، توزیع و قیمت این لباس‌ها نداریم.  

پورعلی ادامه می‌دهد: پایین بودن کیفیت دوخت را به هیچ عنوان قبول نمی‌کنم چراکه ما بهترین دوخت پوشاک را داریم و نه‌تنها در مورد لباس‌های فرم مدارس بلکه در مورد تمامی پوشاک ما بهترین تولیدات را داریم. اما به دلیل نبود فرهنگ مصرف داخلی و اعتماد مردم به پوشاک خارجی فروشندگان در بیشتر مواقع پوشاک داخلی را به اسم پوشاک خارجی به خریداران می‌فروشند و همین امر باعث می‌شود خریداران فکر کنند کیفیت کالاهای خارجی بیشتر است در حالی که کالای مصرفی‌شان در واقع ایرانی است.  

  • ضرورت افزایش اعتماد به واحدهای تولیدی ارومیه 

پورعلی درباره نحوه نظارت بر کار تولیدی‌های دوخت لباس فرم مدرسه بیان می‌کند: اکیپ‌های سیار از طرف اتحادیه و سازمان صنعت و معدن استان بر قیمت‌گذاری و عرضه لباس نظارت دارند. تاکنون چند مورد شکایت به اتحادیه گزارش شده که بیشتر به دلیل سایزبندی و قیمت بوده که با حضور بازرسان رفع شده است.  وی با بیان این‌که در حال حاضر ۱۲۰ واحد تولیدی و تک‌دوز لباس دارای پروانه با اشتغال ۷۰۰ نفر در ارومیه فعال هستند، می‌افزاید: تعداد ۹۱ واحد تولیدی در ارومیه لباس فرم مدارس را می‌دوزند.  رئیس اتحادیه پوشاک و خیاطان ارومیه با اشاره به این‌که تولیدی‌های لباس در ارومیه در یک جنگ اقتصادی سخت به سر می‌برند، بیان می‌کند: اگر به تولیدی‌های ارومیه بها داده شود و مسئولان حمایت‌های مالی و کاری از تولیدی‌های ارومیه داشته باشند، این واحدها ظرفیت و توانایی رقابت با تولیدی‌های بزرگ کشور را دارند.  

این مسئول بر لزوم اعتماد به واحدهای تولیدی پوشاک تاکید می‌کند و می‌گوید: از دولت می‌خواهیم همان‌طور که واردات بیشتر کالاها را ممنوع کرده است، واردات پوشاک چینی و ترکیه را نیز ممنوع کند تا واحدهای تولیدی پوشاک به تعطیلی کشانده نشوند.  رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان ارومیه درباره انتقاد والدین مبنی بر حذف لباس‌های فرم مدارس هم می‌گوید: تهیه لباس فرم مدارس و نحوه تهیه و توزیع آن‌ها یک تصمیم کشوری است و ما تابع قوانین هستیم.

کد خبر 454948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha