مرمت پل «حاج محمدعلی کنی»، قدیمی‌ترین پل آجری تهران، این روزها سرعت بیشتری گرفته است.

سعيده بيداد

«محسن محمدخانی»، دبیر کارگروه فنی و عمران شوریارای محله «کن»، در این باره می‌گوید: «خوشبختانه شهرداری منطقه ۵ و سازمان زیباسازی شهرداری تهران در تلاش هستند تا مرمت این پل تاریخی را تا بهار ۱۴۰۰ به پایان برسانند. کارها با تیم نظارت به خوبی پیش می‌رود و متولی پل به همراه شورایاری محله کن بر روی آن نظارت دارند.

این پل برای اهالی محله کن از اهمیت زیادی برخوردار است. پل تاریخی که بخش مهمی از تاریخ و هویت محله را با خود همراه دارد و از سویی جزو آثاری است که در میراث فرهنگی ثبت ملی شده است.» سال ۱۳۱۲ حاج محمدعلی کنی، یکی از خیّران محله کن، پل کنونی را بر روی پل پیشین مربوط به سال ۱۲۹۰ شمسی ساخت. پل کن در دوران «قاجار» بر روی رودخانه کن احداث شد و مدت‌ها تنها راه ارتباطی روستای کن با اطراف بود.

نوروز پر باران سال ۱۳۹۸ و سیل آن سال، پل تاریخی کن را دچار آسیب جدی کرد. سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد بیش از ۳۰‌درصد پل تخریب شده است و آب پایه‌های اصلی آن را شسته است. چون هزینه مرمت پل زیاد بود، از محل موقوفات پل تأمین نمی‌شد. پس ازگذشت ماه‌ها به سبب تأمین نشدن بودجه، مرمت پل به تأخیر افتاد. پس از پیگیری اهالی و تأکید شورای شهر، شهرداری منطقه ۵ به کمک سازمان «زیباسازی شهرداری تهران»، عملیات مرمت پل آجری را به جدیت دنبال کرد و خوشبختانه بخش مهمی از پایه‌های آن ترمیم شده است.  

کد خبر 587648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha