وزیر خارجه دولت ترامپ در نشست محافظه‌کاران آمریکا از اعمال تروریسم اقتصادی بر مردم ایران دفاع کرد و در ادامه سیاست ایران هراسی گفت صلح با ایران برای آمریکا و منطقه خاورمیانه فاجعه‌بار است.

مایک پمپئو

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مایک پمپئو روز شنبه در سومین روز این نشست که در اورلاندوی فلوریدا برگزار می‌شود، این ادعا را مطرح کرد و افزود روزی که می‌خواستیم تحریم‌ها را اعمال کنیم، می‌گفتند شما نمی‌توانید جلوی ارسال پول نقد به ایران را بگیرید.

وی ادامه داد: ما این کار را کردیم و جنگی نشد. می‌گفتند اگر سفارت آمریکا را به قدس منتقل کنید، حوادث بدی رخ خواهد داد، اما این کار را انجام دادیم و باز هم جنگی در نگرفت.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه از منافع آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه دفاع کردیم، اظهار کرد: به ما گفتند نمی‌توانید اجازه دهید اسرائیل حقوق خود را داشته باشد و بر بلندی‌های جولان حاکمیت داشته باشد چرا که جنگ خواهد شد، ما این کار را کردیم و جنگی هم نشد.

پمپئو ادامه داد: به ما گفته شد نمی‌توانید صلحی بین کشورهای عربی و اسرائیل ایجاد کنید بدون اینکه غارتگری فلسطینیان را بپردازید، در این صورت جنگ جهانی سوم ایجاد خواهد شد. ما این کار را کردیم و توافق آبراهام (عادی سازی روابط) یک صلح واقعی را در خاورمیانه محقق ساخت.

وی با اشاره به رویکرد دولت بایدن برای بازگشت به توافق با ایران، اظهار کرد: به نظر می‌رسد تیم جدید از صلح با ایران حمایت می‌کنند که برای آمریکا و منطقه (خاورمیانه) یک فاجعه خواهد بود.

وزیر خارجه سابق آمریکا با یادآوری سفر خود به کره شمالی گفت: رئیس جمهوری ترامپ وقتی که مدیر سیا بودم، مرا به پیونگ‌یانگ فرستاد تا با کیم رهبر کره شمالی درباره آمادگی برای دیدار تاریخی سران در سنگاپور صحبت کنم. به یاد می‌آورید که ما در موقعیت خشم و آتش بودیم.

پمپئو افزود: ما این خشم و آتش را نه به سمت جنگ بلکه به سمت بازدارندگی بردیم. از زمان دو نشست سران در سنگاپور و هانوی، کره شمالی هیچ آزمایش موشک بالستیک و هیچ آزمایش سلاح اتمی نداشت. آزمایش به صفر رسید و این کاری بود که انجام دادیم. این یک سیاست خارجی واقعی است.

وی به آزادی سه زندانی آمریکایی در پیونگ یانگ هم اشاره کرد و ادامه داد: آمریکا اول یعنی هیچ‌گاه جنگجویانمان را فراموش نکنیم. هیچ افتخاری بیش از این وجود ندارد آمریکایی‌هایی همچون کشیش برانسون که در ترکیه برای مدت طولانی به ناحق بازداشت شده بود و همچنین بقایای سربازانمان را از کره شمالی بازگردانیم.

وزیر خارجه دولت ترامپ که در سه سال به روشنی ضدیت خود را با مردم ایران به نمایش گذاشت و به قول محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به وزیر نفرت مشهور شده بود، به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هم اشاره کرد.

پمپئو گفت: قاسم سلیمانی این ژنرال ایرانی را به یاد می‌آورید که سعی داشت برای آمریکا دردسر ایجاد کند، او در حال انجام مأموریتی بود که به آمریکایی‌ها ضربه بزند و در چند قدمی آن بود.

وی با سخره گرفتن این جمله جو بایدن که «آمریکا بازگشته است»، گفت: به چه بازگشته است؟ بازگشت به ارسال طبق‌هایی از پول نقد به ایران تا آنها موشک بسازند و ما را تهدید کنند؟

وزیر خارجه ترامپ افزود: بازگشت به عذرخواهی هنگامی که ایرانی‌ها سربازان و ملوانان ما را به زانو در می‌آورند و اسلحه بالاسرشان گرفتند؟ بازگشت به اینکه رئیس جمهوری بایدن وقت‌کشی می‌کند تا خط لوله (نورد استریم۲) را به اروپا بکشند؟

پمپئو ادامه داد: بازگشت به اینکه آمریکا را در خطر قرار دهند؟ این چیزی نیست که ما بخواهیم به آن بازگردیم. ما باید جسورانه عمل کنیم و همیشه باید آمریکا را در اولویت نخست قرار دهیم. ما نمی‌خواهیم به توافقی با چین برگردیم که مشاغل آمریکایی را از بین می‌برد.

کد خبر 587642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 103
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • جواد IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    65 14
    احسنت یک وطن پرست واقعی
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      23 48
      شما مثل این که بیشتر از اینکه ایرانی باشی آمریکایی هستی
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    55 16
    ما برجام نمیخواهیم ما پول و رونق اقتصادی و آرامش روانی میخواهیم
    • عاشوری IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      26 46
      دقیقا همین هایی که میخواهید از طریق برجام به دست می آیند
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    47 11
    چرخ سانتریفیوژ باید بچرخد اما چرخ زندگی مردم هم باید بچرخد
  • علی TR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    62 7
    خدایی درست گفته ، کاش چنتا از این انسانهای میهن پرست رو مملکت ما هم داشت
  • آخرین بازمانده IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    47 28
    این یارو پوپئو ۸سال حرف زد واسه خودش وبه هيچ جایی نرسید بازم درس عبرت نمیشه واسش.....وقتی ترامپ اونجوری کنف شد وانداختتش بیرون ،تو که دیگه جایگاهی نداری پمپئو........بزن کنار باد بیاد
  • ارش IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    38 79
    زنده باد جناب پمپو
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    26 51
    ما از خدامونه راهی که چهل ساله تلاش کردیم را از بین نبریم
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    16 58
    به خدا رهبری باید اجازه دهند تا سلاح هسته ای را دراسرع وقت بسازیم تا در صورت لزوم ودر تنگناها بتونیم خودی نشان دهیم اگه سلاح هسته ای داشته باشیم پمپیو دیگر قادر به گفتن این مزخرفات نخواهد بود .
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    37 60
    وزیر خارجه قبلی ترامپ دیگر در دولت جدید هیچ کاره است. و دیگر در کار دولت جدید دخالت نکند بهتر است! چون کسی از ایشان نظری نخواسته است! شما وزیر خارجه ترامپ بودی! نه وزیر خارجه بایدن !کاری که به شما مربوط نیست دخالت نکنی. سنگین تری!
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    29 42
    برجام مرده این دفعه چندمه میگم به امید برجام کسی نباشه که بوی تعفونش همه جارو گرفته فقط بزرگان که در راس هستند به فکر مردم باشند که سایه فقر و فحشا رو سر مردم هست با تشکر
  • ناشناس IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    46 1
    چیزهایی که شما برای کشور و مردم خود میخواهید ما هم میخواهیم نه با جنگ بلکه با صلح و احترام متقابل به عمل نه به شعار وقلدری
  • مجید IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    45 14
    اگر چین وروسیه محکم پشته ایران بودن الان این شغال امنیت جانی نداشت بخواهد زبان درازی کند از اینطرف عربستان از ترس جراعت ندارد رو حرف آمریکا حرف بزند وگرنه آمریکا خودش به تنهای توان مقابله با ایران ندارد بعد باید ایران این وزیر نفرت حذف فیزیکی کند تا درس عبرتی باشد برای کسانی که وزیر خارجه می‌شوند
  • محمد IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    34 15
    فعلا که مسئولان میگن بهتر که آمریکا به برجام بر نکرده چون جیبانون پر تر میشه