وزیر امور خارجه آلمان در اظهاراتی از جمهوری اسلامی ایران خواسته پیشنهاد برقراری دیپلماسی از سوی غرب از جمله آمریکا را به منظور احیای برجام بپذیرد.

هایکو ماس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان  در اظهاراتی از جمهوری اسلامی ایران خواست پیشنهاد برقراری دیپلماسی از سوی غرب از جمله آمریکا را به منظور احیای برجام بپذیرد.

روزنامه «ایندیپندنت» به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت، وزیر امور خارجه آلمان در این خصوص گفت: «در نهایت، ایران باید درک کند که مسئله مهم کاهش تنش و پذیرش پیشنهاد دیپلماسی روی میز، از جمله از سوی آمریکاست.»

هایکو ماس با اشاره به توافق سه ماهه بین ایران و آژانس، جمهوری اسلامی را به عدم شفافیت متهم کرد و گفت: «اما ما به همراه دیگر شرکا در توافق هسته‌ای (برجام) همچنان می‌خواهیم از این سه ماه به منظور بحث گام به گام در خصوص چگونگی بازگشت آمریکا به این توافق بهره ببریم.»

وی افزود: «(این بحث‌ها) به طور ویژه درباره ترتیب اقدامات خواهد بود؛ یعنی چه کسی باید کدام گام را بردارد تا به یک توافق کلی برسیم که در پایان آمریکا بار دیگر عضو این توافق شود.»

در توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح شده چنانچه تحریم‌ها تا سه ماه دیگر لغو نشوند همه تصاویر ضبط‌شده از فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای همیشه پاک خواهند شد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند اما در عمل هیچ گامی در این راستا برنداشته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

کد خبر 587207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 23
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 6
    دولت آلمان متهم به همکاری با رژیم جنایت کار صهیونیستی و پشتیبانی نظامی و سیاسی از ان است. این کشور در جنگ تحمیلی هم صدام حسن را پشتیبانی نظامی و شیمیائی کرده است و دست کمی از شرکای استعمارگز اروپائی عضو به اصطلاح برجام ندارد و در مقامی نیست که بتواند ایران را متهم بکند.
  • محمد طبیب چی IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    2 4
    سلام همانطور که اروپاییان در سه سال گذشته و در قبال تعهدات برجامی خود منفعل و غیر پاسخگوی بودند ، همچنین بعد از روی کار آمدن دولت جدید بایدن در امریکا ، اروپاییان زبان باز کرده اند آنهم ربان زور ، شایسته است که ایران هم از همان تاکتیک سکوت و بی محلی در قبال آنها رفتار کند .
  • سیامک IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    2 6
    برای یه بار هم شده یه نفر از به اصطلاح مسئولین مابه این آلمانی بگن ننگ شما در کشتار وصلاخی هفتاد میلیون انسان در دو جنگ به حدی است که الان هم بوی خون از شما میاد وامثال شما هم قامت و هم تراز مردم ایران نیستید .
  • محمد داودآبادی IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    5 4
    سلام خداقوت واقعا این اروپاییها چقدر پررو و وقیح هستند خجالتم خوب چیزیه ! از خودشون نمیپرسند ؟ اینها چکاره اند که همیشه اونا حق دارند ؟
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    5 6
    نیازی به برجام نداریم سه ماه دیگر از پروتکل خارج می‌شویم آمریکا باید تصمیم بگیرد.
  • ملت AE ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    10 1
    مسئولین، فقر فلاکت و گرانی و تورم و بدبختی و نداری مردم را هم یک درصد شده در نظر بگیرند فقط به فکر خودشان نباشند
  • ح IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    6 5
    اقا خداوکیلی عرضه داشته باشینو تا آخر جلو بروید یا موفق میشیم با جنگ رخ میده خلاص